Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1501 ggr
aimutmartin
0

chihuahua valp

Hej! Behöver lite råd och tips! Vi ska köpa en chihuahua valp och vi ska hämta henne den 31/5. Jag har aldrig haft chihuahua innan så detta är min första. Jag har heller ingen bra koll på tikar då jag och min sambo bara har en han hund. Anledningen är att vi skaffar tik är för våran han hund inte kommer överens med andra hanar. Vi har idag en Rottweiler på 6 år, världens bästa hund! Men nu kommer mina frågor.

Vad ska man tänka på extra mycket?                                                                                                       De har ju så lite päls måste man ha kläder till den?                                                                            När börjar de löpa? Och vad måste jag tänka på då? Valp perioden vet jag redan om då det är lika med alla valpar de behöver mycket sömn trygghet och kissa osv..

Vad behöver jag mer tänka på? Vilken mat är bra dem?

Tacksam för svar!

AnnaKarin
1

De kan börja löpa tidigt, min ena löpte när hon var 4,5 månader bara. Det gäller att hålla hanen och tiken isär under löpet. Tiken kan ha sitt höglöp i stort sett när som helst under löpet, här varierar det mellan dag 8 och dag 20 på våra fyra.

Fråga uppfödaren vad valpen är van vid för foder och fortsätt med det, åtminstone en tid. De flesta uppfödare skickar med det foder valpen är van vid.

Kläder kan behövas till vintern om det är mycket kallt, en del är frusnare än andra.

Chihuahuan är en hund som alla andra om än väldigt liten. Behandla den och fostra den som hunden ni har nu.

Grattis till nya hunden och Lycka till!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

aimutmartin
0

ÅÅH tack så mycket! Ska ta allt med mig så jag vet till vi hämtar henne!