Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: chihuahua-ifokus
Läst 8506 ggr
Love-
0

Att skaffa chihuahua

Hej!

Jag tycker det vore kul om någon skrev en artiken om vad man bör tänka på innan man skaffar en chihuahua, vad man ska köpa osv :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[Valtyr]
1

skaffa ett konto i SKKs avelsdata där kan man kolla upp allt innan köp, lita inte blint på uppfödare utan kolla så allt är bra själv så inga missförstånd sker.

Swadika
2

Jag håller faktiskt på med en artikel om just det, förhoppningsvis kommer den upp i veckan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Bara som en sido replik

Är det någon som har lite tips på vad man ska tänka på när man köper en chihuahua ? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

DeniceP
1

Veta vad man ger sig in på! En chihuahua är en krävande ras!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Valtyr]
2

inte mer krävande än någon annan, alla hundar kräver samma omvårdnad…

DeniceP
2

Jodå, visst finns det raser som är mindre krävande! Och nej, det behöver de verkligen inte. Min chihuahua kräver till exempel inte lika mycket pälsvård som min pudel, men han kräver mer motion. Hon mer hjärngympa.. SÅ jo, raser kräver definitivt olika mycket.

Och chihuahuan är en jäääkligt envis ras, han har varit MYCKET svårare att uppfostra än min fromma pudel, ändå har jag hört från de flesta med chihuahuor att han är väldigt lätt.

[Valtyr]
1

Nu pratade inte jag om päls… Då har vi definitivt olika erfarenheter, jag upplever inte chihuahuan som en svårare ras än någon annan.

DeniceP
2

Du pratade om omvårdnad, päls är inblandat där.

Och chihuahuan ÄR en svårare ras än många andra raser, både vad gäller uppfostran och annat, eftersom det är en ras med enorm personlighet och enorm egen vilja. Så vem som helst ska ju inte skaffa en, det ser man ju ofta, med tanke på hur enormt många hemska chihuahuor det finns i världen :)

[Valtyr]
4

Ja då har du lyckats träffa på de dåliga exemplaren, jag har kennel och rör mig väldigt mkt i chihuahuakretsar och har inte träffat på några otrevliga chihuahuor än och då har jag träffat många, men då har jag rört mig i de finare kretsarna också med seriösa uppfödare.

Kanske har du träffat några av de buskavlade där okunniga avlat på lite vad som helst för att tjäna pengar? då är det inte konstigt om de har dåligt temperant. Dåligt temperament är nämligen en avvikelse från rasstandarden.

Mina hundar är avlade efter temperament och prestation och det är bara massa champions i deras stamtavlor så det är fina hundar där folk som har haft kunskap har avlat.

Men precis som alla andra kräver de uppfostran, skötsel gott foder och motion och det är ingen leksak man köper. Men jag tycker det är fel att du avskräcker folk från att köpa chihuahua och säger att de är så himla mkt svårare än andra raser för det är dom inte.

Blir så arg när vissa säger att det inte är en bra första hund osv, ska man skaffa fel ras först för att skaffa rätt ras sen eller? man köper väl den hunden man vill ha och så lär man sig under tiden.

Av mina valpköpare har de flesta varit förstahunds köpare och ingen av dem har haft problem, hundarna har varit super trevliga och lättlärda. En valp från min första kull var på sin första utställning häromdan och blev BIR med beröm för sitt fina temperament och vad jag vet har ägaren inte haft någon annan hund innan.

Såna som dig mötte jag också innan jag skaffade min första för 4 år sen, chihuahua är ingen nybörjar ras, köp en pudel eller en golden istället, du kan inte ha chi på landet och bla bla bla, nu skrattar jag bara åt dem som sa det. Jag har inte haft några som helst problem med mina hundar, de klarar sig ute utan täcken på vintern, följer med när jag cyklar, rider och är ute och springer som vilken annan hund som helst. De är med i stallet och är superduktiga på att hålla koll på hästarna ser deras signaer och flyttar sig direkt, har aldrig hänt en olycka.

[Valtyr]
4

Din hund är ju inte ens godkänd enligt standarden, färgen merle är ett diskvalificerande fel och medför enorma risker för hundens hälsa. Jag förstår inte hur man kan avla fram merle och jag förstår heller inte hur man kan köpa en merle då man stöttar otroligt oseriös avel. Men jag antar att du inte hade kunskap nog att förstå detta och blev lurad. Otroligt oseriöst av uppfödaren att lura på en okunnig en sån hund. Kan inte ha varit en så särskilt seriös uppfödare där så om din hund har svårt temperament är det ju inte så konstigt…

Dessutom är merle chihuahuor inte renrasiga, de har parat in andra raser för att få fram färgen så färgen är inte bara en risk för hälsan utan de har ofta inte det rastypiska utseendet, de är ofta väldigt stora, har lång nos och flatare skalle.

