Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: hälsa
Läst 1394 ggr
Tallullah
0

kliar i rumpan!

Jag har en fyrårig tik som kliar i rumpan. Hon har inte anal körtel problem och inte parasiter. Min veterinär är säker på att d är allergi. Hon har hela tiden fått färskt foder (Vom och hundmat ) och lite torrfoder. Jag har bytt torrfoder och kör nu på ett som är utan spannmål. Annars har jag provat ALLT. Nu går hon på kortison och d hjälper, men problemet dyker upp så fort jag sänker dosen igjen. Har läst att endast tio prosent av allergi skyldes fodret. Detta är ett stort problem för henne och jag skulle vara veldigt tacksam över lite råd och kommentarer från någon som har varit med om nåt liknande. På förhand tack 💙

Cam88
0

När du skriver att hon kliar i rumpan, menar du då att hon åker kana? Molly gör så men hon är inte allergisk, hon brukar göra så när hon behöver gå ut, eller så har hon blivit lite lös i magen och då gör hon också så för att torka sig :) Gör din tik det ofta?

Medarbetare på Chihuahua

Tallullah
0

Ja, hon drar rumpan bortäfter golvet och slickar mycket. Ibland får hon sår som jag smörjer m salva från veterinären. Jag tycker vi har provat allt,utan att d hjälper. Jag börjar undras om d hela kan vara psykiskt.

ChristineF
1

De kan ju vara allergiska mot proteinkällor också, provat färskfoder med bara en proteinkälla? Tror vom og hundemat har med bara nöt, kyckling eller lamm. Fråga i butiken eller på VoH hemsida/Facebook. :-) Min tik har aldrig haft analsäcksinflammation, men hon har lite problem med att tömma själv så jag klämmer när jag ändå ska duscha henne, ca varannan månad. Sen finns ju kvalsterallergi och våtexem. Stress kan ju visa sig på konstiga sätt, t.ex. Slick på tassar så det blir problem med huden, kanske kan bli likadant på andra ställen. Hur mår hon i övrigt? Aktiveras lagom fysiskt och psykiskt?

Tallullah
0

#3 Hon mår bra annars. Lagom med motion. Lite för tjock är hon nog kanske 😜Jag har haft hundar i många år och även lite uppfödning (annan ras ),men har aldrig haft sådana problem.