Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbli-med-valp
Läst 1212 ggr
Wirgo
0

Underbett på valp

Hej! Vi har tingat en chihuahuavalp som vi fäst oss så vid och längtar efter. Nu har valpen blivit besiktad hos veterinär och fått anmärkning på ett underbett som kan växa bort men även bli sämre. Först tänkte jag att då vi ska ha henne som sällskapshund gör det inget och vi har som sagt verkligen fäst oss vid henne. Men nu har jag läst på mer och frågat runt och känner mig mer osäker. Uppfödaren har inte nämnt något om prisavdrag. Hur brukar man göra i sådana här fall? Vad borde en chihuahuavalp med underbett kosta? Vi vill ju att hon ska må bra och i värsta fall innebär detta kanske kostnader i veterinärvård samt att vi inte kommer kunna låta henne få valpar. Kanske påverkad försäkringen av detta också? Hoppas någon har erfarenhet eller kunskap om detta att dela med sig av. Tacksam för era tankar och meningar kring detta. Kanske någon som har sålt eller köpt en valp med underbett? Med vänliga hälsningar

Karmatarerskanise
0

Hade det varit ett så kraftigt underbett att det skulle kunna kräva vård hade det inte stått att det kan växa bort. Underbart brukar endast vara skönhetsfel. Allrså är hunden inget utställningmaterial utan endast till sällskap.

Köper ni en hund för att ni vill avla ska ni tala om detta för uppfödaren innan ni tittar på valp. En hund som säljs till sällskap ska man inte avla på. Och man avlar inte på hundar som har tex underbett.

Wirgo
0

Tack för svar! Uppfödaren vet att vi kanske hade velat få en kull eventuellt men att vi inte är intresserade av utställning. Vi vet att vi inte kan avla på henne med anledning av underbettet men det accepterar vi bara vi vet att hon mår bra. Det som oroar mig är att underbettet likväl kan bli sämre enl veterinären och vad det då skulle kunna innebära för hunden. Mvh

Jojaton
0

Känner några stycken som har hundar med underbett, ingen har några men av det. På en av hundarna (känner fyra-fem stycken) kan torrfoderkulor fastna lite under läppen men annars märks ingenting.

Johanna - Instagram

Wirgo
1

Tack för svar :) Hon var nu bott hos oss i två veckor och hon är världens underbaraste! Just nu märks det lilla underbettet inget alls och det är så litet att det knappt syns något när vi kikar efter det. Vi känner oss lugna och trygga oavsett hur det kommer utveckla sig.

Dagnykatt
0

Jag har en demon på 1 år med kraftigt överbett. En veterinär ansåg att det skulle behövas käkrekonstruktion, medan en annan sa att det är helt onödigt. I nuläget tror jag inte vi behöver göra något åt detta, han äter bra och verkar själv inte ha problem. Lite sekunda bara.

Draken
1

Underbett eller överbett behöver inte ställa till några problem för hunden.

Kika även in på Hundar, det är mer aktivitet på den siten:)

https://hundar.ifokus.se/

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!