Bilder och information
Hej allihopa! đ
Jag och min sambo funderar pĂ„ att skaffa valp och vi tittar runt pĂ„ lite olika raser. Jag har alltid varit sugen pĂ„ en chihuahua men pojkvĂ€nnen ville vĂ€l ha en lite "manligare" hund đ SĂ„ vi har letat lite och jag har frĂ„gat lite pĂ„ hundar.ifokus om olika rasförslag som skulle passa oss och sĂ„ vidare. Dock trĂ€ffade vi pĂ„ en chihuahua imorse och sambon blev lite frĂ€lst han med. Jag (och han) skulle jĂ€ttegĂ€rna vilja se lite bilder pĂ„ era chihuahuaor och lite tips, tankar och rĂ„d angĂ„ende raser ifrĂ„n er vana Ă€gare!
Kan tillĂ€gga att ingen av oss har varit hundĂ€gare sedan tidigare, endast kattĂ€gare. Nu Ă€r lĂ€genheten tom och vi Ă€r sugna pĂ„ att skaffa en hund. Har hört att chihuahua kan vara en svĂ„r ras att uppfostra, men gĂ„r det Ă€ndĂ„ att ha den som en första hund? đ
Vad kul att ni fastnat för Chihuahuan! :-) Jag tror sÀkert det skulle kunna vara en bra första hund, sÄvida ni verkligen ser till att uppfostra den som vilken hund somhelst och inte "ger efter" bara för att den Àr sÄ söt nÀr ni fÄr hem den :-) .. Regler och grÀnser mÄr alla hundar bra av :-) Var lugn, bestÀmd och trygg i erat ledarskap sÄ ska ni se att det blir toppenbra! Chihuahuan Àr en jÀttehÀrlig pigg och nyfiken hund som gÀrna hÀnger med pÄ det mesta. Dom blir lite vad man gör dom till. Bifogar ett gÀng bilder pÄ min lille Dior! :-)
Medarbetare pÄ Chihuahua
Jag har vuxit upp med hundar, stora sĂ„dana, men hade aldrig haft egen hund innan jag blev med Caesar och sen Sixten. Ăr helt förĂ€lskad i rasen! De Ă€r skĂ€lliga (iaf mina-mitt största problem) och iom att de Ă€r smĂ„ kan de vara osĂ€kra och pĂ„ sĂ„ vis verka arga och bjĂ€bbiga. Vi kĂ€mpar pĂ„ hĂ€r hemma med tryggt ledarskap, men det gĂ„r sisĂ„dĂ€r. Det jag verkligen rekommenderar Ă€r att gĂ„ valpkurs och sen vardagslydnad. Vavvor kan man spĂ„ra med om man tycker sĂ„nt verkar roligt.
Hej!
Roligt att ni funderar pÄ en chi!
Min sambo var ocksÄ lite skeptisk, men blev snabbt charmad! En riktig man (eller kvinna) vÄgar synas med en pytteliten söt hund och ha sjÀlvförtroendet kvar.. ;-)
VĂ„r tik heter Chica Ă€r Ă€r en vĂ€ldigt lugn, signalkĂ€nslig och lĂ€ttlĂ€rt tjej. FrĂ„n början var hon lite osĂ€ker och morrig (hon kom till oss först vid 4mĂ„n, sĂ„ kan hĂ€nt grejer innan..), men vi har jobbat bort nĂ€stan allt. Det var/Ă€r min första hund. Jag skulle inte sĂ€ga att chihuahua Ă€r en svĂ„r ras, det Ă€r nog mer att folk underskattar dessa smĂ„ och glömmer bort att motion och trĂ€ning Ă€r lika viktigt Ă€ven för dessa smĂ„ttingar. Regler i vardagen, bra vardagslydnad, peppa hunden att vĂ„ga saker i vardagen och att ha roligt ihop Ă€r det viktiga. En valpkurs Ă€r en bra start! Vi fortsatte efter det och gick hundmöteskurs, kantarellsök, specialsök, viltspĂ„r, rallylydnad m.m.. vi tycker det Ă€r jĂ€tteroligt att prova pĂ„ och hitta vĂ„r grej. Favoriten Ă€r det sĂ€song för nu: hitta kantareller! Ăven spĂ„ra. Men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ en sĂ€llskapshund, sĂ„ nog nöjer sig de flesta med dagliga promenader och lite tricks, men möjligheten finns! :-)
VÀlj uppfödare noga, det finns en del luringar dÀr ute⊠HÀnvisar till chihuahuacirkeln och att hÀlsa pÄ kennlar och/eller kanske gÄ pÄ utstÀllningar, dÀr brukar mÄnga seriösa uppfödare hÄlla till.
