Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: beteende
Läst 7792 ggr
EvelynTD
0

Aggresiv chihuahua

Min tvååriga hane, icke kastrerad. Morrar och surar när han stöter på nya hundar. Han visar tänderna och morrar, reser ragg när de andra hundarna närmar sig eller luktar. Någon gång har han gjort utfall. I början när han var valp så var det inga problem med andra, men nu tål han inte någon hund, bara löptikar och sin bror som han har varit tvungen att acceptera som med bor i hemmet. Hur ska jag betee mig, vad ska jag göra i stundens hetta? Han är väldens underbaraste, lättlärd och bra på alla sätt. Men detta är den ända problemet med honom. Jag vet inte vad jag har gjort för fel, eller vad jag gör för fel. Jag vill ha tips och råd om hur jag ska bete mig för att han ska sluta.

Mymlan
1

Kastrera han? vilket jag snart skall göra med min hane då dels så har jag 2 tikar hemma sedan  att han vägrar vara överens med den andra hanen som är kastrerad. Så skall se om kastrering hjälper kulorna skall väck vilket som då jag inga valpar vill ha..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Swadika
1

Jag kan ibland tycka att kastrering inte är det rätta att göra, utan jag tycker mer att du ska försöka ta det i små steg. 

Har du testat skvallerträning? Min kompis hund var väldigt aggressiv och några utav sakerna vi testade var skvallerträning, och det fungerade riktigt bra.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

MimmiLS
0

Jag tycker att det låter som osäkerhet. Så jobba med hans självkänsla! :)

SoKawaii
1

Chihuahuor är stora hundar i små kroppar ;) Oftast är de jäklit osäkra. Kan ärligt säga att jag mött EN chihuahua som INTE vart sur eller aggressiv. Det jag gjort för att minska det är att gå på träningsrundor där syftet är att avbryta utfall. Var 100% uppmärksam på hunden och miljön runt omkring. Inte spänt koppel. När du märker att du närmar dej en situation där hunden ofta gör utfall så koncentrerar du dej endast på din hunds kroppsspråk (spänd svans, spetsar öronen, spänner upp sej, "putar" med munnen osv) och avbryter/distraherar den innan den kan göra sitt utfall. Prata lugnt, kanske stannar upp och ber om att den ska titta på dej eller göra en konst (sitt, tass, ligg osv) så är det mykket roligare än att tjaffsa med andra hundar ^__^ Beröm vid bra uppförande också såklart ;) Ju godare och ovanligare godis desto bättre…då skiter de i allt annat.

"Do small things, with great love"

polgara
0

#4 Kan säga att bägge mina skiter totalt i godis om vi möter en annan hund, de blir rabiata bägge 2 (8 mån tik o 3,5 årig kastrerad hane)

Sideshow
0

Hunden är inte aggresiv utan den är osäker, morr betyder nästan alltid osäkerhet och är en avståndstagande signal.

Om hunden är lös och inte i koppel hur är den med andra hundar då? 

Innan du beskriver mer så kan jag säga redan nu att det inte hjälper att skrika eller bli arg på hunden utan det förvärrar det hela.

AnnaKarin
0

En av mina tre är jätterädd för andra hundar och det spelar ingen roll om man försöker avleda henne med godis eller leksak, hon blir helt blockerad och börjar skälla långt innan vi möter den andra hunden. Släpper jag kopplet springer hon bara rakt förbi den andra hunden och stannar 10-15 meter bortanför och väntar. Det varierar lite beroende på hundras/storlek hur rädd hon blir. Det är värre med små hundar än med större, värst är vita fluff typ pudel, bichon och liknande. Riktigt stora hundar är hon lite mer nyfiken på, de är ju oftast lugnare och mjukare i sättet de rör sig på.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

bright-star
2

min chihuahua har problem och är livrädd för alla hundar förutom små vita fluffiga hundar, vet verkligen inte varför det bara funkar med dom?

men iaf så brukar jag på promenaderna när det inträffar att vi möter en annan hund så hukar jag mig ner och masserar honom på bröstet och då blir han alltid mycket lugnare!

ChristineF
3

Gå en kurs, gärna hundmöteskurs där man får lära sig skvallerträning och använda klicker. :)
Utsätt inte hunden för det den inte klarar av, gå i en båge vid möten och ha honom snett bakom vid din sida.

Denna kommentar har tagits bort.
tito789
0

Jag har lite funderingar…min dotter bor granne med oss och våran vavva avgudar henne. Nu till helgen hämtar de hem en valp på 9 veckor, har 1/3 chihuahua i sig.Våran hane är kastrerad, inrådan från vet pågr avatt han var aggresiv och stressad jämnt.Stor förändring efter detta, men vaktandet av hus och oss var vi trungna att träna bort.Det har gått väldigt bra, han är lättlärd.Men…nu kommer det en konkurent!Hoppas ju att de ska trivas ihop och respektera varann och få lekkamrat. Hur ska vi göra på bästa sätt?🐶

ChristineF
1

#11 Låt de träffas på neutral mark tills det känns stabilt nog att vara i hemmen, ska nog gå bra :)

[Tuulikki]
3

Jag tycker att skvallerträning låter som en bra idé. Jag har samma problem med min hund men jag märker skillnad efter att vi börjat skvallra!🙂

Emelie
0

Uppstår detta problem endast när hunden går i koppel?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lejonhjärta
1

Min förra hund blev aggressiv mot andra hundar efter hon blev attackerad. Vi skvallertränade och så fick hon ENDAST träffa stabila, säkra och trygga hundar. Vi jobbade med henne och den andra hunden "sida vid sida" i skogen och på promenader, det tog lång tid men nu kan hon umgås med ALLA hundar och är exemplarisk. Hon brukar användas som lärohund till osäkra hundar eller valpar. Ge inte upp! Ta det lugnt och tvinga inte in honom i situationer där han känner sig osäker.

Sideshow
0

Min chihuahua är osäker och vaktig så jag skvallertränar honom. Han skvallrar på hundar och näsan alla människor vi ser och han har blivit betydligt mycket bättre och självsäkrare för nu har han en uppgift, nu kan folk stanna och fråga efter vägen tex utan att han börjar skälla som en galning :) Jag har blandat både skvaller träning och att jobba på hans självförtroende. Går mycket i branta backar i skogen, hoppa upp på höga stenar osv osv. Kämpa på bara så ordnar det sig och ha tålamod.