Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua
Läst 3260 ggr
Mysan_
0

Aggressiva?

Jag har hört att chihuahuor kan vara aggressiva, är det sant att många är det? Min kusin har en hane som är aggressiv och bits. Beror det på hur den blivit behandlad, temperamentet, om det är en hane eller tik eller något annat?

Har en till fråga också, kommer dom bra överens med katter?

Tack!

Haku
0

Nej det är inte sant att många är aggressiva!
Självklart finns det individer inom alla raser som har problem med sitt temperament, men dem flesta är helt vänliga och det är ju det dem ska vara egentligen. Det kan bero på olika saker varför en hund är aggressiv i vissa fall har hunden blivit behandlad fel i andra fall har hunden blivit behandlad bra men har bara problem med sitt psyke, som sagt kan finnas måånga anledningar och kön har ingen betydelse i det. Som jag uppfattat det funkar många chihuahuor med katter men det finns såklart dem som inte gör det, om du skaffar en valp är det extra bra om den vänjer sig vid katter från start likaså för kattens skull.

Fridaaaa
0

Alla hundar kan vara aggrevia oavsett ras.
Men avlas inte på aggresiva individer av seriösa i alla fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sophiemadeleine
3

Alla hundar kan bli aggressiva i fel händer, vissa individer lättare än andra. Brist på ledarskap och uppfostran samt motion kan vara orsaker till detta. Sen kan det bero på att en hund haft det dåligt och därför inte litar på människor. En osäker dominant hund biter lätt vid stressade situationer. Jag tror att Chihuahuan har det ryktet pga att många Chihuahua-ägare helt enkelt inte uppfostrar hunden som en hund, utan låter den komma undan med allt redan som valp, just för att "de är så små och söta". En Chihuahua ska behandlas och uppfostras som precis vilken annan hund som helst, annars är det nog lätt hänt att den snabbt tar över ledarskapet och blir dominant gentemot allt och alla, vilket är jättetråkigt, det ska inte behöva vara så :-( Med rätt behandling och uppfostran, så är de helt underbara och charmiga familjehundar :-) Min lille kille funkar finfint med katter! Han vill gärna leka, men vill inte katten så backar han direkt. Här hemma är det katten som bestämmer :-P (över honom)

Medarbetare på Chihuahua

Haku
0

#3 det handlar dock inte alltid om dålig uppfostran, min pappa har en chihuaua från en seriös uppfödare. Han är riktigt duktig på hundar men från den var 12 veckor blev den aggressiv mot andra hundar och människor trots hundkurser och pappas arbete har det inte gått bort, då känns det mer som hunden har problem med sitt psyke.

Men jag tror dem flesta chihuahuor  inte är aggressiva, det är min upplevelse av dem.

sophiemadeleine
1

#4 Vad trist! :-( Visst kan det bero på psyket, men känns ändå som den allra vanligaste orsaken är bristande ledarskap samt uppfostran. (Även bristande motion /mental stimulans)

Medarbetare på Chihuahua

Haku
1

#5 Japp varierar nog av anledning, vissa hundar har problem med psyket, men i många fall är det nog som du säger!

ChristineF
2

Nej, men det finns ju en del som förstört ryktet för alla andra. Chihuahua är en hund som behöver aktiveras, ha regler och få beröm/kärlek vid rätt tillfällen. Vissa ägare är mindre bra på det, väskhundar har vi väl alla sett… Sen är de ju larmhundar så de har lätt till skall, men efter det ska de absolut inte vara rädda eller aggressiva utan inse att det inte var någon fara och hälsa glatt/lugnt. Att din kusins hund bits kan bero på mycket, t.ex brist på träning, rädsla, trängd, ont någonstans eller sjukdom. En hund som bits mår inte bra, hundar undviker det och att bita är sista utvägen. De flyr hellre, men ibland går det inte.