Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbeteende
Läst 6981 ggr
LIMOUSIN
0

Markerar inomhus, stort problem!

Jag och min sambo har en chihuahua hane på lite över 1år. Han kastrerades på sin 6månaders dag då han enligt vet. inte fick kastreras tidigare. Han han väll försöka marker 1-2gånger max utomhus innan han blev kastrerad. Men han marker nu otroligt mycket!! Eller försöker iallfall. Om vi ska åka hem till någon bekant eller familjemedlem kan han inte vara lös utan får sitta i bur eller vara kopplad då han markerar på folks möbler. Spelar ingen roll om det finns hundar eller andra djur eller inga djur i hemmet han gör det ändå. Jag flyttade och han markeradei den nya lägenheten direkt. Han har blivit tagen på bargärning av både mig, sambon och familjemedlemmar. Hjälper inte. Så fort du vänder blicken bort så försöker han pissa på folks möbler. Ett otroligt jobbigt problem detta och vet ärligt talat inte hur jag ska få bort det? Han får inte markera utomhus heller då jag märkt att det bara blir värre och han försöker markera mer inomhus om han gör det utomhus. Så jag vill ha så många tips som möjligt!! För nu har det gått sålångt så vi tillomed funderat på att göra oss av med honom.. Men vem vill ha en hund som kissar på möbler så fort han får chansen..? Och vi vill självklart inte göra oss av med honom med tankarna har kommit för man blir ju galen på detta..!

VildaVittra
0

För det första, så får man inte ha hund i bur, sen för det andra får man egentligen inte ha de kopplade inomhus mer än korta stunder. 🙂 Följer ni inte detta kan det bli väldigt dyrt för er och ni riskerar även att få hunden tagen ifrån er. Skaffa istället ett kiss-skydd. 

Det låter som att er hund inte är rumsren än, rumsrenhetsträning finns det hur mycket som helst om när du googlar, så kommer inte skriva hela den harangen här. Alternativt är det ett protestbeteende/understimulans/överstimulans. Så börja med rumsrenhetsträning, sedan titta på vad ni gör med hunden och ändra det. Även om rasen är liten, så har de inte små krav på aktivering, vet att många spårar med dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LIMOUSIN
0

Är inte längre stunder och har full koll på att de inte får vara det. Rumsren är han med så är inte det problemet. Tränar och går långa promenader med honom så inte understimulerad heller..

LIMOUSIN
0

Har ett kissskydd men det är bara en kort varig lösning på problemet vill gärna komma till en långvariglösning.

Haku
1

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

"Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen."

"och det är inte heller tillåtet att hålla hunden kopplad inomhus. Utomhus får du ha din hund bunden maximalt två timmar per dygn."

Har inget svar på dina andra frågor men fler kommer säkert svara.

Haku
1

Sen snälla avliva inte en fullt frisk hund! det finns säkert någon som kan tänka sig ta emot honom som en omplacering finns flera som är duktiga på hundar som kan träna bort sådant det är ofta stress relaterade problem.

Lägg gärna ut detta inläget på: http://hundar.ifokus.se/ också

Anna-Helga
0

Kisskyddet gör ju att det ändå inte kommer kiss på folks möbler och inredning, det kan ju hända att man får ha det som en livslång lösning. Hemma får man rasta ofta, ha stenkoll, plocka bort mattor och sånt som man är rädd om och tvätta… Vissa hundar markerar mer och andra mindre. Men även om du säger att han redan är rumsren, så låter det ju faktiskt inte så. Och våra små kan ta tid på sig att bli just rumsrena. En kastration är absolut ingen garanti för att en hund som markerar ska sluta med det, men det är en vanlig missuppfattning… Att kastrera en hanhund såpass tidigt kan påverka hunden negativt på olika sätt. Tålamod, is i magen och börja om från början skulle jag vilja säga. Finns tyvärr ingen Quick-Fix…

LIMOUSIN
1

Oj vilka dåliga svar jag får.. Får leta vidare efter hjälp någon annanstans, men tack för upplysningen om lagar och regler. Kan informera er IGEN att inget olagligt har gjorts som många verkar tro, och hunden kommer abslut inte avlivas!?!? Han är en högt älskad familjemedlem som har ett problem vi försöker jobba med varje dag.

Anna-Helga
2

Fast dåliga svar? Hur tänker du då? Svar som du kanske inte vill ha, men dåliga tycker jag faktiskt inte att dom är… Läs igen och ta till dig det du vill. Men det är väl jättebra att du söker hjälp på fler ställen!

Haku
4

#7 Om du har haft hunden inomhus i bur så räknas det som olagligt om man kollar på lagen, lagen säger ju att det räcker med 2 minuter inomhus. Jag missförstod dig gällande avlivningen trodde du menade det när du skrev "göra oss av med honom" men  det är bra att ni försöker jobba med hans problem, i värsta fall är det att omplacera kolla då noga vem ni omplacerar till och beskriv hans problem ha gärna prövotid. Du har inte alls fått dåliga svar, du har fått ärliga svar.

