Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettallmänt
Läst 3236 ggr
Swadika
0

Varför chihuahua?

Jag är lite nyfiken på vad det var som gjorde att ni just valde just chihuahuan? Vad var det som gjorde att ni "upptäckte" rasen och är det som ni trodde? 

---

Själv så har jag ju ingen vavva nu, men jag har alltid älskat rasen, jag upptäckte den när jag var typ 10/11 då en granne hade en chihuahua, men jag kunde ingenting om dem då utav det var helt och hållet bara på utseendet. 

Men för något år sedan, när jag började läsa mer om dem så insåg jag att det är en perfekt hund för mig. Jag vill ha en stor hund i litet format som kan hänga med på allt men ändå kunna slappna av inomhus. Ju mer jag läste desto mer insåg jag hur bra rasen passar för mig.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
0

Håller med. Sökte en aktiv, pigg, trevlig och modig småhund som hänger med på det mesta (kurser, träning, båtliv, stad/natur och semester), men som klarar lite lugnare tempo utan "större problem". Att de är söta är en bonus. Ville gärna ha en långhårig hund utan för avancerad pälsvård.
Har fått den lilla kompis jag sökte! Lite mer mental träning än vad jag var beredd på, men jag lärde mig och det är riktigt kul att träna och se framstegen! :)

Swadika
0

Aww ja att de är söta är en stor bonus :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

iJennie
0

Det jag först fastnade för var att jag tycker de är så vackra! Sedan ville jag förstås veta mer om denna rasen, så började söka på google. Hamna på iFokus, startade ett konto (ej samma som idag, då jag slarvade bort lösenordet och till mailen kom jag inte heller ihåg lösenordet…) och läste, läste, läste! Ju mer jag läste, desto mer kände jag att det är min drömras, och i slutet är deras söthet ''bara'' en bonus ;)

Drömmer verkligen om en chihuahua (hade en, men mamma är allergisk)! Och förhoppningsvis kommer jag ha möjlighet att köpa en när jag flyttar hemifrån. Måste dock först se till att jag då har tid och pengar :)

/Kram Jennifer

[trashclown]
0

Många saker som gjort så jag fallit för just Chihuahuan, men extra såld blev jag då jag träffade min kompis systers lilla chihuahuavalp. Långhårig chocolate white tan tik, jättesöt, hade lite längre hår runt halsen och som ett vitt tecken runt. När hon skulle äta så tog hon ett litet foder, tassade över till mig som satt på golvet och la sig i mitt knä och åt. När hon ätit sitt lilla foder, tassade hon över till skålen igen och sen till mitt knä och åt. Hon gjorde så några gånger, tyckte det var jääääätttegulligt! 😃

Swadika
0

haha så sött ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Roonja
3

Mina mamma och jag har länge varit vän med en riktigt duktig chihuahua uppfödare och hon tog med sig en valp till en utställning 2007. Jag blev förälskad i valpen och fick gå barn med hund. Trots att hon inte ville gå i början fick jag igång henne och vi kom 1:a. Efter det kunde jag inte få henne ur mitt huvud. Jag pratade om henne hela tiden, och eftersom jag var 9 år så döpte jag en "lossashund" till Bonni och lossades att den var riktig. Till slut på min födelsedag så fick jag henne. Det var den bästa dagen i mitt liv och varje dag med min underbara lilla tjej är underbar! :)

Sen så ville ju uppfödaren att vi skulle skaffa en till, och en till, så ja det blev 2 till. ;) Och den ena ska få valpar i natt. :)

Vi hade tidigare kennel av Taxar och nu av både Shiba och Chihuahua.

Det jag gillar med chihuahuorna är att de är så modiga, trots att de är så små. Men det jag gillar mest är deras stora personlighet, lojalhet och deras stora hjärtan! De är helt underbara helt enkelt. :)

nlinds
1

Har alltid haft fördomar runt mig "det är ingen hund, det är en råtta!" .. Jag själv har aldrig haft fördommar mer än att det är en skällig ras (men å andra sidan, vilken hund skäller inte någon gång ?) .. Anyway så besökte jag en tatueringstudio för några månader sen och där fanns en KH chi, inget skall, bara helt kolugn, ett halvår var han. Han ville sitta i mitt knä hela tiden. Därefter så blev jag helt över förtjust i just rasen ! En pigg och liten hund ! Nu snart KANSKE jag ska bli ägare till en två årig KH hane som heter Papi :D Hoppas hoppas hoppas !

För övrigt har jag en vit schäfer på 9 månader som har en mankhöjd på 70 cm och en Bearded Collie på 5½ år :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Swadika
0

#7 Vad roligt! och att man kan ändra sina fördomar är helt fantastiskt, men man har ju fördomar mot nästan alla raser (och andra saker) och man har ganska ofta fel faktiskt.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
0

#7 Vad roligt, om det blir så så får du lägga ut bilder och berätta om lillkillen här! :)

nlinds
0

Ja men visst är det ! Mina "fördomar" ramlade av mig som regnet. !

Ja ingenting är säkert ännu, men vi ska kanske ha honom på prov en månad fr och med 25 Juni, han har sina brister och fel, men eftersom jag tränar hundar så är det inget som jag inte kan fixa ;) Om det blir så att vi tar honom delar jag med mig av en egen tråd och bilder :D

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[[Boris Sager]]
0

Ärligt talat/skrivet borde jag inte uttala mig. Tycker Yorkshireterrier är mycket vackrare, men gillar ju pälsvård.

En kompis till mig älskade Chihuahua LH, så jag köpte en till henne.

Men sorgligt nog dog min kompis. Tog tillbaka hennes Chihuahua och upptäckte genom honom hur härliga de är. Köpte min nuvarande 2009, också LH.

[MollyHallberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

chihuahua har alltid varit en stor favorit hos mig :)

Letade efter en aktiv, glad, pigg, mysig hund och det fann jag :)

Molly är absolut det bästa som har hänt mig :)

Det bästa jag vet med Molly är att hon kryper upp i famnen så nära som möjligt o myser :)

Att känna den närheten från en hund är helt underbart❤️

EmmaTruelove
0

Jag hade inte heller sån koll på denna ras, jag har alltid haft små hundar men pappilion och dvärg pinscher men nu när jag tog över en liten gosse så märker man att dom är MYCKET mer än en hund att ha i en väska och bara gulla med och klä i söta kläder haha nej detta är en smart liten vovve och helt underbar personlighet och rolig att träna och jobba med :)

EmmaTruelove
1

Mkt mer än vad man trodde innan man hade en chi :)