Roliga saker våra vavvor gör!
Tänkte att vi här kan dela med oss av roliga/söta saker som våra små älsklingar gör, de där små egenheterna som gör just din hund speciell :)! Ja, för några dagar sen på sista kvällsrastningen så lyckades jag med bedriften att låsa min Dior ute :'p Han brukar alltid vara snabb in på kvällen, hade dörren öppen och skulle fixa med nåt ute innan jag också gick in. Gick in och låste, borstade tänderna och gick sen upp till sovrummet där han brukar vänta på att jag kommer :) La mig, och märkte att han inte var inne i sin teddyigloo som jag har i sängen, och började ropa ifall han blivit kvar på nedervåningen. Han kom inte, så jag gick ner och kollade vad han gjorde, eftersom han alltid brukar komma som ett skott om man ropar. Till slut insåg jag att han kanske blivit kvar därute, så jag öppnade ytterdörren, och däär satt han tålmodigt på bron med förväntansfull blick, spetsade öron och bara väntade glatt på att få bli insläppt nån gång :D Att skälla för att uppmärksammas fanns liksom inte i hans värld, inte ens när han hörde att jag ropade och gick förbi dörren innan :D Så minst 20min satt han därute och väntade troget, no hard feelings där inte - bara superglad hehe :p En annan sak är att han har sitt egna lilla sätt att kommunicera när det är emergency att gå ut på toa, då ställer han sig typ i mitten av rummet, och står blickstilla med öronen rakt upp och kollar extremt, extremt förväntansfullt på en, så länge som det krävs innan man frågar "Vill du gå ut?" Då tvärslänger han sig iväg med tokviftande svans mot ytterdörren i 270 :'D såå söt! Han verkar också veta att man måste vara försiktig om någon sover för att inte skrämmas, vid några tillfällen har han smugit fram försiktigt, väntat länge och kollat ytterst finurligt på ens stängda ögon ungefär 1 dm ifrån ens ansikte, innan han lagt tassen superförsiktigt på ens kind, och när han märker att man har vaknat så hoppar han upp glatt på bröstet och ska pussas 💗 :') Sen när han kliar sig i öronen (stoppar in hela baktassen haha) så när han är färdig stannar han alltid upp och sätter tassen framför nosen och luktar på den. sen när han verkar konstatera att det luktar lite "sådär" så lägger han ner den i gen och vilar vidare. haha! :p De har allt sina små egenheter, vill jättegärna höra era vavvors! :)
Medarbetare på Chihuahua
Vad gulligt!! Känner igen både jag behöver gå ut-blicken (hon står ofta framför tvn) och tassen i örat, Chica brukar ibland stoppa in tassen i munnen med och tugga lite på den. Haha, antar att det kliar!
Jag har också råkat stänga ute.. vi var och handlade och var lite mycket med alla kassar. Jag trodde Chica var inne så när jag och husse plockat in alla varor och satt oss i soffan så märkte vi att Chica var borta. Jag öppnade dörren och där stod en jätteglad hund och väntade tålmodigt och tyst. Så trogna sötnosar!
Annat Chica brukar göra är att sätta sig med ryggen mot en, vända huvudet och stirra in i själen på en. Gör man inget då så börjar hon morrprata och slå tassen för att man ska klia. Kliar man lite och sen slutar gör hon likadant igen, riktigt bestämd låter hon. Haha! Bortskämd ;-)
Varje kväll hoppar hon upp på den bäddade sängen och kastar sig ner, morrar, rycker i hela kroppen och sparkar med tassarna så kuddar och filtar flyger. Fårskinnet blir hon riktigt arg på och kryper under och ofta flyger det ner på golvet. Det går inte en dag utan denna rutin, hahah! 😎
Hon brukar också fastna med läppen så det blir snusläpp. Igår fick hon värsta snusläppen ever plus att tungan stack ut lite, denna kombo fick mig och husse att skratta ihjäl oss och hon förstod inte alls vad som var fel!!!😂 Bildbevis:
Haha! Underbara hundar! Ninja är beroende av ost. Det hon älskar mest på denna jord är ost (och matte såklart). Hon kan ligga ingosad i sin filt och toksnarka, men om nån tar ut osten ur kylskåpet är hon vaken på en sekund och redo för att tigga lite. ;) Hon vägrar att äta ur matskål, och får alltid maten serverad i sin kong. Frågar man henne vart husse är, springer hon till dörren och tokviftar på svansen, även om husse sitter i soffan. Och det där med att läppen fastnar, det känner vi igen här hemma också! ;)
#1 hahah härliga chica! 😂 :'D önskar att dior också gjorde sånadär sköna miner haha! men istället kan han gå runt med skräp som han nosat fast mitt på nosen, och gå runt så helt obekymrat haha! så goofy :) men jisses så fina tänder hon har apropå det! kör ni bara på färskfoder/tugg och tandborstning, eller skrapar du tandsten ibland också? lite of topic men har precis beställt hem "proden plaque off" alger och "dental fresh" som jag hört av en uppfödare ska vara rena mirakelmedlet mot tandsten! "dental fresh" häller man i dricksvattnet och inom några veckor hade det tillochmed avlägsnat tandsten helt på en hund hon fått hem som innan hade dålig munhälsa :) ska bli spännande att prova, dior får väldigt lätt tandsten. algerna/plaque off ska ju gå ut i blodet/saliven och motverka själva tandstensbildningen!
Medarbetare på Chihuahua
#3 vilken sköning! :D känner igen det där med att leta någon som redan är hemma, haha! :')
Medarbetare på Chihuahua
#4 Haha gulligt! :-)
Ja, jag ger bara färskfoder och borstar tänderna. Har tagit tandsten på henne förra året, ville att de skulle gå igenom och få rent där vi inte når. Hon har haft tandproblem innan, fått dra några tänder, men det var nog för att det var trångt typ, för hon har alltid haft vita tänder. Veterinären säger att daglig tandborstning är det enda som verkligen fungerar, men jag är övertygad om att färskfoder utan spannmål och mycket tugg på ben gör skillnad! En facebookvän gick från torrfoder till BARF och la upp före efter-bilder på tänderna och det var sjukt stor skillnad!
Låter intressant med dropparna, du får berätta hur det funkar :-)
#6 visst är det komstigt att inte veterinärer förespråkar barf mer? dock såg jag någonstans, kan ha varit på Evidensia's hemsida att man bör ge spannmålsfritt foder för att undvika tandsten! :) det ska jag absolut göra, dior har redan provat dental fresh i vattnet idag, han drack för fullt! :) Ett plus att även katten får i sig det på samma sväng! Såhär skrev duktiga Annika från Pia's Kennel på sin hemsida om produkterna! : --------------------------- "ALGER (Plaque Off) Alger som man strör på maten tycker jag är toppen, sedan jag började med alger i början av 1990-talet till mina hundar så ser jag att mina hundar inte sätter lika mycket tandsten, dessutom när jag ska skrapa tandsten så sitter tandstenen inte så hårt fast, det är enorm skillnad, jag behöver knappt ta i för att riva bort en kaka med tandsten numera. DENTAL FRESH Jag har startat med detta den 30 december 2011. Dental Fresh, ska enligt reklamen ta bort båda tandsten och plaque, dessutom ska det ge vitare tänder. Det ska också ge bättre andedräkt. Det återstår att se. Vidare rapporter kommer vartefter. Just för stunden kan jag dock nämna att första veckan till 10 dagarna med Dental Fresh ville hundarna dricka mycket mer än normalt. En gissning är näst intill dubbla mängden. De kissade stup i kvarten! Men man ska väl inte beklaga sig över att något är gott. I vilket fall så lugnade det ner sig till normal nivå efter ca 10 dagar. Efter 30 dagar kan jag klart se att tre hundar som jag börjat tandbortningen på för att de började få en bakteriehinna på tänderna (s k plack), har inte längre denna hinna kvar! Två hundar som luktat skunk länge ur munnen gör inte längre det. Flera hundar har fått vitare tänder! En hund ser ut att ha "tappat" tandsten! Efter ca 2 månaders användning har flera fått vitare tänder och blivit av med den dåliga lukten från munnen. Flera har tappat tandsten. En som blivit av med en del tandsten förra månaden, har blivit av med resten denna gång! Detta är rena mirakelmedlet för tandhälsa! Efter ca 3 månaders användning står det helt klart att Dental Fresh förhindrar uppkomst av tandsten, att det förbättrar andedräkten mer eller mindre på alla mina hundar som haft dålig lukt, att det dessutom, hör och häpna! Tar bort redan befintlig tandsten! Trodde jag aldrig var möjligt med en vätska man häller i vattnet, så simpelt och genialt. Däremot på nackdelen får jag nog säga att jag önskade bättre flaskor, de halkar lätt i mina reumatiska händer och ett stort hål att hälla genom är som gjort för att man ska hälla i för mycket av misstag, och att man blir smått ruinerad. Ca 800 kr / månad kostar det att hålla mitt gäng med detta medel. Det är motsvarande ca 1 tandstensskrapning hos veterinären i månaden (fast då med risk för livet på hunden). Dessa rutinskrapningar sköter jag själv normalt på mina hundar i vilket fall som helst, det är dessutom alltså gratis för mig, förutom lite slitage på tandstensskrapan. Till de riktigt gamla och de som har akut dåligt tänder, är det nog idé att sätta på detta, alltså riktad behandling för de mest behövande, de övriga kan man sköta som vanligt. I min familj är det kanske inte det mest praktiska då mina hundar är van att gå i större gäng, och vill det, då de är väldigt sociala varelser. Alltså får en, får alla… Då gäller det alltså att ha djupa fickor. Men ingen tvekan, medlet är helt suveränt!"
Medarbetare på Chihuahua
Haha vilka sköna hundar ni har :)
Caesar kommer och stirrar stint på mig och VAFFar jättehögt. Då är han bajsnödig och då måste man lyda honom, för han ger sig inte :)
Han har koll på vad mina döttrar heter och var deras respektive rum är :) På kvällen, när jag frågar om han är trött och om han vill sova så kisar han och blinkar och har sig, och går mot trappan för att gå ner till vårt sovrum <3
Frågar jag om han vill duscha så tittar han på mig med märklig och osäker blick och liksom drar sig undan. Frågar jag om vi ska klippa klorna är han borta i ett nafs och gömmer sig under bordet, haha!
Sixten gör varken det ena eller det andra än, förutom att han markerar och lyfter på sitt ben överallt…. *morr*
#9 åhh vad gulligt att han kisar och blinkar när han är trött! :) haha ja, både tråkiga och roliga saker har dom allt koll på :')
Medarbetare på Chihuahua