Matvana
Min 5mån chihuahua hane (valp) har börjat smälta framför mina ögon. Han äter inte som förr fastän jag inte har bytt foder, vi har kört på purenatural puppy sen jag fick honom. Han går inte ens i närheten av matskålen, får handmata honom. Har läst på nätet att man skall byta till ett foder med högre fetthalt???
Har ni något att rekommendera?
Har det hänt något så han har blivit skrämd i samband med att han har ätit ur matskålen ?
Att han inte äter som han brukar, kan ha flera olika orsaker.Han kan ha ont i magen eller munnen. han kan vara matled eller vad som egentligen.
Om du inte får honom att äta så måste du kontakta veterinär för att kolla om det finns någon bakomliggande sjukdom eller liknande.
Våran lilla kille (1 år) har alltid ätit pure natural, han började tjura med maten när han var kring 7-8 månader, så då bytte vi till Pure Natural, adult small. Då började han äta riktigt igen.
Han har varit hos veterinären, men de har inte hittat nåt förutom att han hade skabb i vänster öra. Veterinären sa att jag ska låta honom äta själv hur han vill och inte försöka tvinga i honom maten på nåt sätt( har ej gjort de, försökt bara att handmata honom).
Han har nu börjat småäta lite utav RoyalCanins torrfoder. Får se hur länge det varar
Om du har möjlighet så låt maten stå framme hela tiden, och fyll bara på eftersom han äter. Så länge han inte börjar hetsäta så borde det inte vara något problem.
Kan du inte ha maten stående framme så ställ ner matskålen på fasta tider. Äter han inte inom en rimlig tid, så lyft upp matskålen och ställ ner den igen om några timmar. Så fick vi göra med en av våra beardisar som matvägrade och vi inte kunde ha maten framme hela tiden.
Finns det ingen bakomliggande sjukdom eller tillstånd, så kommer han äta när han är hungrig. Ge honom inte massa annat gott, utan endast maten.
Åååh ska göra det du säger, tack så mycket för svar 😍
#4: Inga problem :)
Hur har det gått ? Äter han nu eller är han fortfarande kinkig ?
Vad skönt att du har fått ordning på honom med maten 😀