Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: chihuahua
Läst 6365 ggr
Leeea
0

Frågor om chihuahua

Jag funderar på att skaffa en Chihuahua, eller shetland sheepdog… Vill hest ha en arbetsvillig hund, som gillar att träna och så men chihuahua ju bra på det sättet att dom inte kräver så mycket för att må bra så man behöver ju inte ha dåligt samvete om man inte tränar så mycket någon dag… Funderar på ett par frågor, skriver "dom" men ni kan ju svara för eran hund för alla är ju inte likadana direkt :)

1. Är dom arbetsvilliga? Lättlärda? Någon som har tränat lydnad/agility med sin chihuahua? Tycker ni med är lätt motiverade, eller  svåra att motivera?

2. Är dom lätta att träna inkallning med? Håller dom sig inärheten av en?

2. Är dom keliga av sig?

3. Är dom skälliga? Glada i andra människor, blir dom tex glada om någon i familjen kommer hem eller är dom inte så brydda?

4. Hur är dom med andra hundar? Intresserad, ointresserad? Vid promenader menar jag nu.

5. Svåra att ha ensamma?

6. Lägg gärna till något om du vill berätta något mer om rasen/din hund! Om ni har tips på bra uppfödare i närheten av Eskilstuna får ni gärna tipsa också :)

[Tuulikki]
2

Jag har ingen vavva, men kan en del om rasen och har en hund med ungefär samma behov.

1. Är dom arbetsvilliga? Lättlärda? Någon som har tränat lydnad/agility med sin chihuahua? Tycker ni med är lätt motiverade, eller  svåra att motivera?
De erfarenheter jag har av rasen är att de är lättlärda och hyfsat arbetsvilliga, de gillar att jobba med dig. Däremot inte i närheten av hur mycket GO det är i t.ex. bruksraser. Det är ju ändå en sällskapshundsras :)

De vavvor jag känner till vill gärna vara nära matte/husse. Det blir lite vad man gör det till, tränar du inkallning tidigt, konsekvent och ordentligt så blir det ju bra. :)

2. Är dom keliga av sig?
Yes. Vad jag vet i alla fall.

3. Är dom skälliga? Glada i andra människor, blir dom tex glada om någon i familjen kommer hem eller är dom inte så brydda?
Alltså, klart de skäller och kan larma om det kommer någon. Men de jag träffat är inte som min hund (som skäller när vi busar, skäller när man kommer hem, skäller för att larma osv). De skäller inte jämt men det är ju ändå hundar, så de låter ju ibland. :)

Glada i människor har i alla fall jag upplevt att de är. Kanske inte i vem som helst, men de gillar ju att umgås med nära och kära om man säger så ;)

4. Hur är dom med andra hundar? Intresserad, ointresserad? Vid promenader menar jag nu.
Detta är ju väldigt individuellt, det är nästan omöjligt att säga. Det blir lite vad man gör det till rent träningsmässigt. Miljötränar man mycket och vänjer dem, visar att det inte är någon big deal, då bryr de sig förmodligen inte så mycket heller.

5. Svåra att ha ensamma?
Ja, många säger det. Jag har ingen aning om varför och är ju ingen expert, men de chihuahuor jag känner till har haft lite ensamhetsproblem, men det är ju precis som några ovanstående frågor - det handlar om träning. Tar man tag i ensamhetsträningen och gör den noggrant och ordentligt ska de nog inte vara några problem.

6. Lägg gärna till något om du vill berätta något mer om rasen/din hund! Om ni har tips på bra uppfödare i närheten av Eskilstuna får ni gärna tipsa också :)
Jag tycker det är underbara hundar. Gosiga, tossiga, pigga och glada :) Och så är de ju fruktansvärt söta också 😃

ChristineF
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen, hehe svarade precis dig på chiforum, men jag lägger in mitt svar här också om någon annan kanske har nytta av det. :)

1. Är dom arbetsvilliga? Lättlärda? Någon som har tränat lydnad/agility med sin chihuahua? Tycker ni med är lätt motiverade, eller svåra att motivera?

Det är lite olika och beroende på ägare också, men jag tycker de flesta inklusive min tik är väldigt alerta, lättlärda och glada i att träna! :) Har provat lite hemma i trädgården, börjat träna nu inför rallylydnadskursen i vår, mycket klicker-tricks och kör mycket nosaktivering som t.ex. kantarellsök och spår. Hon är väldigt envis och ger sig inte förän hon får belöningen för arbetet :D

De är ju en ras som ofta kommer väldigt nära sina ägare och är inte avlade för jakt så det är ju bra förutsättningar, men det viktigaste är att man börjar träna tidigt och ofta med super-belöning oavsett ras :)

Min tik har väldigt bra koll på mig när hon går lös, hon trippar runt, busar och undersöker, men hon märker direkt om jag stannar för att knyta skorna ;) Brukar gömma mig ibland så hon vet att det är bäst att ha koll på matte hehe.

2. Är dom keliga av sig?

Jadå, hon tycker om att mysa tätt intill och "morr-pratar" med viftande svans när man slutar klia… ;) Hon är långhår så det blir varmt fort o hon lägger sig i bädden efter en stund, men det gör inte nåt för mig, är så skönt att hon inte är frusen!

