Måste fråga varför .
Nu får ni inte bli sura på mig. Jag gillar chihuahuor, tycker de är så söta men måste fråga…
Varför är de flesta så ouppfostrade
. Det är som att bara för att de är små så behöver de inte någon fostran. De kan bete sig hur som helst.
Vi har blivit attakerade 2 ggr av dessa små när vi varit ute med våran hund. Som tur är så är de ju små.
Under hela mitt liv har jag träffat 1 (!) riktigt uppfostrad en. Ägaren var ute med den och en dobermann och båda gick fot vid henne utan koppel.
Det är väl inte omöjligt att lära den att inte skälla eller hålla på ?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Tyvärr skaffar folk utan hundvett chihuahua pga deras storlek, utan att veta vad dom ger sig in i.
En chihuahuas mentalitet kan jämföras med schäfer, vilket betyder att de kräver en fast hand och regler, god uppfostran från start.
Eftersom chihuahuan är så liten och söt, tycker folk mest att det är gulligt när den morrar, attackerar och beter sig väldigt illa.
Om man behandlar den som en riktig hund och aktiverar den ordentligt, får man en fantastisk hund, jag talar av erfarenhet eftersom min egen chihuahua är en fantastisk chihuahua som aldrig skulle få för sig att bete sig illa :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Eftersom många kändisar skaffade chihuahuor (paris Hilton tex) så var det många som köpte en chihuahua bara för att kändisarna hade det. Det blev en accocear (stavning) för många.
Som tur är börjar modet att ha en chihuahua att försvinna, det är inte lika vanligt längre och förhoppningsvis så blir det bättre nu.
Men ja det är också som redan sagts att många tror att de inte behöver uppfostra en liten hund lika mycket som en stor, det gäller de flesta små raser. Ju mindre dessto mindre behöver de uppfostras
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Ja, många tänker nog att dom är så små och söta, och kan inte skada någon, så dom struntar i att uppfostra dom. Om min lilla kille morrar på andra hundar på stan, så skrattar folk runtom. Han skäller oftast på större, svarta hundar, eller om han är osäker. Vissa hundar går jättebra, mindre vita/ljusa tex. Men som sagt, självklart ska även chihuahuan uppfostras och lära sig vett och att dom inte är ledaren i flocken.
Håller med er andra som skrivit.
Jag tror inte många vet hur mycket hund det är i den lilla kroppen.
En del som skaffar chihuahua tror nog att det är en liten och enkel hund som inte är så krävande. Men ack så fel det är! En liten chihuahua kräver lika mycket som vilket annan hund som helst.
Sen tror jag att det är väldigt många som "daltar" för mycket och vovven får då rätt snabbt "övertaget". Dom är, som dom tidigare skrivit, små och söta och allt dom gör blir bara "gulligt"..