Chi från andra länder?
Någon mer som har Chihuahua från utlandet? Och som kanske vill dela med sig av historien bakom dom? Jag tänkte berätta om våra här i tråden iaf! Kul om fler hänger på!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Vår första Chihuahua från utlandet är lilla Sofi, eller Uslada Dalvos Sharm som hon heter i stamtavlan. Det började med att en uppfödare från Ryssland kontaktade mig då jag hade valpar förra sommaren. På knackig engelska frågade hon om en av mina killar som redan var bokade. Jag förklarade att så var fallet, men vi fortsatte hålla kontakten. Och så dök Sofi upp på hennes sida. Den vackraste lilla Chihuahua jag någonsin sett. Jag visste redan att jag måste ha henne, kosta vad det kosta vill. Så jag frågade Yulia om hon var tillgänglig. Det var hon och då började vårt gemensamma arbete med att lyckas få hem lilla Sofi från Ryssland…
Varken hon eller jag hade skickat hundar utomlands tidigare, Vi hade ingen aning om respektive lands regler, men OJ vad vi lärde oss mycket under resans gång! Vi tog reda på precis allt och lite till, hon på sitt håll och jag på mitt. Och det tog tid att få hem henne, men det var så värt all väntan och alla pengar det i slutändan kostade! Hon är precis så underbar som hon ser ut!
Sen tänkte väl jag att Ryssland=Moskva och att den flygningen inte är så märkvärdig, men Sofi kommer från en liten ö som heter Sakhlinskaya Oblast som ligger nära Japan! Så hon har flugit över halva jordklotet för att komma hit till oss! Det är kanske därför hon ser ut som en liten japansk animerad figur också!
Hon blev ett år nu i Maj och har just haft sitt första riktiga löp. Om ett par veckor ska jag kolla hennes patellastatus, något jag är lite nervös över eftersom ingen av föräldrarna är kollade.
Medarbetare på Chihuahua
Jag och Yulia höll som sagt kontakten, vi blev goda vänner genom det arbete vi la ner och alla timmar vi pratat över Facebook. Och så hade hon en hanhund som hon ville omplacera för han passade inte riktigt i hennes avelsarbete. Och då hade vi lite blodad tand och jag bestämde mig för att ta hem honom också!
Lexus, en riktigt härlig clown med massor av energi och stor personlighet!
Lexus fick bo hos fodervärd eftersom vi inte har några hanhundar hemma. Hon är god vän till mig och det är det absolut bästa hem Lexus kunnat få! Så det var klappat och klart när han kom, att han skulle bo hos fodervärd! När han blev ett år kollade vi patellastatus hos veterinär och han vidade sig ha 2or på båda knäna… Det kan man absolut varken se eller tro! Men så var det och jag skänkte Lexus till hans fodervärd.
Det blev alltså en dyr historia…
Medarbetare på Chihuahua
Så är det då lilla Berta, vår första korthåriga chi som är mörk choklad och föddes i Oktober. Hon är inte här ännu pga strul med transporter.
Det är ju som sagt resan från ön där Yulia bor som är den långa och när det passat med flyg därifrån har det inte passat att någon kunna ta henne till Arlanda och vid ett tillfälle kunde jag inte hämta på Arlanda…
Men u verkar det som att hon kan komma till Helsingfors 6 Augusti och jag kan ta henne på båten hem! Som vi längtar!
Medarbetare på Chihuahua
Här är våran Luna hon är en 4 mån chi från Portugal, såg henne på nätet och när vi ändå skulle till Portugal så ville vi ju kolla på henne. Det blev kärlek vid första ögonkastet för hela familjen, vi tog hand om alla vaccinationer och pass hos veterinären där nere och sedan åkte hon med oss hem på flyget.