Testa før sjukdommar
Vad ska chihuahuan tastas før innan parning? Jag har en tik som jag hoppas att kunna para så småningom och hon är øjelyst och kollad før patella luxasjon utan anmärkning, Men finns det andra ärfliga sjukdommar hon måste testas før?
Jag har haft kontakt med hanhundägare som annonserar sin hane før avel,men som INTE har øjelyst eller patella kollad sina hundar. Och när jag påpekar detta tycker dom jag är krånglig och vill inte ha nåt samarbete. Vilka konstiga människor!
Jag är itne jätteduktig på avel och så så jag lämnar den första frågan osvarad, men oftast kan man ringa till en vetrinär och fråga vad man bör kolla och så.
Sedan tycker jag absolut att du ska kräva att hanen har kollat samma saker också. Du är inte krånglig utan det är ju för valparnas bästa så att inte pappan har någon ärftlig sjukdom som kanske inte syns hos hanen :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Du gör rätt som kollar upp din hund. Kan tyvärr inte sjukdommar för chihuahua bara för katt :P Men du ska kräva att hanen är kollad. BYB är de värsta som finns. Seriöst ska det vara både från båda hållen när de gäller koll av vaccinationer, registrerad uppfödare osv.
Lycka till och hoppas att du hittar en lämplig hanhund och ägare.
Du kan ju annars leta efter en uppfödare som är villig att ta dig under sina vingar och ge dig tipps och råd som ny uppfödare :) Ett stöd som du har och kan ringa under hela din hunds dräktighet och förlossning.
Kanske kan din hunds uppfödare vara till hjälp? :)
patella luxation är ett krav att man kollar dock får kombinationen ha upp till 3 tillsammans, jag tycker dock att man inte bör avla på hundar med PL alls.
Ögonlysning är inget krav, men det tycker jag också man ska kolla.
Sen bör man även ställa ut hunden ett par ggr innan man väljer att avla på den tycker jag så man vet att den inte är fel exteriört och får ett omdömme så att man vet hundens fördelar och brister så man kan komplettera med en bra hane för att få den bäst kombinationen.
Känn även efter så att den har sluten fontanell, vissa domare slarvar med det på utställningarna, men det är ett diskvalificerande fel och ökar risken för vattenskalle samt gör hundens huvud känsligare.
Att hunden har ett korrekt bett är också viktigt.
Man ska vara noga när man selekterar djur för aveln och bara välja ut de bästa individerna för att värna om rasen :)