Tack snĂ€lla för alla svar! đ
Enligt era beskrivningar lĂ„ter det som en supertrevlig hundras! Vi fĂ„r titta runt lite och se vad vi hittar. Det finns ju sĂ„ mĂ„nga fĂ€rger sĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att veta vad man vill ha! đ
Vilka fĂ€rger Ă€r era hundar? Dem var jĂ€ttesöta allihopa đ
Hehe, ja att vÀlja kan vara vÀldigt svÄrt :-) Men plötsligt kommer den dagen dÄ det bara sÀger klick :-D BÄde min Dior och ch4's Chica Àr av fÀrgen Blue Fawn , som man kan se pÄ framförallt nos, trampdynor och skiftningar i pÀlsen. Bifogar en bild dÀr det syns lite bÀttre pÄ min. Det Àr en relativt ovanlig fÀrg dock :-)
Medarbetare pÄ Chihuahua
Jag Àr löjligt förtjust i black and tan, och om inte hela familjen protesterat hade det blivit en korthÄrig b&t, men nu blev det Sixten som Àr vit med sobelfÀrgade tecken som det heter pÄ hundsprÄk :)
Jag sÀger som ovan-akta dig för oseriösa uppfödare! Caesars Àr ett sÄnt exempel. Dock Àr han en vÀldigt fin och bra hund, jag menar mer hur hon betedde sig nÀr vi fick problem-dÄ gick hon under jorden och vÀgrade hjÀlpa oss. SÄ gör man inte om man Àr en seriös uppfödare, för dÄ vill man sina valpars vÀl.
Vad Àr en manlig hund?
#5: Ja det Àr vÀl sÄ, rÀtt som det Àr sÄ kÀnns det rÀtt! :D VÀldigt söta, verkligen! InnebÀr Blue Fawn att det Àr mer mörkare partier vid nos och tassar? :)
#6: Ja jag har tittat lite pÄ black and tan, tycker att dem Àr hÀftiga! :) Dem ser sÄ uttrycksfulla ut med sina ögonbryn :) Har du nÄgot tips pÄ hur man ser det hÀr med oseriös uppfödare och nÄgra tecken som man kan leta efter och se upp för? :)
#7: Tror att han hade förvÀntat sig nÄgot lite större ;)
#8 Blue Fawn Àr en FawnfÀrgad hund med en kall blÄ (grÄ) ton i pÀlsen. Vissa kan det synas mer pÄ Àn andra. DÄ kollar man pÄ nos/ trampdynor. Hos en Fawn (Agouti) Àr dessa svarta, medan en Blue Fawn har blÄa :-)
Medarbetare pÄ Chihuahua
Killen fĂ„r vĂ€l sĂ€tta nithalsband pĂ„ hunden dĂ„ sĂ„ den blir coolare? đ Min erfarenhet Ă€r att killar och mĂ€n vĂ€xer in i att vara Chi-Ă€gare, de mĂ€rker att de Ă€r man nog att ha en sĂ„n liten hund och att hundarna vĂ€xer dĂ„ man lĂ€r kĂ€nna dom!
SajtvÀrd HundutstÀllning DvÀrgpinscher SÀllskapshundar medarbetare söks
Medarbetare pÄ Chihuahua