sjusovare!
Har en Chihuahuahane på snart 3 år.Tycker han sover ovanligt mycket.Han är enda husdjuret, kan det bero på ensamhet? Behöver han mer aktivitet? Just nu är det svårt, jag har halkat och brutit foten.Eller vad kan jag göra, vitaminer….😕
chihuahuan är ganska "känd" för att kunna sova mycket. Men du kan ju aktivera honom mer mentalt än fysiskt. Tex att använda nosen tröttar ut ganska mycket. Ta fram muggar (i plast eller något) och lägg godis under någon och låt vovven sniffa fram, olika aktiveringsspel (går även att göra själv sök på google) kasta ut en näve torrfoder på golvet, eller fylla en pet flaska med lite godis så hunden måste jobba för att få ut dem. Det aktiverar hunden men du slipper göra speciellt mycket.
Hoppas din fot blir bättre snart :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Har också en chihuahua-kille på snart 3 år som sover ganska mycket. Beror troligen på att han inte har någon lekkamrat i hemmet, och det inte finns så mycket annat att göra om dagarna. Skulle tro att det är lika med din :)
Hundar är lite gjorda så att om inget händer så vilar/sover de tills något händer, de ligger där och väntar. Om han inte verkar må dåligt i övrigt och äter ett bra helfoder så är det nog normalt.
Sen finns de hundar som inte blivit passivitetstränade och gnäller så fort det blir stillsamt, det är lika viktigt att träna passivitet i olika miljöer som motion. Min tik vilar/sover mycket när jag har annat för mig, skön av och på-knapp för när det är dags att hitta på något har hon massa energi. :)
Som det skrivits ovan finns det mycket att aktivera mentalt med, lägg ut godis runt i hemmet eller leksak så hon får söka, klickerträna både tricks och target, lär apportera leksaker, kontaktövningar, luktdiskriminering.. Om ingen annan kan motionera henne under denna period så kan du kanske om du har en stor balja köra lite simträning i ljummet vatten för att hålla igång musklerna, börja med 30sek-1 minut gånger 3, två gånger i veckan ca. Håll i sele eller flytväst. :)
Krya på dig!