Långhår mer accepterad?
Att chihuahuan är en ras folk antingen älskar eller hatar är nog något som alla vet. Men jag har studerat rasen nu ganska länge via andra forum och även ute på stan, och det känns som om långhår är mer accepterad i samhället?
Hur märker ni som har korthårig respektive långhårig? Eller ni som har båda, är era långhåriga mer accepterade än era korthåriga?
Tankar om detta?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Kan det vara att korthåriga chihuahuor är det många "kändisar" (wannabees) som har. En liten reflektion bara…..
Ja. precis och andra som vill likan henne….
# jag skall ha en långhårig, den dan jag köper en.
#6 Ingen fara. Jag hoppas, att ingen tar illa vid sig, men jag har helt enkelt fastnat, för den långhåriga varianten. Jag tycker den är finare, så det är därför.
Jag ska ha en långhårig när jag skaffar chihuahua ;)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#10 Tycker dom är tusen gånger sötare 😉
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag har en korthårig, har inte märkt något. Går man på stan hör man alltid massor som säger "åh vilken söt!", och dom flesta han träffar älskar honom :) Men sen är han också ett riktigt charmtroll ;)
Har inte ens tänkt på skillnaden, men vet att Paris Hilton har/hade en korthårig. Har varit med och tagit hand om så många övergivna vavvor, då folk köpte efter P.H.s köp. När folk sen upptäckte
att de verkligen var hundar och inte dockor övergav dom sina vavvor!
För min del älskar jag hårvård, så det var inte så svårt att välja hårlag.
Har ni sett filmen Beverly Hills Chihuahua?
De allra flesta som vet vad en Chihuahua är tror att de bara finns som korthår. Eftersom vavvan har lite dåligt rykte som bjäbbig ouppfostrad tanthund så accepteras långhåren bättre. Det märktes när vi hade en långhårig för en del år sedan. Det var t o m en del som sa saker i stil med: den där är ju riktig söt och trevlig jämfört med såna där Chihuahuaor.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Ändå kan jag inte tro att någon tycker att Paris Hilton var en tant, när hon skaffade sin Chihuahua.
Fast i U.S.A. s storstäder kan det vara praktiskt att ha småhundar.
Boris
Jag hade Chihuahua långt innan Paris kunde stava till det, om hon ens kan det nu.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Har bara haft långhårig, så kan inte säga så mycket jag får höra både positivt och negativt. Tror också det är det gamla kändis-ryktet som förstör för de korthåriga, men kanske även att de är lite mer frusna och i större behov av kläder så folk kommenterar det.
Små hundar är ju oftast mer frusna än stora. Om folk inte gillar kläder, behöver de inte klä sina hundar. Om minvavva behöver det, struntar jag i vadd andra tycker.
Boris
Tror att det ligger något i det. Hört att folk uppfattar de korthåriga som mer "råttliknande" och det verkar ju inte uppskattat hos folk xD
Jag har hört allt möjligt som förstör för de korthåriga.
*Paris Hilton och kändisgänget, där de oftast äger korthåriga. Vissa försöker då likna dem osv. Medan andra tycker de ser såååå dumt ut. (menar inget illa)
*Korthåriga ser ut mer som råttor
*Väldigt många ser lite mer "hårda" och "oinbjudande" ut
Sen tror jag precis som ni att många inte vet att det finns en långhårig variant.
Har ju själv en långhårig och jag får ofta höra "Den var ju sötare än en korthårig", "Den såg iaf inte ut som en nakenråtta" och den som jag hör VÄLDIGT ofta "Är det där en Russkiy Toy?"
Själv tycker jag den långhåriga är mycket vackrare och ser mer "mjuk" ut än den korthåriga
Jag gillar båda två men själv vill jag bara ha långhårig. Dock blir det ingen mer Chihuahua för mig ;) Jag vill ha större hund
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Skulle jag köpa en chihuahua så skulle jag välja den större modellen av långhår. Jag tycker de är mycket, mycket finare