VildaVittra
5

#7 Men hallå, vad var det där? Otacksamhet utan dess like. Ursäkta att jag TREVLIGT gav dig tips om vad du kunde göra. Och hur rumsren är en hund som pinkar inomhus på en skala? Noll? 

Och jo, du har begått ett brott i och med att du haft hunden i bur. "Om vi ska åka hem till någon bekant eller familjemedlem kan han inte vara lös utan får sitta i bur eller vara kopplad då han markerar på folks möbler."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caesars_matte
1

Mina pojkar är definitivt inte rumsrena, de skvätter lite här o där. Kisskydd är jättebra, för det får dem att "tänka efter" för när de kissar i det blir det lite som när man själv var liten och kissade i brallan ;)

Jag har fått rådet att börja om från början, tänka sig att det är en valp du har att göra med. Ut o kissa stup i kvarten, efter lek, efter mat osv. Begränsa utrymmet hemma med kompostgaller så du har full uppsikt. Kanske testa en sån där potty-pad som verkar poppis i USA-finns på djuraffärer. Berömma som en gaaaalning när det kissas ute och inte inne.

Testa Feliway spray eller i uttaget på väggen? Det är feromoner som verkar lugnande.

Du frågade om råd och du fick råd, alla kanske inte passar dig, men då ska du inte heller fråga. Och när ni är hemma hos andra, kanske ha honom i knät mer än låta honom vandra fritt? Eller inte ta med honom till andra innan problemet är löst?

Lycka till!

ChristineF
2

Ett tips är att göra rent ordentligt mer vanlig rengöring och medel för urin t.ex. Piss off. Finns i djuraffären. Kan lätt bli en ond cirkel om det luktar toa inne. Och rasta och beröm ute. När ni kommer på honom inne, ta bestämt (men inte argt!) ut honom direkt och beröm om han gör ute istället. Låt honom lära sig att hålla sig genom att rasta honom i början av promenaden och sedan ska han gå intill dig med kort koppel. Utöka tiden mellan kisspauserna. Ha godis och belöna när han går fint. Minska revirpink ute = minsta inne. Fungerade iaf för min kompis lilla yorkie hane.

Bluebelle
3

Jag tycker också att svaren du fått inte är så bra. Förstår inte varför vissa så bestämt fått för sig att det handlar om att han inte är rumsren.

Har precis varit hundvakt åt en chihuahua som definitivt är rumsren men så fort han kom hit där jag har min hanhund har han kissat på min hunds leksaker, säng, filtar samt sin egen säng, dvs väl valda saker bland alla våra möbler och tillhörigheter som talar sitt tydliga hundspråk. 

Min hund är ABSOLUT rumsren ända sen valpåldern men i helgen hyrde vi en stuga i fjällen och besökshunden sprang direkt och kissade på en dörr (ytterdörren var öppen så var han nödig - varsågod, han vet vart han ska gå) vilket ledde till att min kort därefter gick och kissade där. Varför gjorde han det, jo, detta är inte hans hem och revir och en annan hanhund börjar göra anspråk på det och då sätter instinkterna in även i min och säger åt honom att han måste vara med och tävla om "makten" över stugan. 

Jag förstår rumsrenhet som att hunden lär sig att när den är nödig ska den hålla sig för att kissa när den är ute. Markerandet  däremot är instinkter som inte har något att göra med inlärt eller inte inlärt beteende. En hund kissar inte enbart av nödighet. Även tikar markerar. 

För att veta om ens hund är icke rumsren kanske man ska ställa sig frågan: BAJSAR hunden inne också? Bajs är vad jag vet inte vad de främst använder för att markera utan det är kisset som är problemet med markerande hanar så bajsar den inte inne så handlar det troligtvis om att markera.   

Varför du tycker svaren är dåliga är för att du förmodligen har stenkoll på att din hund är rumsren och alla dessa svar att du ska träna rumsrenhet från början är därför irrelevanta. Hade din hund varit lite si och så med rumsrenheten hade det förmodligen framgått i din fråga att du är lite osäker p detta men nu frågade du om en hund som markerar så gud jag förstår dig. (En gång ställde jag en fråga om en hunds märkliga beteende mot mig som jag tckte signalerade att han har ont och många svar jag fick utgick från att han betedde sig så för att han inte litade på mig för att jag skulle ha gjort något orätt mot honom, extremt tröttsamt, hade jag varit dum mot honom hade jag inte ställt frågan så som jag gjorde, dethade hetat mer "hur vinner jag hans förtroende tillbaka".)

Jag satte kisskydd på besökshunden och det har även min hunds uppfödare på sina hanar som markerar för jämnan, och de är varken stressade, över- understimulerade eller icke rumsrena. det finns helt enkelt bara mycket de vill ha som "sitt" där. Tror det är kisskydd som gäller tyvärr.