Sprid inte dåligt rykte om chis bara för att din egen inte är ett så lyckat exemplar…

[Valtyr]
2

och förmodligen har din hunds temperament med inblandningen av andra raser att göra. Vi har den erfarenheten när det gäller hästar att så länge man håller sig till rasen och avlar efter rasens egenskaper blir det trevliga individer medan om man börjar para in annat blod blir det inte alls samma sak.

Ta för exempel en shetlandsponny och en islandshäst båda raserna har ett otroligt trevligt temperament medan korsningar av dessa raser blir nervösa, gåpåiga och varken bra på det ena eller det andra.

Så jag tror tyvärr att du har råkat ut för hundar som kommit fram av den här chihuahuaboomen som kom där folk avlade för att få fram söta hundar och tjäna pengar.

Enligt rasstandarden är chihuahuan en MKT trevlig ras och din hund följer ju inte rasstandarden varken när det gäller utseende eller temperament, fel färg, fel kroppsform, lång nos, smal skalle, långsmal rådjursliknande kropp…

Swadika
3

Vi villa hålla en god ton här

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[sara&skrållan]
1

Har själv ingen chihuahua men tycker att ni  verkar prata en del om indivederOskyldig . Det är ju svårt att säga att alla hundraser är si och så eftersom alla hundar är inte lika. Men dem chihuahuar (skriver man så? chihuahuar xD) jag har haft omkring mig verkar ändå ge med sig hyfsat fort utan att vara särskillt  envisa. Glad

Visst vem som helst kanske inte kan skaffa hund men jag tycker inte chihuahuan verkar vara svårare en dem flesta andra raser.Obestämd

[Valtyr]
3

Jag anser att jag håller god ton, svarade bara med samma medicin eftersom jag tycker att hon kom med falska påståenden om rasen.

Men jag är starkt emot färgen merle då det är fruktansvärda konsekvenser av färgen och jag hoppas verkligen att hunden inte ska avlas på. jag anser att det är oerhört viktigt att sprida detta budskap för rasens bästa.

Detta är verkligen något som är viktigt att föra vidare. Vi vill ju ha en frisk och sund ras med trevligt temperament och god rastyp eller hur?

All denna mastodont avel för att få fram gulliga sällskapshundar och tjäna pengar gynnar verkligen inte rasen.

Swadika
0

Jag tycker inte riktigt merle diskussionen passar i den här tråden, skapa gärna en annan tråd där du kan disskutera det :)

//Admin

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Valtyr]
3

Tråkigt att vissa personer ska förstöra för hela chihuahuarasens rykte och avråda andra från att skaffa rasen bara för att de själva råkat skaffa en ej "riktig" chihuahua.

En "riktig" rastypisk chihuahua har ett trevligt temperament och är glad och lättlärd och jag har aldrig träffat en chihuahua som är på det sättet som hon beskriver och dessutom ser hennes hund inte ens ut som en chihuahua är den ens renrasig?

Mitt tips är att köpa en chihuahua från en seriös uppfödare med registrerad kennel som hållt på ett tag, ställt ut en del och dessutom bör man skaffa sig ett konto på avelsdatan så att man kan kolla upp alla utställningsresultat och hälsokontroller.

Jag tycker att SKK borde sätta som krav att föräldrarna är utställda innan man avlar på dom för att sålla bort alla hundar som inte uppfyler kraven för att hålla kvaliten på en godtagbar nivå. Det är alla dessa "buskavlare" som förstör för rasen, får fram hundar som inte är friska och har dåligt temperament.

Och mitt allra allra viktigaste råd till nya chihuahuaköpare köp ALDRIG ALDRIG en merle vad man än gör och om du inte tycker detta är viktigt att ta upp så tycker jag inte den här gruppen är särskilt seriös. Jag tycker att det är oerhört viktigt att arbeta för rasens bästa och att informera om saker och ting oh om ni inte håler med så kommer jag lämna gruppen.

Tråkigt för er då ni kommer missa att få ta del av kunskaper från någon som kan något. Men jag vill inte stötta oseriös avel varken genom att hålla tyst om färgen merle eller vara med i oseriösa grupper.

Swadika
0

#16 jag sa inte att det inte är viktigt, det jag sa var att det inte tillhör den här diskussionen, du får mer än gärna skapa en egen tråd om ämnet :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Valtyr]
2

det kan ju vara rätt viktigt att veta för nybörjare så jag tycker i allra högsta grad att det hör hemma här…

Det är ju mång saker som är viktiga att kolla som de flesta nybörjare inte har koll på.

