snorkling
Min systers lilla chihuahua snorklar väldigt väldigt ofta … vet att det har med kort nos att göra men det är så ofta ..? Och hon får sån panik och det håller på så länge, även om man håller för nosen och så. Har hört att det kan vara noskvalster? Bör det kollas upp?
Om man är orolig går det alltid att kolla upp, jag är inte så duktig på just noskvalster, men det ska kunna gå att de med blotta ögat i bra ljus, det är gula små prickar och man kan se dem krypa. Men jag vet att många har behandlat för det även om de inte är 100% säkra på att det är noskvalster. Finns ett läkemedel, men kommer inte ihåg vad det heter just nu och vet inte om det är receptfritt.
Hoppas någon annan har något bättre svar än vad jag har :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Kan synas ja, men många gånger är noskvalster tyvärr symtomfritt har jag hört, men tecken på det är iaf att besvär som snorkning, hosta/harklingar och nysningar ökar. Vissa hundar med trånga luftvägar/andra besvär gör så rätt ofta ändå och alltid gjort, då är det nog inte kvalster. Men om det ökar eller är extremt mycket och påverkar hunden skulle jag kolla upp det. Kan ju drabba luktsinnet om det skulle vara det, om det är annat kanske man kan få hjälp på annat sätt. :)
Min tik gör det nån gång i månaden ca. Brukar funka att vara lugn och försiktigt hålla ner nosen på bröstkorgen eller hålla för näsborrarna så hunden andas genom munnen en stund.
Hoppas det löser sig! :)