Vom og Hundemat
Hörrni, nu har jag en fråga igen.. Har läst de gamla trådarna om VOH men fick ingen klar bild av det hela. Har precis köpt VOH till Sixten då jag inte gillar torrfoder. Men har lite problem med hur mycket jag ska ge per dag. Dom säger ju att valpar ska ha upp till 10% av sin kroppsvikt (Sixten väger 1,7kg nu och är 19 veckor) men gäller det direkt eller ska jag vänja över honom som när man byter torrfoder? Delar ni upp portionerna eller får era allt vid ett mål? Behöver han något mer än VoH, typ omega 3, morötter för tänderna osv? Känns som en djungel det här! Tacksam för svar.
Det är alltid bäst att vänja dem precis som allt annat foder :) Och jag tror man ska göra det med VoH också, vi gjorde det :) Vi ger tre mål per dag, frukost och middag är VoH och lunch torrfoder :) Så han får i sig omega 3 och så. Men har hört att om man bara ger färskfoder så kan man tillsätta det :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tänkte på när han blir äldre kan man ge VoH med lax, så slipper man tillsätta omega 3.. Men tänker jag rätt om han ska ha 17gram/dag? Om han ska ha 10% av sin vikt? Förstår att man kan få anpassa sedan beroende på hur han blir i hull och sådär men vill ju ha ett utgångsläge.
Ah okej!
Vet inte riktigt om detdär med mängden, men gå efter vad som som står och sen öka eller minska beroende på hur han är i kroppen. Lite sunt förnuft :) Köp en sort som är helfoder så får han i sig allt nödvändigt, för de har annat också har jag för mig.
Har hört att de kan bli lite hårda i magen av voh så köp en laxolja att ha på fodret, jag har grizzly och är nöjd med den. Finns på animail. Jag skulle blanda någon vecka iaf så det inte blir en chock.
Det bästa man kan göra för tänderna är att borsta dem och låta hunden gnaga på ben. :)
Jag fick höra att man skulle ge en valp den mängd mat den ska ha som vuxen! Alltså om det nu är en chihuahua som kommer väga ca 2,5 kilo, så ska han ha 50 gram VOH varje dag. Eftersom det är en valp så hade jag gett ca 3 gånger om dagen!
VOH är ett fullfoder, så det enda man behöver komplettera med är färska ben för tänderna :) Man KAN börja med VOH lax redan nu, du kan ju börja med att ge honom det en gång om dagen, istället för VOH valp :)
När min valp växte upp så blandade jag hej vilt mellan sorterna, varierade varje dag, dom får ju i sig det dom behöver ändå :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#6 #7 Pratade med en vän som är väldigt insatt i foder och hon sa att jag kunde ge honom ca 10% = 170g nu några veckor och se hur han blir. Hon nämnde också att jag snart kan gå över till den med lax om jag önskar. Det finns ju VoH som inte är fullfoder men det står i sådana fall. Han får olika typer av ben och tänderna borstar vi ^^ SÅ tacksam för era svar, är så skönt att ha hittat ett forum där man inte blir dumförklarad utan det känns verkligen som att alla är genuint intresserade av att hjälpa varandra :)
Man brukar säga att man ger valpen 2-3% av den förmodade vuxenvikten men jag har gett mer. Min ettåring har fått ca 90 g/dag men nu börjar jag dra ner. De andra två får ca 50 g/dag. Man märker rätt fort på hullet om de ska ha mer eller mindre.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Vom og Hundemat på facebook är en bra grupp. Där kan man få svar på det mesta om utfodring med färskfoder.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Tack så mycket! :)