Det är en ju larmhund så man får träna lite extra (mycket miljö/socialträning), men så är det med sheltie också. Min tik vaktar inget alls inne, lite på altanen men som mest lite morr. Var innan skällig (pga osäkerhet) på hundar, men efter träning är hon nu mycket tryggare och vi kan passera i tystnad så länge man möter folk med lite vett som inte släpper fram sina hundar på oss.

Svansen går som en propeller om någon i hennes stoora flock (familj, släkt, vänner) kommer och ska visa sina leksaker/ben och pussas. 8) Med nya människor är hon lite skeptisk, men ska ändå visa tuggbenet och följa efter. Om hon får nosa ifred och de är snälla så vill hon upp i knät. :)

Läs svaret ovan. Vi har som sagt tränat, både gått roliga/nyttiga kurser och skvallertränat så hon ska koppla hundar med något positivt. Hon jobbar på bra på kurs :) Hon är klart intresserad av andra hundar och har flera kompisar av olika storlekar/raser och funkar jättebra på chihuahuaträffar o har bra språk, men okända hundar som stirrar ner henne eller är för närgångna (pga korkade ägare) är hon inget fan av men det förstår jag.

Hon har börjat förstå att hon är trygg med mig nu iaf.

Fick henne som äldre valp (4mån) så missade första viktiga tiden o vet inte vad som hände innan hos tjejen som lämnade tillbaks henne, nästa valp blir nog yngre.

5. Svåra att ha ensamma?

Även det är olika och en träningssak. Tog lite tid att träna och först gick bilen bättre än hemmet, där sov hon. Nu går det lika bra och hon kan utan problem vara själv hemma några timmar om det behövs. Frågade grannarna och de har inte hört något. Och vi har filmat lite med. Har nerdragna persienner så hon inte känner vakt-behov, det stressar henne. När vi kommer hem är vi lugna och även hon.

6. Lägg gärna till något om du vill berätta något mer om rasen/din hund!

En stor hund i liten kropp :) Lätt att ha med sig, kan ta det lugnt ett par dagar utan att äta upp inredningen men ändå en aktiv småhund.

[Tuulikki]
1

#2 Jag dör, så söt!😍

ChristineF
0

Hihi tack, ja hon är mitt lilla charmtroll ❤️

Leeea
0

Tack så mycket för svaren :)

liinnea
0

1. Är dom arbetsvilliga? Lättlärda? Någon som har tränat lydnad/agility med sin chihuahua? Tycker ni med är lätt motiverade, eller  svåra att motivera? Svar: Min chihuahua hane är väldigt lättlärd, han älskar "trix och konster" och jag tror även att han skulle älska agility när han har "åldern inne". Dock så kan han vara lite svårmotiverad ibland..

2. Är dom lätta att träna inkallning med? Håller dom sig inärheten av en? Svar: Han är riktigt duktig när vi tränar inkallning. När han springer lös på tomten här hemma så drar han inte iväg utan han kommer när jag ropar och vet när han har gått lite för långt. :)

2. Är dom keliga av sig? Svar: Han är ingen direkt knähund, men han älskar att ligga i soffan när vi är där.

3. Är dom skälliga? Glada i andra människor, blir dom tex glada om någon i familjen kommer hem eller är dom inte så brydda? Svar: Han blir skällig när det plingar på dörren och när han hör våran bil komma, annars skäller han ingenting alls. Han blir däremot jätteeeglad när jag kommer hem!

4. Hur är dom med andra hundar? Intresserad, ointresserad? Vid promenader menar jag nu. Svar: Vid promenader är han antingen extremt ointresserad eller så vill han jätetgärna hälsa!

5. Svåra att ha ensamma? Svar: Han är jätteduktig på att vara ensam, klarar en hel dag när jag är i skolan. :) Men på dom längsta dagarna så är det alltid någon som kommer hem och ger honom mat. :)

meilin
0

**1. Är dom arbetsvilliga? Lättlärda? Någon som har tränat lydnad/agility med sin chihuahua? Tycker ni med är lätt motiverade, eller svåra att motivera? 
**Min tjej är väldigt lättlärd och blir superglad så fort hon ser att jag tar fram klicker och godis.

**2. Är dom lätta att träna inkallning med? Håller dom sig inärheten av en?
**Jag har själv slarvat lite med inkallningen, så jag har henne aldrig lös på promenader. Men däremot brukar hon få gå lös på skogsvägar osv och då kommer hon alltid duktigt på inkallning.

**2. Är dom keliga av sig?
**Ja! Min tjej älskar att ligga nära och pussas.

**3. Är dom skälliga? Glada i andra människor, blir dom tex glada om någon i familjen kommer hem eller är dom inte så brydda?
**Om någon i familjen kommer hem blir hon överlycklig! När det kommer främmande, bryr hon sig oftast inte alls. Skäller gör hon nästan aldrig inomhus.

**4. Hur är dom med andra hundar? Intresserad, ointresserad? Vid promenader menar jag nu.
**Min är jätteosäker på andra hundar. Skäller och morrar som en galning. Men när hon träffar hundar hon känner skäller hon ingenting alls och blir jätteglad!

**5. Svåra att ha ensamma?
**Jag hade tidigare en chihuahua med svår separationsångest. Hon kunde inte vara själv ens 5 minuter. Men min nuvarande hund har inga problem alls med att lämnas själv. Hon ligger och sover i soffan. :)