Rymmare
Min lilla kille kan inte vara lös ute utan att rymma. Antingen till sina hundkompisar längre ner på gatan, eller upp i skogen. Har försökt tränat honom att han inte får gå utanför staketet, stannar han får han belöning, går han säger jag åt honom. och ibland lyckas det, men så får han en tanke i huvudet, och då bär det av. Även när vi är borta på landet kan han rymma. Senast var en timme sedan, då sa jag åt honom och tog honom i nackskinnet och när vi kom hem fick han sitta i buren och skämmas. Är det någon som har något tips på vad man ska göra? Så tråkigt om han inte kan vara lös någonstans.
Justja, han höll på att bli påkörd idag, och även flera andra gången, eftersom han korsar vägen när han rymmer.
Testa att ha långlina på hunden, då får han ändå känslan att vara fri men du har kontroll på honom. (till tränignen då, du ska ju ha som mål att inte behöva ha långlinan) Ropa på hunden, och om han inte kommer så dra försiktigt i linan och så fort hunden börjar gå mot dig så berömmer du med rösten (alternativt klicker om du kör med det) Och när hunden är hos dig ger du hunden belöning :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tack för tipset! Har haft han i lina ett tag nu för att han inte ska rymma, och då har han setat och ylat och gnällt och dragit. Men det kanske är annorlunda när han inte sitter fast i en krok, bättre om man håller på och tränar. Bästa belöningen är nog godis eller dentastix ^^