Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: valpar
Läst 2068 ggr
Swadika
0

Tänker jag fel?

Jag ska, som några utav er kanske vet, skaffa valp i sommar, så jag pratade med det med min kompis som också har hund och ja vi pratade lite om att vi måste träffas sen. Jag nämnde då att jag inte vill att min vavva valp ska träffa stora hundar till en början, för en stor hund och liten valp kan det hända saker. Men hon pratade då om att jag kommer "förstöra" min hund om jag inte låter honom träffa hundar i alla storlekar

Hon har en siberian husky, helt underbar hund men ja den är ganska stor. Tänker jag fel som inte vill att min valp de första veckorna ska träffa honom, kan det påverka att han senare är rädd för större hundar? Jag vill egentligen inte att han ska träffa och hälsa på några hundar den första veckan/veckorna (förutom min egna och hundar som kommer finnas i hans närhet, tex min farbrors hundar som jag ibland är hundvakt åt, eller som min andra kompis hund som vi kommer träffa ofta) och efter det öka med hundar jag litar på till 100% på och sen kan man börja träffa andra hundar. Men tänker jag helt fel? Borde jag låta honom träffa stora hundar redan ifrån början?

En annan anledning till att jag inte vill att huskyn + valpen ska träffas är för att de vaccinerar inte honom regelbundet. Men detta var en sak som jag inte ville säga till henne, men som spelar roll.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
1

Ska hon träffa stor hund, ska det ske på ett bra sätt och med en lugn hund.

Vet en som föder upp chihuahua och rottis :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineF
0

Beror helt på hur hunden är, vet flera stora hundar med tydligt och vänligt språk. De lägger sig ner i rätt nivå och är försiktiga. Ger fina lugna signaler och valpen får jättebra erfarenheter! :)
Men om hunden är stor, understimulerad, busig eller osäker är det ingen bra kombination och inte heller med små hundar av den sorten… Självklart bör hundar valpen träffar vara vaccinerade, säg att om de ska träffas måste hon börja med det för annars kan din lilla bli drabbad. Säg det på ett snällt informativt sätt, säg att du kan följa med henne och hunden (innan valpen kommer). Är ju inte spec jobbigt eller dyrt.
När valpen är 12 veckor ska den ha fullt skydd, vet dock inte hur säkert det är. Vet att de kan få kennelhosta trots vaccin iaf..

caarroa
0

Våran valp fick träffa stora hundar direkt, känner bara folk med stora hundar. Det gick jätte bra, och han älskar dom! Jag skulle nog inte väntat för länge.. men de får man avgöra själv tkr ja. Men ångrar inte attvi lät honom träffa större hundar direkt. Det har gått hur bra som helst, (han har träffat lugna å vilda hundar) å även det har gått bra :) Nu är iofs våran valp kaxig å säger ifrån direkt dom kmr åt lite , så dom större har.lärt dig att vara mer försiktig :)

Swadika
0

Kanske något man får avgöra när man väl har valpen. Just nu är jag väldigt försiktig, haha livrädd för allt som kan hända honom. Men jag börjar i alla fall med hundar jag känner, alla jag umgås med har små hundar förutom hon som har huskyn. Men ja det är inte bara för att han är stor som jag inte vill att de träffas.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns