Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbli-med-valp
Läst 4618 ggr
Lynxkissen
0

om rasen

Hejsan! Ny här på sajten, så börjar med att hälsa :)

Jag har lite funderingar angående chihuahuarasen. Har läst lite med förstås, men intressant att höra vad ni anser. Jag och sambon är intresserade av just denna rasen och därför vill jag veta lite mer om den :)

* Vad för aktivering rekomenderar ni förutom promenader?

* Vilket foder rekomenderar ni?

* Behöver chihuahuor tröja/täcken på vintern?

* Har ni något råd vad det gäller chihuahuor?

* Vad har ni för chihuahua och vad är det bästa med denne livskamraten?

Tack :)

Swadika
0

Då börjar jag med att hälsa dig varmt välkommen till sajten :D

Jag har personligen ingen chihuahua så vet inte hur det funkar i praktiken, bara teoretiskt ;) (dock har jag passat en chihuahua några veckor i sommras, men det är långt ifrån att ha en egen) så jag svarar på det jag kan :D

* Vad för aktivering rekomenderar ni förutom promenader?
Chihuahor är, hur ska man säga, de tycker om att göra flera saker, inte bara det ena som vissa hundar är. Allround kan man säga :) Så du kan testa på både agility, lydnad, spår osv osv och hitta det ni tycker om tillsammans :D

* Vilket foder rekomenderar ni?
Något med högt kötinnehåll, då mycket mat på marknaden har en massa spannmål i sig. Jag kommer själv köra Vom og hundemat när jag får hem min chihuahua (vilket jag har till min nuarande hund)

* Behöver chihuahuor tröja/täcken på vintern?
Då vavvor är väldigt små så är int deras blodcirkulation likabra osm hos en vuxen (om jag fattat det rätt) så ja de behöver täcken/tröjor på hösten, vintern (långhåriga klarar sig lite bättre mot kylan än korthåriga

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lynxkissen
0

Tack för välkomnandet!

Jag skulle gärna vilja testa både det ena och det andra, nyfiken på det mesta ;)

Men jag tänkte på, om man cyklar, kan de springa jämter då om man cyklar lugnt eller blir det för mycket för dem? Läst att de är tuffare än man tror fysiskt men eftersom de har så korta ben tänkte jag. Ut och springa ihop är ju lite mildare förstås..

Jag har två katter med hemma som äter spannmålsfritt så det är ju kanon. Har små-barfat de lite och funderar på att fortsätta med det senare igen (nu äter de blötmat) så det kanske även fungerar för hunden då.

Vad jag har förstått är det en hund som gärna är med och väldigt fäst vid sin matte/husse? (Älskar den delen att man får det speciella bandet)

Förlåt om jag frågar mycket ;)

Tack

DeniceP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen!

Chihuahua är en härlig allroundhund som älskar att arbeta! Agility, joggning, lydnad, sök, rallylydnad, ja allt är uppskattat! Dom måste få arbeta mycket med huvudet, eftersom dom har stark mentalitet.

Som till alla, rekommenderar jag färskfoder, då främst Vom og Hundemat, som är fritt från spannmål och annat onödigt. Hunden mår som bäst av att äta det dens kropp är till för att äta, kött och ben! :)

Eftersom chihuahuan har korta ben, har de magen nära marken och vid blött väder (regn eller snö) så kyls de ner väldigt fort. Så ja, täcken och tröjor är att rekommendera, absolut :)

En chihuahua är allt annat än en liten knähund som bara är till för att gå ut på stan med, den måste arbeta och aktiveras för att bli lugn och stabil! Det är därför man oftast ser hyperaktiva små hundar som oprovocerat hugger vilt omkring sig, de får ingen uppfostran för dom "är så små och söta och kan inte göra någon skada".

Så jag tycker absolut att ni ska skaffa en chi, det är en underbar och social hund, men som sagt, den kräver att bli behandlad som en riktig hund! :) DÅ får man en härlig livskamrat, <3

Bjuder på en bild på min långhåriga kille på snart nio månader :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

DeniceP
0

Kan ju tillägga att ja, en chihuahua är en otroligt tillgiven ras,  som mer än gärna "hjälper till" med vardagssysslorna. De älskar att hitta på hyss (som att göra konfetti av toalettrullar, hämta gosedjur hos småbarnen och sen vägra ge tillbaks dem, krypa in under sängen/soffan för att sen skrämma slag på katterna när de går förbi, och ja, lite sånt) men äääälskar att kura ihop sig under täcket/filten för en ordentlig mysstund med matte och husse.

Min herre föredrar att ligga över ansiktet på oss, men han är lite som han är *fniss*

Jag har aldrig haft ett så starkt band till någon hund, som jag har till Minus.

Once you go chihuahua, you never go back!

Lynxkissen
0

# Tack, känner mig väldigt välkommen här! :)

Låter som en perfekt ras för mig; både söt liten OCH aktiv, kan det bli bättre?! :)

Låter som en mycket gosig ras, jag bara faller mer och mer för den känner jag… Väldigt fin Minus är! Vad bör man tänka på när man väljer uppfödare?

Är långhår och korthår "olika" raser eller är det ok när uppfödare parar en av varje? Tänkte att jag såg det på en uppfödares sida och blev fundersam..

DeniceP
0

Jaa, det är en helt underbar ras!

Viktigt ang uppfödare vet jag faktiskt inte, då jag inte haft kontakt med ngn uppfödare (Minus kommer från Hobbyuppfödare och är alltså inte reggad)

men jag kan ju tycka att man ska kolla upp samma som med alla raser, att de ska ha godkända resultat på patellatester och andra nödvändigheter. Avelshundarna ska även ha bra mentalitet enligt mig, alltså vara ordentligt uppfostrade (vilket tydligen många chiuppfödare struntar i, bara hundarna är snygga)

Jag hade inte valt en "korsad" chihuahua, eftersom det ofta försämrar pälsens kvalitet. En chihuahua ska ju antingen ha väldigt kort päls, eller vara väldigt välpälsad :)

Swadika
0

Ja du, jag hittade min perfekta uppfödare, allt jag önskat ;) har bra kontakt med henne, men vet inte om hon faktiskt blir min uppfödare då hon inte kan ta en kull på den honan som var tänkt och de behöver få in lite nytt efter mycket ålderdom och så.

Men ja välj med hjärtat en seriös uppfödare och hälsa gärna på dem och hundarna så du ser hur de är i sättet.

Hittade detta citat "Det är fullt tillåtet att para korthår med långhår inom chihuahua. Det är samma ras men två olika varianter med olika hårlag som fortfarande kan behöva varandra för ökad avelsbas"

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

meilin
0

Hej och välkommen hit! :)

Om du inte redan gjort det, kan du läsa mer på http://chihuahuacirkeln.nu/ . Där finns även en lista på uppfödare.

Lynxkissen
0

tack så jättemycket för svaren på mina frågor! :D

AnnaKarin
0

Jag har tre korthårstikar varav den yngsta har en långhårig pappa vilket inte påverkat hennes pälskvalitet till det sämre. Min långhårshane hade korthåriga föräldrar vilket inte gjorde hans päls sämre. Det finns enkelpäls och dubbellpäls på de korthåriga, inget är sämre än det andra.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

juliahhl
0

Håller med om det som sagts! Och dom orkar mer än man tror :)

Jag har en KH chihuahua-kille på 20 månader. Jag är med honom 24/7, så vi är väldigt fästa vid varandra, han är min andra hälft ^^ Det är som att ha ett litet barn; när man åker iväg ska man ha buren packad med mat, vatten, godis, nåt tuggben, nån leksak, en tröja ifall att det är kallt, halsband+koppel osv. Har med mer grejer till han är mig själv :P Och på natten brukar han sova näranära under täcket, men då och då lägger han sig i sin bädd jag har brevid kudden. På dagarna om jag sitter i soffan ska han ligga i knä, väldigt sällan han ligger i sin bädd, det gör han på kvällarna. Och det tycker jag är mysigt! :) Vissa vill inte ha en hund som ligger i knä, men jag är inte en av dom ^^ Älskar min lilla kille, och vill ha honom nära <3 Är lydig när han själv vill (är som en trotsig liten unge), vilket vi håller på å tränar på. Ibland funderar man om han är döv, eftersom man ropar och ropar men inte får någon respons ^^ Selektiv hörsel skulle jag tro ;)

Underbar ras är det iallafall! :)

Lynxkissen
0

#11 Låter helt underbart! :') Blir bara mer och mer säker :)

Swadika
0

#12 visst är et underbart när en hundras låter rätt :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lynxkissen
0
Picasso
0

#3 Är din kille en Merle?

DeniceP
0

Jajjamensan :)