Det finns något som heter hidden merle, men jag vet inte riktigt hur det fungerar och vilka färger som kan gömma merle. Det är iaf en av anledningarna att det är riskabelt att avla på merle i vår ras och den är ej godkänd som färg.
Men jag tycker iaf det där ser ut som tantecken, precis som rottweilers har i samma teckning (black and tan), fast din har vita tecken också. :-) Men är ingen expert, så inväntar fler svar..
På min skärm ser det ut som en black and tan med vita tecken.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
#3 ok! Får ta reda på mer om det. Tack!! #4 Black and tan - är det "svarta" brunt då? För han är verkligen brun och inte svart (vi har en svart hund hemma och deras färger är helt olika). Men heter hans färg så så är det så, jag är inte bra på färger alls! Vet bara att han är brun och inte svart.
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
Om han brun kallas färgen chocolate and tan eller choklad med tantecken. (plus vita tecken då) Tan=det brunröda/cremefärgade/i vissa fall vita vid ögonbryn, tassar, rumpa, kinder m.m.. :-) Men tyckte nosen såg svart ut? Det kan den inte vara om han är choklad. Kan rekommendera Facebookgruppen uppdrag chihuahua där det diskuteras färger och gener, flera kunniga där :-)
Hur ser det ut i stamtavlan, finns där någon merle?
Anna-Karin
Hittade den här texten på ett annat forum. "En merle chihuahua har alltså ett diskvalificerande fel som gör att den kan bedömas på utställinng men sedan får lämna ringen. Avel på merle är alltid knepigt eftersom vissa färger (ex röd och sobel) döljer merle och om en hund med dold merle paras med en annan med dold merle, eller med en med synlig merle, så är det snarare regel än undantag att flera valpar, ofta alla, föds med grava fel som ex. utan ögon, ögon liggande utanför ögonhålorna, blinda, döva, öron utan hörselgångar eller missbildade på annat sätt. För en ras där alla färger är tillåtna kan det vara katastrofalt med inblandning av merle, särskilt för en moderas som chihuahua där var och varannan okunnig ägare av en chihuahuatik ska låta henne ha valpar och ganska få har en aning om vad som kan hända om man parar merle med merle. "
Anna-Karin
#11 Hmmm han är ju dock varken röd eller sobel… Men svart/chocolate & vit kanske också kan dölja det. Han ska dock inte avlas, så det problemet slipper jag. Varför jag frågar är mest för intresse. Hans mamma är black&tan och pappan merle (Mm då hans mamma inte är merle). Men har också läst att det är farligt att para en merle med merle, det sa även uppfödaren.
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
Tror bara ljusa färger kan gömma merle? Men vi hade en "svart" chihuahua som ljusnade till brun så hette att han var Svartmelerad med tan. (Enligt uppfödaren)
#13 det förstår jag! Vi har en pommehanne nu som var svart nu är han svart med grått i botten och brunt i spetsarna. Han har fått vita hårstrån på ställen osv :O
Ser ut som en helt vanlig tricolor. Merle döljs normalt bara hos gula, vita eller röda hundar. Merle är svårt att se på tigrerade och "vargfärgade" hundar. Det kan ske att merle döljs även hos en brun hund med det är mycket ovanligt. Vad är det för färger på föräldrarna och hur långt bak i stamtavlan finns det merle?
minavitas.wix.com/kennel
Inte så jätte långt bak merle finns då :P Eftersom det finns en (minimalisk) risk att din hund är dold merle, o det baserar jag inte på hans färg, han ser ut att vara merlefri. Så skulle inte jag välja att para honom med en merle tik om du får för dig att avla på honom. Hade ingen av föräldrarna varit merle (eller en färg där det är vanligt att merle döljs) så hade jag sagt att han garanterat inte är merle. Men lite nu och då så föds det valpar men bara en liten fläck, rent teoretiskt skulle din hund kunna ha merlefläckar i de vita partierna som inte syns eftersom det redan är vitt där, men det är inte sannolikt. Min merle tik texhar har bara enstaka fläckar i ansiktet, på bogen och på halsen, annars ser hon ut som en helt vanlig black and tan
minavitas.wix.com/kennel