Chihuahua iFokus

Chihuahua

Läst 79 ggr
Frost116
2022-01-30 20:33
0

Vilket foder till valp ger ni?

Vad för valpfoder ger ni och varför just det fodret?
Undrar även vad ni ger en vuxen chihuahua?

Frost116

Chinesecrestedlover
2022-01-31 02:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Hej!
Nu har jag inga renrasiga vavvor, men väl två små nakna blandisar (som båda har chihuahua i sig) men alldeles oavsett ras, så har jag alltid haft samma tänk.

Alldeles i början så ger jag samma foder som uppfödaren, efter några veckor eller så (när valpen börjar bli hemmastadd) så börjar jag blanda i det valpfoder jag har tänkt mig (tills de sedan äter endast det fodret).

Exakt vilket foder det har rört sig om har varierat beroende på ex. vilken fodersort jag tänkt mig då valpen växer upp, vilket foder min andra (vuxna) hund ätit osv.

Min förra hund (hund nr 1, Cain) var allergisk och fick bara äta special foder så under en lång period så åt mina hundar (efter jag skaffat hund nr 2, Sookie) olika foder. När han (Cain) tyvärr avlivades (p.g.a. sjukdom med dålig prognos) och jag skaffade den nuvarande yngsta hunden (hund nr 3, Ianto) så blev det återigen olika foder, ett valpfoder och ett för den numera äldsta hunden (Sookie).

Det visade sig snabbt att även Ianto är känslig för foder och jag började då söka efter passande foder för honom (detta tog tyvärr flera år, han klarade ett foder en period och sen inte alls). När jag sen väl hittade något som fungerade (under en längre tid) så valde jag för enkelhetens skull (och för att undvika att Ianto skulle få i sig fel) att även ge Sookie samma foder.

Alltså; för mig är det rätta fodret ett foder som fungerar för hunden. Jag har p.g.a. att två av de tre hundar jag haft, har varit/är allergiska fått prova mig fram, tills jag hittat "rätt foder". Jag har provat diverse olika märken och sorter av foder (både torrfoder och blötmat) och det som visade sig fungera var ett hypoallergent torrfoder som heter Lupo Sensitive (som jag p.g.a. Iantos mag-/tarmbesvär ger uppblött och fyra gånger dagligen).

Helt enkelt vad som passar just din valp eller just din vuxna hund är individuellt och ibland måste man testa lite olika för att hitta rätt.

Hade jag kunnat välja (och Ianto inte hade börjat må dåligt av det) så hade jag fortsatt med Magnussons foder (då det är svenskt, bakat, lätt att få tag på osv. vilket jag föredrar)…men nu blev det inte så, utan jag får beställa mitt foder från Zooplus (dvs. Tyskland).

Mvh/Chinesecrestedlover
ps. Ianto (Chihuahua/Chinese Crested Dog) = den större och Sookie (Chihuahua/Chinese Crested Dog/Schipperke) = den mindre ds.

• Redigerat 2022-01-31 02:35 av Chinesecrestedlover
Frost116
2022-02-06 14:21
0

Tack för svar, den stora hunden åt ju spanmålsfritt då han reagerade på spannmål med eksem så fick testa några sorter innan vi hittade en han åt.

Men det känns på nått sätt lättare att hitta foder till brukshundar än en chihuahua. Nu äter han royal canin och får göra det 1-2 månader innan jag byter (om jag byter). Vill inte mixtra så mycket nu när han har ätit dåligt första dagarna han flyttade hit.
Har kikat på några alternativ men hittar inte riktigt något jag är helt nöjd med, varken torr eller färskfoder.

Frost116

Draken
2022-02-18 08:41
0

Just nu får valpen det foder som uppföderan gav, men jag började fasa över direkt jag fick hem honom. Han kommer få Little Wolf of Wilderness.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
2022-02-18 08:45
0

Körde Wolf of wilderness, anka på min stora hund med känslig mage, det funkade otroligt bra, han har aldrig varit finare i magen, sen när jag fick hem mina två vavvor så köpte jag "little wolf of wilderness" Dvs Samma foder fast för valpar,dom älskar det, och har aldrig varit kräsna med att äta just detta foder, fast andra foder är dom kräsna emot.

Det är iof rätt stora kulor, så har du en hund som inte gillar stora kulor så är det inte det bästa fodret

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus