Tik eller hane?
Jag har bestämt mig för att skaffa en liten Chihuahua och undrar vad Ni med erfarenhet har att säga om tik respektive hane? Stämmer det att tiken är mjukare och på vilket sätt i så fall?
1. Varför en tik?
2. Varför en hane?
Att en tik skulle vara mjukare är en förlegad myt.
Strunta i kön, det har ingen betydelse - alla beteenden (förutom löp) är individstyrda.
Jag har träffat många tikar som revirmarkerar på tre ben, t.ex.
Hälsa på en uppfödare och välj den valp du kommer bäst överens med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack för hjälpen. 😉
Jag förstår vad du menar.
Precis som Wellcraft skriver, så stämmer det inte alls! Det varierar jättemycket, min hane är jättemjuk och försynt i sitt sätt, medan en del tikar vi mött av samma ras är väldigt "på" och dominant. Är nog samma som med oss människor, vissa är försynta och andra skarpare :) Sen kan det ju absolut handla en del om hur man uppfostrat hunden också, men i det stora hela så är det nog väldigt individuellt :-) Angående tik eller hane så är det somsagt bäst att i första hand gå på kemi före kön. Vissa menar dock att hanar skvätter inne, ute och överallt. Men jag tycker det handlar mycket om hur man tränat hunden från början, och att man inte tillåter hunden att vara så pass dominant att den gör så inomhus. Det hänger nog lite ihop med vart den placerar sig i flocken! På promenader tycker jag inte heller man ska tillåta hunden att markera på varje stolpe bara för att den vill det till exempel, det är du som flockledare som ska avgöra när den får det. Vet inte hur pass ovanligt det är, men min hane markerar väldigt sällan under promenader, max någon enstaka gång under våren. Oftast nöjer han sig med att nosa omkring när han springer lös. Han är pappa till en kull sedan några år innan, så hormonerna finns ju, han är bara inte markerings-typen :-) Hade hand om en Tibetansk Spaniel förut, den tiken markerade lite här och där under promenader, så det kan allt vara ombytta roller ibland! :)
Medarbetare på Chihuahua
Håller med er som skrivit innan. Det varierar och mycket handlar om uppfostran och kärlek från ägaren/familjen! En grej jag sett rätt tydligt på de hundar jag träffat är att hanar är aningen mer dumglada och taggade, medan tikar är lite listiga och kan läsa av situationen annorlunda i träning och vardag. Men det senare behöver inte bara vara positivt, de kan vara känsliga för våra negativa känslor, bli osäkra och då önskar man de vore mer lättsamma som hanar. Men de är istället mer envisa och gillar utmaningar. Men detta stämmer säkert inte heller på alla hundar och det går såklart att träna på både träningsglädje/mindfullness och tänkande/tålamod :-D Så gå på individ, inte kön!