Video om säkerhet i bilen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad händer med min hund/katt vid en krock? Bur eller sele? Vad är säkrast och vart ska buren stå?
Ska verkligen ha en liten hund om jag ska ha hund i framtiden. Stor hund (transportbur i baklukan) är skadligt för de i baksätet ifall jag förstod rätt. Men liten hund så ska man ha den i transportbur vid fötterna i baksätet.
Väldigt nyttigt att se filmen och fundera på var man har sin hund u bilen när man kör.
Det är mjukisdjur i filmen kanske jag ska tillägga, men känns ju lite av att kolla på den ändå när man tänker på verkligheten.
Min tik åker i transportbur fastkilad på golvet bakom passagerarsätet. Hon hoppar glatt ner i den själv genom gallret i taket, där i har hon filtar och tuggben. Oftast sover hon :)
Riktigt bra film! Läskigt dock hur buren går sönder samt hur gosedjurshunden flyger, liksom att det inte är säkert på något annat vis än att ha buren på golvet i baksätet om man skulle råka ut för en krock.
Hälsningar Vemsan
Undrar om det är säkrast att ha buren mer i "mitten" på golvet i baksätet. Ifall krocken skulle ske så man blir inkörd i sidan av en annan bil. Än att ha den precis vid dörren, men kan ju vara svårt också beroende på vad man har för bil. Vet att vissa bilar har som en upphöjning vid mittensätet så då går det såklart inte.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#5: Usch det har jag inte tänkt på, fy vad nojjig man blir nu xD Lets bygga en bur med krockkuddar eller nåt 👍
Hälsningar Vemsan
Har också tänkt på det, men vår volvo har iaf upphöjning där och dessutom är det ju bra om den är lite fastkilad bakom sätet så det inte flyger fram i mitten.
Säkraste verkar vara på golvet bak eller i bakluckan i kombi i en kraftig krocktestad bur som dessa och liknande:
javascript:nicTemp();
Har sett liknande små sånna, på något sätt ska man väl kunna montera fast och bygga ihop flera stycken osv..