Annons:
Etikettallmänt
Läst 5562 ggr
Mickis1994
2013-01-08 22:41

Frågon om Chihuahua

En nära vän till mig funderar på att skaffa hund nu efter studenten. Just nu funderar hon kring lite olika raser men Chihuahuan är en hennes favoriter just nu. Men hon har lite frågor kring dom som jag (vi) undrar om ni kanske kan svara på för att hjälpa henne att bestäma vilken ras som passar henne bäst.

Funkar bra Chihuahuan som en första gångs hund?

Hur mycket fäller en korthårig resp. en långhårig?

Fördelar och nackdelar kring korthårig resp. långhårig?

Har deras storlek påverkat dig/något du vill göra med hunden?

Är de lätta/svåra att träna?

Vad kostar en kastering på en Chihuahua?

Största fördelen resp. nackdelen hos rasen?

Tacksam för svar!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
Swadika
2013-01-09 14:33
#1

Jag kan tyvärr inte svara på alla frågor för jag har ingen chihuahua. Men jag har studerat dem länge och varit hundvakt åt flera :)

**Funkar bra Chihuahuan som en första gångs hund?
**Min Chihuahua blir min första egna hund, har haft en tidigare. Och jag skulle säga att om man är beredd på att 

**Har deras storlek påverkat dig/något du vill göra med hunden?
**Nej en chihuahua klarar så himla mycket, men man får anpassa efter deras storlek. Vet en tjej som kör Weight Pull med sin chihahua, såklart så anpassar hon efter hur mycket de väger :) 

**Är de lätta/svåra att träna?
**De jag har träffat är väldigt lättmotiverade och tycker om att träna :) Även om de gärna också stannar inne en dag och ligger i ditt knä. 

Största fördelen resp. nackdelen hos rasen?

Den största födelen tycker jag är att de är så otroligt mysiga, de älskar att sätta sig i knäet eller ligga nära i sängen. Sedan de är så mycket hund i en liten kropp :)

Nackdelen är väl att det finns rätt mycket sjukdomar, de har problem med leder, patella och tänderna. Så man måste hitta en bra uppfödare om man vill ha en frisk hund (vilket man såklart vill) aveln spårade ur rätt mycket när chihuahuan var så himla populär

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

meilin
2013-01-10 00:22
#2

**Funkar bra Chihuahuan som en första gångs hund?
**Ja, det tycker jag. Så länge man är medveten om vad det är för hund man skaffar. Trots sin storlek behöver den långa promenader, mental aktivering och det är jätteviktigt att socialträna den tidigt.

**Hur mycket fäller en korthårig resp. en långhårig?
**Min korthåriga fäller ordentligt ungefär 2 ggr/år.

**Har deras storlek påverkat dig/något du vill göra med hunden?
**Nej.

**Är de lätta/svåra att träna?
**Min tjej är väldigt lättlärd. Jag använder klicker, vilket fungerar kanon!

**Största fördelen resp. nackdelen hos rasen?
**Som redan sagts, så håller jag med om att det är en stor hund i liten kropp. Rasen tror att den är störst, bäst och vackrast. Jag älskar självförtroendet dom ofta har, och SKA ha . :)

Mickis1994
2013-01-10 22:26
#3

Tack så jättemycket för svaren!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Swadika
2013-01-10 22:33
#4

Hoppas det klargjorde några frågetecken :) Sen hoppas jag någon annan kan svara på de frågor som är kvar

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

caarroa
2013-01-11 19:32
#5

kastrering kostar nog olika vart man bor tror jag! så hör med veterinären vad dom tar ! :) vi hade en rottis blandning å det va dyrt å kastrera honom. men som sagt, de kostar nog olycka vilken hund det är å vilken veterinär :)

[Valtyr]
2013-01-12 03:10
#6

Funkar bra Chihuahuan som en första gångs hund? det var min första hund och jag tycker att de har varit väldigt lätta och treviga att ha att göra med.

Hur mycket fäller en korthårig resp. en långhårig? har långhår och jag tycker inte de fäer spec mkt

Fördelar och nackdelar kring korthårig resp. långhårig? fördelen med långhår är ju att de fryser mindre

Har deras storlek påverkat dig/något du vill göra med hunden? nej mina är tuffa och tåliga föjer med när jag rider cyklar och joggar

Är de lätta/svåra att träna? jag tycker att dom är lätta

Vad kostar en kastering på en Chihuahua? vet faktiskt inte

Största fördelen resp. nackdelen hos rasen? de är helt underbara i sättet otroligt glada och tillgivna hundar som vill va med överat och gosa jämt :)

Nackdelen är att de är rätt skälliga, men det är inget jag hakar upp mig så mkt på de skäller ju inte jämt

Annons:
Upp till toppen
Annons: