Träning
Hej, fick för några dagar sedan hem min Chihuahua tik på 5,5 månader. Jag tycker mycket om att träna med hundar och tänkte börja med sitt. Jag har aldrig förr haft svårigheter att träna med hund men denna lilla tös vill/förstår verkligen inte när jag gör allt jag kan för att hon skall sätta sig.
Har ni några bra tips på hur jag kan få henne att lära sig sitt?
Mycket tacksam för alla hjälp jag kan få =)
Har du testat att använda klicker? :)
Så fort du ser att hon sätter sig ner (även om det inte är i träning) som berömmer du henne :)
Du kan också göra så att du trycker försiktigt lite på rumpan så at hon sätter sig och då belönar du. Om du använder klicker så klickar du och ger belöning. Tillslut så kommer hon förstå att när hon sätter sig ner får hon en belöning (godis, lek eller vad du nu har för belöning) och när hon förstår det använder du ordet sitt. Och så fort hon förstår ordet sitt så behöver du snart inte längre "trycka" på rumpan :)
Lycka till ^^
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hej, tack för era svar =)
Jag använder mig av klicker samt att jag har prövat att försiktigt trycka på hennes rumpa eller dra godisen över huvudet på henne. Hon vill eller förstår inte mitt budskap :(
Sant, det är precis det jag börjat med men vill ju komma på ett sätt :)
Joo förstår dig helt och hållet :) Men om man tränar en längre stund och varjegång hon typ har satt sig ner och fått belöning så kan du ju alltid göra så att hon reser sig upp och vänta tills hon sätter sig. Och förhoppningsvis kommer hon sätta sig oftare när hon förstår att hon fåt belöning då :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Ja jag får hoppas på det =) Det kanske ger sig om några dagar =)
Tack så mycket =) Bor du i Katrineholm? Tyckte jag läste det i en tråd.
Ah ha okej =)