DeniceP
3

Jisses. Ja, min hund är renrasig, har ett UTMÄRKT temperament utan några som helst problem, han är frisk som en nötkärna, superb mentalitet (iaf enligt de hundtränare, hunduppfödare och personer som tävlar på elitnivp med sina hundar, och då självklart enligt mig själv som träffar honm varje dag) Min hemska, sjuka lilla hund som inte borde finnas enligt de flesta, trångsynta människor som håller på med chihuahuaavel, har i själva verket medverkat till att otroligt många människor som tidigare avskytt chihuahuor (pga att otroligt många chihuahuor i dagens samhälle, är för tuffa för okunniga mönniskor, är fruktansvärt dåligt uppfostrade), har börjat gå i egna tankar på att köpa chihuahua. Så att påstå att JAG sprider dåliga rykte om vår fantastiska ras är bara skrattretande. Och att dessutom påstå att jag blivit lurad och är okunnig, tycker jsg bsra är rent ut sagt löjligt. Skärp dig, och sluta öppna munnen eller skriva på ditt tangentbord om du inte vet någonting om situationen. För att än en gång understryka det, min hund (som är 100% chihuahua) är hur go som helst, otroligt smart och vänlig, lättlärd och frisk. Jag har inga problem med honom, tvärtom får jag mycket beröm för honom. Så var du har fått för dig att det är min egen hund jag träffat som varit svår och ouppfostrad vet jag inte, men du har fått totalt fel för dig. Och jag tycker definitivt att du ska lyssna på ägaren till gruppenoen när det gäller tonoch att starta en egen tråd om orelevanta saker, speciellt när du blir ombedd.. Måste dessutom bara påpeka att det är skrattretande att du kallar MIG för okunnig när du själv benämner merle som en färg *fniss*

Luckysoul
0

Kul idé TS, Hade varit lärorikt för många tror jag =) Speciellt de som kanske inte är så intrresserade av chihuahua, de kanske blir det =)

Jag hade dock aldrig själv skaffat en Chihuahua oavsett en artikel xD Chihuahua är inte riktigt min grej, de flesta jag mött är monster. Har mött 2 som är typ normala. Chihuahua är ju dock en ganska krävande ras som inte är för alla.

[Valtyr]
5

det finns inga av de seriösa uppfödarna som avlar på merle och ingen seriös människa köper en heller för du stöttar något fruktansvärt oseriös avel så jag kan tyvärr inte betrakta dig som särskilt kunnig…

Din hund ser inte ens ut som en chi, det är ju inte bara hälsorisker med färgen eler teckningen eller vad du nu vill kalla den, det har ingen betydelse vad man kallar det riskerna är ika stora ändå. De är inte renrasiga och de är inte rastypiska, jag har aldrig sett en rastypisk merletecknad chi tyvärr.

Min uppfödare som hållt på med chis i 25 år förklarade för mig precis varför man inte ska avla på merle och har satt ut en skylt på sin hemsida där det står no merle just för att det har fruktansvärda konsekvenser med hundar som föds utan ögon och öron, missbildade och utan päls. Det går inte att avla seriöst på färgen inom vår ras och jag har ingen som helst respekt för de som avlar fram de här hundarna.

Säg vad du vill, men jag har aldrig nånsin träffat en otrevlig chi, men då har jag träffat riktiga chis som avlats fram seriöst också med seriösa ägare. Klart hundarna blir tråkiga om de uppfostras fel och inte har det bra men det blir ALLA raser. Döm inte rasen döm ägaren. Samma med kamphundsraser det är inte hunden det är fel på utan ägaren. Men att säga att de är svårare än någon annan ras är fel.

Sorry men du snackar bara en massa skit och du bara förstör för rasen.

Och jag håller vilken ton jag vill för det här är något jag brinner för och om moderator vill stänga av mig från forumet är det bara beklagligt och om forumet stöttar oseriös avel och hälsodefekter så vill jag inte beblanda mig med det här forumet för jag stöttar inte avel där hundar far illa på grund av att folk avlar fel för att få fram en speciell färg.

Uppenbarligen är du okunnig och har blivit lurad eftersom du inte fattar bättre och inte vet något om färgen och dess effekter och köper en sån hund. Beklagligt.

Jag har pratat med veterinärer och uppfödare som fött upp framgångsrika hundar i många många år och de tycker bara att det är sorgigt att det fortfarande finns folk som är så dumma så att de fortsätter avla på dessa färger. Jag tycker att det inte bara borde vara diskvaificerande fel på utställning utan de skulle få regförbud också, men förhoppningsvis blir det det snart det är under diskussion.

Jag blir så fruktansvärt arg när de finns dom som försvarar färgen och när det till och med finns de som annonserar ut sina hanar med färgen till avel. De borde skämmas.

Love-
4

Var inte mening att det skulle bli sånt liv om detta, bara undrade om man kunde skriva en artikel om att skaffa en chihuahua

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

[ajajojoj]
2

Det är ingen hund, det är ett nystan.

SCHÄFER, det är en hund det.

Chihuahua, en förkylning, går säkert att offra fanskapen till någon antik gud.

[ajajojoj]
0

Att avliva krypen direkt !!!!!!!!!

DeniceP
2

Jag sitter bara och skrattar åt det du skriver kära du, för du har ingen aning om hur fel du har :3

Jag är inte okunnig eller lurad, jag om någon är påläst om hur merle fungerar, och vet också att det är enbart genom slarvavel de sjuka individerna uppstår.

Rasist och okunnig är vad du är, du tycker alltså att min hund är ovärdig att leva, för att han fötts med den gen som gör honom till merle?
VIlken härlig hundmänniska du är då, snutte!

JAG nedvärderar INTE rasen, chihuahuan är min absoluta favoritras, och som sagt, jag och mitt hemska lilla missfoster har fått många människor att ändra uppfattning om rasen, och t om vilja skaffa egna.

OJ vad jag är dålig för rasen, fy på mig!

Och min hund är inte renrasig säger du, vad du är duktig som vet sådant om min hund utan att ens veta vem han är :) Undrar just hur du har fått reda på detta? :) Är väldigt intresserad av att få veta hur du fått se hans papper, mig veterligen ligger de här hemma hos mig, och du har aldrig varit här :)

Om du läser runt lite här på forumet, så får du se att majoriteten skriver att de flesta chihuahuor de träffar är otrevliga små monster. Och ja, detta beror på ägaren, eftersom ägaren inte klarat av att hantera hunden. Vilket leder till det första jag skrev, det är inte en ras för alla. Simple as that :)

Vad JAG har sett så har jag inte skrivit en massa skit om den rasen jag håller närmast hjärtat, oavsett vad du tycker!

Och du borde byta uppfödare om denna påstår att det inte går att avla seriöst på merlehundar, inte en speciellt kunnig uppfödare isf, inte en uppdaterad i varje fall :)
Hur du ens kom in på avel från första början vet jag inte, men jag antar att du bara lade dig i disskussionen eftersom du vet att jag har en merle, och ville få fram din åsikt att jag är dum i huvudet och borde avliva min ohanterbara hund (HAHA!)

Men jag håller med dig på EN punkt, och det är att man inte borde låna ut sina merlechi's till avel till vem som helst, det är så problemen med "färgen" (som du benämner det *fniss*) uppstår, slarvavel av folk som inte vet vad de håller på med.

Om du vill ha en lektion från personer som kan något om merlegenen, så hör av dig, jag vet många som forskat på det under många år :) Så kanske du kan sluta vara så trångsynt, men det är väl för mycket att begära.. jag tycker fortfarande att det är roligt att du anklagar MIG av alla personer, att vara okunnig vad gäller merlegenen. Bara det säger en hel del om att du inte vet ett skvatt om varken mig eller min hund ^^

SÅ, innan du läst på lite, så skriv inget, du gör bara bort dig själv, och det tycker jag är så synd.

[Valtyr]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som gör bort dig är det du med ditt sätt att skriva… Och är det någon som är okunnig så är det du. Tyvärr men du uppfattas inte som så särskilt kunnig.

Det är inte bara min uppfödare som fött upp i 25 år och fött upp otaliga antal champions som säger detta.

Jag har praat med många uppfödare, veterinärer, styrelsemedlemmar i CC mm. Folk som är kunniga i rasen och har erfarenhet. Inga seriösa uppfödare stöttar avel av dessa hundar och det finns också en anledning till att de inte ens får ställas ut samt att det diskuteras att de ska få regförbud. Inga seriösa inom rasen varken köper eller avlar dessa hundar.

Din hund har stamtavla ja, men för att få fram färgen blandades tax och cheltie in så de är inte renrasiga, dessutom ser din hund inte ens ut som en chi, den har rådjurskropp, lång nos smal flat skalle vilket oftast dessa hundar har, jag har som sagt aldrig sett en typad chi med merle färg. Skulle den vara på en utställning är det tveksamt om den skulle få G ens bara för det otypade utseendet.

På en ras som collie t.ex. som bara har 3 färger så kan man avla på merle för där vet man precis vad som ligger bakom. Men bland chis kan man inte veta exakt vad som ligger bakom på någon hund för det finns otroligt många olika färger och nyanser och på vissa färger syns det inte ens att de bär på genen.

Skratta på du och kalla mig okunnig om du vill, det bryr jag mig inte så mycket om jag ska vara ärlig. Jag vill bara rasens bästa och det är det inte bara jag som vill, det finns en anledning till att det är ett diskvalificerande fel. Jag skulle inte avla vidare på andra diskvalificerande fel heller.

På bilden är en hund som visar konsekvenserna av merleavel, den borde ha tagits bort för änge sen, men vissa ska prompt avla på vad som helst och låta vad som helst vara vid liv och ser inte till djurens bästa.

Fortsättningsvis kommer jag hålla till i de mer seriösa forumen för chihuahua.

