Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettvalpar
Läst 1387 ggr
lejonhjärta
0

Leka med valpen

Hej igen!

Nu har jag ytterligare en fundering här.. Hur mycket leker ni med era valpar?

Under Sixtens vakna tid leker vi ganska mycket ihop och gör också lite hjärngympa i form av träning samt att han får 'söka' godisspår. Men enligt några av mina vänner leker jag för lite med honom..

Han får ju underhålla sig själv emellanåt eftersom jag bor själv måste jag städa, diska, duscha etc och då kan jag inte engagera mig i honom. Han brukar ligga och tugga på något ben eller hitta på något annat bus (jag håller ju koll på honom såklart, men jag kan inte sitta på golvet och busa samtidigt som jag diskar…) och verkar inte lida av situationen. Ibland lägger han sig i korgen och sover, ibland sitter han på min fot osv.

Är jag en hemsk matte för att jag inte leker med honom 100% av hans vakna tid? Är det nyttigt för dom att leka lite själva också?

Swadika
0

Självklart inte, det är inte möjligt att leka hela hans vakna tid. Han måste ju lära sig att matte inte kan leka hela tiden. För man leker ju inte med vuxna hundar hela tiden heller.

Sålänge han verkar glad och nöjd så tycker jag du ska köra på som du gör :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

lejonhjärta
0

#2 - Sant!

Alltså, han verkar må bra.. Men ibland får jag typ 'skuldkänslor' och får för mig att han är deppig. Haha!

Swadika
0

Jag tror inte det är någon fara :) Haha men det är så lätt att få skuldkänslor x) Men lägg skuldkänslorna åt sidan och sluta lyssna på dina vänner, det är din hund och det är du som ska uppfostra honom :)

Om man ska lyssna på alla så kommer det bli en kaotisk hund

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

lejonhjärta
0

Ja, du har så rätt! Förstår inte varför jag påverkas så mycket bara för att det är en valp. Jag är ju van stökiga, svåra, ouppfostrade vuxna hundar.

Swadika
0

#4 Jag vet precis hur du känner, jag ger ofta råd via det här forumet och andra, men så fort det gäller min egen blir jag helt plötsligt osäker även om jag gett samma råd till en annan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns