Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua
Läst 7596 ggr
thesmilingolive
1

Hur ser sobel ut? :)

Hejsan svejsan!

Jag är inne på att skaffa en Chihuahua men, för mig som inte kan detta med färgerna skulle valparna jag tittar på lika väl bli gröna sen :)

Hur vet jag hur valpen kommer se ut som vuxen?

Det står "Sobel" men frågar man min vän google så blir det bilder på väldigt olika färger tycker jag :) Och sen är den lilla valp jag mest intresserad av ganska mörk nu men om jag förstått något så ändras det ganska mycket också, att dom ljusnar?

Någon som har lust att göra mig lite klokare? :)

sophiemadeleine
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! :-) En nyfödd Sobel kan nästan se svart ut, men på nära håll ser man ofta att de har lite beiga/grå underliggande toner i pälsen. De ljusnar dock ganska mycket med tiden, men de svärtade pälstopparna (ofta på rygg, svans, öron och huvud) består på den vuxna hunden, och växer alltså inte bort. Den beiga grundfärgen kan skifta från ljust beige, till mörkaste mahognyrött. Då brukar man säga "Rödsobel". Här kommer några varianter av Sobel :-)

Medarbetare på Chihuahua

thesmilingolive
0

Tack så mycket! :)

Caesars_matte
0

Sixten är vit med sobelfärgade tecken :)

thesmilingolive
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Okej, Vad fin :) 

Flickan jag tittar på ser ut så här.

Man är ju lite intresserad av hur hon kommer se ut som vuxen :)

Hon till höger på bild 2.

sophiemadeleine
2

Så söta :-) Om du tänker som så, att där hon är svart nu (öron, rygg, svans och ansikte (mask) så kommer nog dessa tecken rätt troligt bestå precis som de är. Om du kollar närmast ögonen är hon ganska ljust beige, och den färgen är nog den hon ljusnar till i "grundfärg" skulle jag tro, även om feomelaninet (rött pigment) kan ta över lite mer i styrka :-) De vita tecknena kommer vara kvar som de är. Hoppas du fick en liten bild av hur hon kommer se ut som vuxen. Förstår att du är nyfiken :-)

Medarbetare på Chihuahua

thesmilingolive
0

Tack så jättemycket för hjälpen! :) 

Uppfödare har sagt helt olika saker. Att det svarta kommer förvinna helt osv, så man visste knappt vad som var upp eller ner. :)

sophiemadeleine
2

Inga problem! :-) Angående det svarta mönstret (Sobel är ju trots allt inte riktigt en färg utan endast en beskrivning av mönster) så brukar man säga att om de har rätt mycket av det mörka pigmentet (eumelanin) kvar på dessa typiska ställen för Sobel när de är ca 8v och uppåt så kommer det troligtvis inte blekna/övergå till feomelanin på dessa ställen. :-)

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte visa en jämförande bild på Caesar, som visserligen är black and tan, men hur han såg ut när vi hämtade hem honom mot hur han ser ut nu som "färdig" :)

sophiemadeleine
1

#8 Söta Caesar :-)

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
1

Åh, tack!