DeniceP
1

Hahahaha, oh vad du är gullig :3

Och jag hoppas innerligen att du äger den bilden, annars tar du bort den illa kvickt, eftersom man ej får lov att lägga ut andras bilder utan tillstånd här.

Men ja, bilden är ett sorligt bevis på hur slarvavel påverkar.
Det är så det kan bli, när folk lånar ut sina hundar till parning hur som helst, utan att ha stenkoll på vad som ligger bakom. För om man har det, så är det ingen risk att det blir sjuka valpar.
Det du hört är rena rama nonsens.

Jag bryr mig inte ett dyft om vad din uppfödare säger, om det du skriver är vad du hört från denne, borde du definitivt skaffa dig en bättre uppfödare som har koll ;)

Och ja, kanske för otroligt många år sedan korsades andra raser in i chihuahua. Så som i de flesta raser faktiskt. INGEN ras innehåller endast en ras, eftersom alla raser upstått från flera olika raser. Alltså är dina kära chihuahuor där hemma också "blandraser" i grunden.

Min hund är i allra högsta grad precis lika renrasig som dina, annars hade merle inte fått lov att registreras. Anledningen till att de kanske ska ta bort att man får lov att registrera dem, är för att folk ska sluta slarvavla på dem.

Och vad vet du om hur min hund ser ut? Hur många bilder har du sett på honom, jämfört med vad vi ser honom i verkligheten?
Det som skiljer honom från de rena utställninghundarna är att han inte har sjukligt utstående ögon, inte intryckt nos och han är en liten aning större. Vilket enbart gör honom till en sundare hund, eftersom han inte är så liten och ömtålig. Jag skulle vilja se de små pyttechampionen göra de saker han kan göra, utan att knäcka sina pinnben. Det är sorgligt hur dagens hundar ser ut, de kan knappast kallas för hundar.

Därav att jag köpte Minus, han är en hund. En rejäl, stabil hund.
Precis det jag letar efter i en hund, och precis det som får så otroligt många hundmänniskor att vilja ha honom, eftersom han är en exemplarisk hund.

DU verkar vara en sådan där människa som bara vill vinna priser i ringen, det är inte det en riktig hundmänniska står för, de vill ha fram sunda, rejäla hundar som klarar av att arbeta. Så det du står för, är ingenting att argumentera för.

Den enda som gör bort sig här är du, och jag tycker att det är sorligt hur hundvärlden har blivit.

[Valtyr]
2

Det är inte bara min uppfödare jag pratat med, många uppfödare som hållit på med avel i många många år, veterinärer, styrelsemedlemmar i CC mm och alla dessa står bakom min åsikt det är bara tragiskt att det finns såna som dig som inte förstår bättre.

Ja det finns sämre exemplar som ser fula ut både så som din hund ser ut och de som är överdrivna åt andra hållet. Eller ful är väl fel ord att använda otypade för rasen.

Att du har en otypad hund bryr jag mig inte om, men det som skrämmer mig är att du försvarar något som är så otroligt dåligt för rasen.

De typade som följer rasstandarden ser inte alls ut så som du beskriver tyvärr, ytterligare ett tecken på hur lite du faktiskt kan. Dessutom kan jag tycka att om man tycker s illa om rasens temperaament och utseende så ska man skaffa sig en anan ras. Det finns många olika raser registrerade i SKK så man behöver inte göra om någon ras för det finns en som passar alla.

Att utställningshundar är bräckligare än otypade slarvavlade som du vill kalla det är också ett teckan på din låga kunskap. Seriösa uppfödare avlar både på temperament, utseende, hälsa och hållbarhet. Min hund har en pappa som är champion i 4 länder, bakåt i leden är bara champions, hans mamma har CACIB, morfar svensk Champion han är hur robust och stark som helst, robustheten sitter inte i vilk proportioner hunden har och bara för att din hund har längre ben i förhållande till sin kropp betyder det inte att den är starkare eller tåligare.

Min hund är med mig i stallet, följer med på ridturer och har inga som hest problem, han har kraftiga ben och bra vinklar.

Man ska alltid bara avla på det bästa och göra något för att föra rasen framåt och den som köper en hund bör köpa från en seriös avlare som gör något gott för rasen och inte en slarvavlare som bara avlar för pengarnas skull.

Jag tycker att den här gruppen är otroligt oseriös och jag vill inte vara med här för jag stöttar inte såna här oseriösa forum. På chiforum och chihuahuachatten så är det seriösa kunniga människor som inte försvarar skräpaveln på det här sättet.

Hoppas du en dag vaknar upp och förstår vad det är du håller på med.

[Valtyr]
2

Jag hoppas verkligen att du inte har för avsikt att avla på din hund i din framtida kennel.

Det är såna som dig som förstör för oss andra som satsar seriöst. Har man inget bra att bidra med ska man låta bli att hålla på med avel.

