Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etiketterallmänthälsa
Läst 26 ggr
Mojma
2024-11-25 15:09
0

PRA i rasen

Hej! Har läst på så mkt som jag kunnat hitta om pra. Det är ändå lite komplicerat. Överlag undrar man ju HUR pass vanligt detta är inom rasen.

Det är inte många som ögpnlyser sina hundar o framförallt väldigt sällan flera ggr. Att göra det 1 gång vid 1 års ålder är ju inte mycket till hjälp eftersom det så sällan syns då.

Min tanke är därför bla:
Det måste ju finnas hur många dolda m pra som helst. Alltså ett stort mörkertal? Och dessutom väldigt många bärare?

Vi ska köpa valp o jag är livrädd vid tanken att få en hund med pra.

Får man bara gilla läget o inse att jag kan inte göra mer än "chansa"? För i så fall är det meningslöst att nojja över detta. Tacksam för input.

Dessutom - skiljer det sig mellan länder mycket? Tex Norge/Spanien exempelvis för jag kan inte se deras resultat på skk om ena sidan av hunden e import. Vilket är extra läskigt. Därför undrar jag om tex Spanien är slarvigare m både patella o pra tester. Har iaf hört det.

Draken
2024-11-25 19:36
0

Jag tycker att man skall ögonlysa alla hundar innan parning. Oavsett om det är gjort tidigare.

Mörkertalet är nog, precis som du misstänker, väldigt högt. Vi uppfödare borde försöka se till att avla på friska djur som har gjort alla hälsokontroller. Det är vad jag tycker i varje fall.

Vi skall ha vår första kull ,troligtvis nu till våren, och både tiken och hanen kommer vara ögonlysta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-11-25 19:39 av Draken