Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettallmänt
Läst 4281 ggr
ElisaCosmos
0

Bli rumsren på vintern..

Jag har precis köpt min första chihuahua efter flera års längtan så slog jag till en underbar liten tikvalp..Hon är nu 11 veckor..Vi bor i hälsingland avsides så att bilar o trappor mm har vi inga problem med ..Hon hade aldrig varit ut när vi hämtade henne så att dassningen börjar från skratch ..Är dte någon som har ett bra tips?Hon blir jätteglad att gå ut,men hon fryser …!!! Jag har ett litet fleecetäcke men man vill ju vara snabb ut..Hon har hittat några favoritplatser att kissa o bajsa på hon är snabb men jag vet ju när hon behöver göra ifrån sig..Är men elak om amn tar ut en nyvaken valp i minusgrader? Tacksam för tips ..berätta gärna om ni har haft valp på vintern..MVH

caarroa
0

Du ska ta ut hunden direkt den vaknat, ätit & busat. 
Jag har själv en valp på 12 veckor, och han va inte heller jätte van att vara ute, men han börjar bli duktig. Vi går ut med jämna mellanrum och händer faktiskt inte så jätte många olyckor inne.
Direkt hon kissat/bajsat så spring ut! (helst inom 20 sekunder har jag hört!)
Så förstår hon snart att det är ute man ska göra ifrån sig :)

Att ha henne sovandes i bur på natten kan hjälpa, eftersom hon då måste säga till när hon är kiss/bajsnödig eftersom hon inte kmr vilja ligga i sitt eget.
Det funkar kanon för oss, han går själv in i buren på kvällarna å trivs jätte bra i den :)

Swadika
1

#1 det är olagligt att ha hund i bur om det inte är i samband med transport eller på utställning, tänkte bara så du vet det.

Annars finns det tips i #1, ut med vovven när det vaknar, äter, busar, vilat osv. Och skäll absolut inte på hunden om den råkar göra inne, ignorera och torka upp

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

caarroa
0

Fast hundtränare har ju hundar så på nätterna när dom är valpar. 
Men han går in där frivilligt å ligger där på dagarna också, så han gillar sin bur å tar ingen skada utav det, han får ju komma ut direkt han piper å vill ut, han har även sagt till när han är hungrig/törstig. :)
Jag har han så för att han är trygg där också, eftersom en av mina barn är uppe före mig, å jag vill ha koll när dom är tsm! :) å även med den stora hunden.

Hade jag märkt att han inte trivs i sin bur hade han ju såklart inte fått vara i den heller :)

Swadika
0

Nej jag förstår dig, men enligt lag är det förbjudet ändå. Dvs om du har buren stängd. Att ha buren öppen är såklart lagligt

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Här går det lite att läsa om hund i bur http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

Förlåt för OT ts :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ElisaCosmos
0

Jag har henne intill mig i sängen hon säger till.. Det är det att jag känner mig taskig när hon ser ut att frysa..Jag har en stor gammal hund också som så klart går ut .. men hon hinner inte efter honom han försvinner ut i snön då står hon kvar på altan .. Det ska gå bra det här..Det är min 5te hundvalp i livet .. o det har alltid gått bra förr..Sen har jag fött upp hundratals kattungar o alla har blivit rumsrena..Men det känns så nytt ändå,det är ju första gången med en chihuahua.. För övrigt så älskar chihuahuan våra siameskatter..:) Fast hon vill äta i deras låda o hon förstår när man säger ifrån så hon e klok..

caarroa
0

provade inatt att ha Dino utan bur, men han gick in å la sig där iaf! :) så han trivs, så vill han sova där får han göra det, vill han inte så har han sin sovpåse bredvid! :)

AnnaKarin
0

Jag har alltid haft transportburar framme men utan lucka. Bra att vänja kattungar och hundvalpar inför ev transporter. Konstig uppfödare som inte låtit valparna gå ut åtminstone några gånger, klart att de ska ut och kissa även om det är vinter och kallt. Tar man ut dem till samma ställe varje gång så brukar de vara snabba med att göra ifrån sig.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
0

ElisaCosmos: Det är väldigt vad vi stöter på varandra i alla möjliga sammanhang ;-)

Anna-Karin

ElisaCosmos
0

:)Har du också chihuahua? :)

AnnaKarin
0

#10 Ja, tre stycken :-)

Anna-Karin

lejonhjärta
0

Jag har också en liten 10-veckors valp, min första Chihuahua, och bor i Hälsingland. Min uppfödare hade inte heller låtit valparna vara ute så det premiäras med Sixten också.

Känner mig så himla elak när han står där och skakar som ett asplöv. Nu går han åtminstone en bit i kopplet, men första veckan ville han inte alls röra sig och kissade inte utomhus.

Nu är vi ut ungefär varannan timme, om han inte sover såklart, och om jag ser att han är nödig. Men jag tycker ändå att det är svårt..