Jag hoppas verkligen att de också inför regförbud så snart som möjligt och att de inför krav på att man har ställt ut hunden officiellt för att få regga avkommor då skulle inte såna här tråkigheter kunna förekomma.

Sen hoppas jag att du ska växa upp en dag och vårda ditt språk en aning…

DeniceP
3

Alltså, har du överhuvudtaget läst vad jag skrivit? Jag antar att du bara ser vad du själv vill se..

Var har jag använt ovårdat språk?
Var har jag uttryckt mig dåligt om chihuahuans mentalitet?

Och tack så himla mycket för att du kallar min hund för ful. Det var ju moget gjort av dig. Verkligen. Jag hoppas verkligen inte att du är en vuxen människa, det hade bara varit pinsamt.

Jag bryr mig såhär (.) mycket om att min hund är otypad enligt rasstandarden, eftersom jag anser att de hundarna som blir champions på utställning är sönderavlade. Jag skulle vilja se en sådan hund göra saker som Minus gör, verkligen, utan att bryta benen.

En hund är en hund, varför kan man inte låta en hund få se ut som en hund? Pinnben, för stora ögon för huvudet, nosen intryckt, huvudet större än kroppen. Nej, jag förstår inte varför man avlar fram sådana hundar. Tack och lov har jag hittat två kennlar i sverige som INTE avlar fram sådana hundar, utan hundar som fungerar att ARBETA med. Deras hundar blir intutställningschampions, men de har sjukt bra resultat inom bruksgrenarna, tjoho, riktiga hundar! :D

Det är temperamentet hos rasen jag är ute efter, inte dagens utseende. Men som sagt, jag är enormt glad att jag faktiskt hittat uppfödare som tänker på detta friska sätt!

Och varför hoppas du inte att jag ska avla på Minus?

Med det underbara temperament och arbetsglädje han har, samt hans perfekta hälsa hade gjort honom till en underbar avelshane (tillsammans med rätt tik)! ;)

Men nej, honom ska jag inte använda, eftersom jag inte planerar på att börja avla på ca 10 år.

Och om detta forumet nu är så HIMLA oseriöst enligt lilla dig, sluta då skriv? :)

[Valtyr]
2

vad bra för om 10 år kanske du har utvecklats en aning och är mogen nog att fatta bättre beslut än vad du har förmåga till i dagsläget. Fast tyvärr utvecklas ju vissa människor aldrig vidare och tyvärr kanske du är en av dem med tanke på hur du resonerar…

Uppenbarligen har du inte hittat en bra uppfödare med tanke på att den avlar merle, det är så långt ifrån seriöst som det kan bli och den här sidan sjönk till botten i mina ögon när jag såg att du är Medarbetare på den och gör reklam för och försvarar något som verkligen är osunt.

Jag hoppas de som läser den här tråden tar sitt förnuft till fånga och undviker att köpa merlehundar och förstår vad det är de stöttar när de köper dessa hundar.

Som sagt det går inte att avla seriöst på merle och det finns inga seriösa uppfödare som avlar på merle, varken du eller din hunds uppfödare är seriösa någonstans. Tyvärr tragiskt men sant.

Mina valpars pappa är dansk och svensk champion och han har då varken pinnben, intryckt nos eller utstående ögon och det är inget som rasstandarden säger att de ska ha heller och jag litar mer på vad standarden säger som har skrivits av människor med gedigen kunskap än en liten kaxig 19 åring som tror att hon vet något. Han är vacker frisk och sund trots sina championtitlar.

Men din hund vad har han att tillföra rasen? han bär på en gen som kan ge fruktansvärda defekter samt är så långt ifrån rastypisk man kan komma. Ingen hund jag skulle rekommendera att köpa en avkomma efter överhuvudtaget.

Jag skriver så mycket jag vill, det är ett fritt land.

DeniceP
3

VAR någonstans har jag skrivit att de uppfödare jag pratade om avlar på merle? Ingen av de två gör det. Som sagt, du läser något heeelt annat än vad jag skriver.

Och med tanke på det, och dina uttalanden, så är du sorgligt okunnig, och har ingen som helst rätt att kalla andra för okunniga xD

Det jag stödjer och försvarar, är allt annat än osunt, eftersom jag förespråkar friska hundar som kan användas till precis allting, och till folk som har annat än utställningstitlar i huvudet ;)

Nä, sorgligt tycker jag att det är, att folk kan vara som du.

Min hund kanske inte kan ge så mycket utseendemässigt till rasen, men det är inget jag är ute efter heller, eftersom jag inte har så mycket till övers för dagens syn på hur en chihuahua ska se ut, däremot temperamentmässigt, hälsomässigt och användningsmässigt är han en stor tillgång!

rasstandarder ger jag inte mycket för, se bara vad dessa standarder har gjort för hundarna? hundar som knappt kan stå upp pga för mycket hud, böjda ryggrader, intryckta nosar, ögon som nästan ploppar ut, nää, utseendefixerat suger!

[Valtyr]
2

Du har tyvärr inte intellektuell förmåga för att förstå bättre. Tragiskt att såna ointelligenta människor som du ska förstöra för den fina rasen.

Hoppas verkligen att regförbudet träder i kraft snarast möjligt så att de sätter stopp för detta elände.

Du har ju allt emot dig så det är bara en tidsfråga innan du och din oseriösa uppfödare inte kommer kunna avla merlechis i alla fall.

DeniceP
1

Gud, vilken mogen nivå vissa tar det till Kyss

Var har jag skrivit att det är merlechi's jag tänker avla på? :)

[Valtyr]
2

Dessutom ser inte ens typade chis ut så som du påstår, Är du blind också?

Du bara ljuger, snackar bullshit och gör reklam för fruktansvärda grejer som inte hör hemma i vår fantastiska ras överhuvudtaget.

Seriösa människor arbetar för att få bort defekten men du arbetar för att tillföra problemet ännu mer. Du om någon borde skämmas.

DeniceP
2

Var ljuger jag? Och jo, hundar jag sett som blivit champions, ser ut på precis det sättet jag skrivit.

Och åter igen, var har jag skrivit att jag avlar/kommer att avla på merle?

[Valtyr]
2

jag har inte sett någon som ser ut så som du säger, precis som att jag inte träffat någon som haft dåligt temperament heller. Du ljuger, snackar skit och förpestar rasen.

Om inte rasen passar så håll dig borta istället. Förstår inte vaför du är så bitter är du avundsjuk för att du själv inte lyckats så bra eller?

Jag älskar rasen både till utseendet och temperamentet, jag är otroligt nöjd med mina hundars temperament och mina valpköpare är också otroligt nöjda och glada över deras fantastiska hundar.

De har bara champions i sina stamtavlor och de har varken pinnben. intryckt nos eller några utstående ögon utan är tuffa, tåliga och sunda och vackra.

Du borde inte hänga på ett chihuahuaforum och detta borde inte ens få kallas chihuahuaforum. forum för blandisar av mindre storlek, defekta hundar och otrevliga människor vore ett mer passande namn. Förpesta inte vår fantastiska ras med ditt skitsnack.

För det är just precis vad merlehundarna kommer vara inom snar framtid oreggade dvs blandisar. De är inte godkända och de är inte önskvärda.

DeniceP
2

http://www.google.se/imgres?q=chihuahua+champion&um=1&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=fQxeHKLWMFKwlM:&imgrefurl=http://www.addy.com/hicc//chichamps.html&docid=32jtSdIj8jwTPM&imgurl=http://www.addy.com/hicc//imagebogeyCH.jpg&w=400&h=338&ei=DVwBUdWhMYf44QT2j4HYBg&zoom=1&iact=rc&dur=316&sig=110079966158646711711&page=1&tbnh=140&tbnw=170&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:0,s:0,i:81&tx=91&ty=55

http://www.google.se/imgres?q=chihuahua+champion&um=1&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=YYsCBQHcV1Q0BM:&imgrefurl=http://www.famouschihuahua.com/show-ad/%3Fid%3D34&docid=dG1q3CS1JpodnM&imgurl=http://www.famouschihuahua.com/wp-content/uploads/awpcp/1283527284_0.jpg&w=520&h=520&ei=DVwBUdWhMYf44QT2j4HYBg&zoom=1&iact=hc&vpx=919&vpy=265&dur=2857&hovh=224&hovw=224&tx=122&ty=127&sig=110079966158646711711&page=1&tbnh=142&tbnw=135&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:13,s:0,i:120

http://www.google.se/imgres?q=chihuahua+champion&um=1&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=usFGNQjb4loXdM:&imgrefurl=http://www.chihuahua.it/malechampionssmoothcoat.asp&docid=R9Ef-gT_sijv_M&imgurl=http://www.chihuahua.it/images/maschipelocorto/big/CH-Yo-Te-Quiero-Di-Rio-Galeria.jpg&w=600&h=366&ei=DVwBUdWhMYf44QT2j4HYBg&zoom=1&iact=hc&vpx=1037&vpy=290&dur=1049&hovh=175&hovw=288&tx=113&ty=101&sig=110079966158646711711&page=1&tbnh=142&tbnw=215&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:14,s:0,i:123

http://www.google.se/imgres?q=chihuahua+champion&um=1&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=-tJXUpVpsqqLQM:&imgrefurl=http://www.boehmschihuahuas.com/champions.html&docid=Im9r4rGJKKPRpM&imgurl=http://www.boehmschihuahuas.com/TroyNewChampion.jpg&w=2956&h=2364&ei=DVwBUdWhMYf44QT2j4HYBg&zoom=1&iact=hc&vpx=319&vpy=124&dur=926&hovh=201&hovw=251&tx=161&ty=89&sig=110079966158646711711&page=1&tbnh=140&tbnw=183&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:2,s:0,i:87

Några bilder på championchi's.
Alla ser ut precis så som jag beskrivit dem :)

Vad är det jag skulle vara bitter och avundsjuk på, vad är det jag inte lyckas med?
Kollade in din hemsida, din tik är väldigt lik Minus i typen faktiskt, av de bilderna som faans där att döma. Så varför klagar du på min hund, som ser ut som din?

Och jag förstår fortfarande inte varför du fortfarande skriver här inne, om det nu är ett så hemskt forum. Och den enda otrevliga personen som skrivit här inne hitills har haft användarnamnet Valtyr, du kanske råkat ut för henne du också?

Det finns ingen mer önskvärd hund än min älskade Minus, och jag tror att de som äger lika underbara merlechi's håller med mig :)

[Valtyr]
2

jag håller fortfarande inte med dig vad det gäller både det ena och det andra och kommer aldrig göra det heller.

Tragiskt att det finns såna som dig som förstör för rasens rykte för det är fantastisk ras egentligen.

DeniceP
1

Det är bara du som förlorar på det ^^

Jag tycker att det tragiska är att det finns människor som förstör raser till det oigenkännbara, och människor som skaffar hun i tron om att det inte är en riktig hund. Men ja, det är nästan ingen hund längre. Det är ytters få som låter sina chihuahuor arbeta som en riktig hund, de används nästan bara som utställningsleksaker nu förtiden!

Jag tycker också att chihuahuan är en fullkomligt underbar och fantastisk ras, det kommer jag alltid att tycka. Och kommer aldrig att säga något annat.

Det är människorna bakom rasen, och som förstör rasen, jag inte har något till övers för.

Vilket rykte det är jag förstör vet jag inte heller, men det är väl ytterligare en sak som kommer ifrån din hittepåhjärna :)

[Valtyr]
2

och jag har inte mycket till övers till folk som försvarar, ger reklam och stöttar merlechis, de människorna ligger väldigt lågt i mina ögon.

Hälsa är prio nummer ett och merle är inte hälsa någonstans och tyvärr är du för ointelligent för att förstå det.

Jag anser att man ska avla på hundar som är både friska, sunda har gott temperament och har en god exteriör för rasen och det ena behöver inte utesluta det andra.

Att folk avlar på otypade chis det är upp till var och en och inget någon dör av, men att avla på merle när det gäller chis är bara rakt igenom korkat.

DeniceP
1

Som sagt, är man okunnig så kan det gå illa, är man däremot noga och vet vad man gör, så kan man få underbara och friska hundar som Minus ;)

Tyvärr verkar ju inte du vara en sådan person, så det är bara bra att du inte ger dig in i det! :)

[Valtyr]
3

Nej för jag vill avla friska och sunda hundar utan defekter OCH som har både bra hälsa, exteriör och temperament. För att få gå i avel hos mig så ska hunden uppfylla ALLA delarna och att avla på en hund som har diskvalificerande fel är enligt mig tortyr mot hundarna.

Jag har noga sållat ut mitt avelsmaterial och mina uppfödare och tagit reda på fakta innan jag köpt mina hundar.

Jag kan tillräckligt för att ta totat avstånd från färgen. Förstår inte varör man prompt ska avla på en färg som medför dessa effekter när det finns så många andra vackra färger som inte ger dessa effekter.

Jag kan inte med mina kunskaper och erfarenheter anse annat än de som väljer att avla och ge positiv reklam för denna avel är okunniga oh nonchalanta mot rasens bästa.

Sen att jag personligen tycker att färgen är väldigt otilltalande hör egentligen inte hit, men jag tror att den smaken kommer från alla de defekter jag sett och att jag inte tycker att det ser så särskilt hälsosamt ut med de där otäcka ögonen.

Som sagt jag hoppas att regförbudet träder i kraft så snart som möjligt för då har de oseriösa avlarna inget annat val än att avla blandisar och då ka de i alla fall inte lura på okunniga sina hundar och tjäna lika stora summor pengar.

Love-
0

Jag tycker att tården har spårat ur

CupcakeGod
8

Valtyr: Haha du är som en hundrasist. Vad ska man göra om det föds en frisk merle i kullen? Ska man avliva den bara för att den har en ovanlig teckning? Det känns som att det enda du bryr sig om är utställningar och priser. "Champion i 4 länder" nä men vad gulligt <3

#TeamDenice

Swadika
1

Tråden kommer nu låsas

Det är helt off topic i detta fall, vill man disskutera olika färger på chihuahan starta en ny tråd !

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Inlägget är låst för nya kommentarer