Bli rumsren
Min tik på 1,5 är inte rumsren än. Vi fick henne när hon va 10 månader och då va hon livrädd för precis allting och hon hade fått göra sina behov inne under hela sitt liv. Det har blivit mycket bättre sen vi fick hem henne men ändå blir det inte helt bra. På dagen går det bra om jag inte missar att gå ut med henne i tid men på natten är det hemskt. Känns som att jag har testat allt. Hon får ingen mat senare än kvällen, hon får ett tuggben till natten för annars står hon skäller på allt hon tror hon hör. Kan tuggben göra så att hon bajsar? Jag går ut med henne allt mellan 23-01 innan jag går och lägger mig. Oftast bajsar hon. Men ändå hittar jag bajs på morgonen och oftast även kiss på samma ställe. Hon har endast tillgång till fritt vatten på natten. Innan gjorde hon sina behov på samma ställe inne men nu har hon börjat göra det i andra rum också. Jag måste få henne rumsren. Jag kan inte ha det såhär när jag även har småbarn.
Har du möjlighet att stänga av så hon bara har tex ett rum hon kan vara i på natten? Stänga en dörr eller sätta upp galler tex.
Mvh Linn
hur agerar du när hon gör sina behov ute? ge jättemycket beröm sekunden efter hon är klar- varje gång, för att förtydliga att det är vad du vill att hon ska göra :) jätteglad röst, massa positiv energi och gärna ge hennes favoritgodis. en klicker för att "matcha in" belöningen kan vara en bra idé. tålamod, och försök att inte ha frustrerad energi :) att begränsa området radikalt under natten tror jag också på, så litet det går till att börja med, 2x2m kanske? gör rent golvet riktigt noga, läste någonstans att man kunde blanda i lite sånt "anti-kiss" medel "piss off" i skurvattnet. sen vill ju inte hundar göra sina behov där dom äter, så prova att placera ut små godisar runt området där hon ska sova innan du nattar henne. har hon hållit sig - ut jättefort på morgonen, och belöna enligt ovan :) sen kan du successivt utöka området hon sover på, lite i taget, tills hon har ett helt rum t.ex. sen kanske ett och ett halvt rum. jag hade nog fortsatt med att placera ut godisar, just för att hon ska få en känsla av att "här får jag mat, där vill jag inte kissa" osv :) hoppas det löser dig!
Medarbetare på Chihuahua
Tack för era tips! Jag brukar berömma henne när hon gjort sina behov ute. Men ska ge henne godis också. Stänger in henne i ett rum med hennes egna grejer och ska strö ut leksaker. Så får vi se hur det går.
Stänga in i ett rum gick inte alls. Jag vet att man måste ha tålamod men ibland känns allt så tröstlöst. Men jag berömmer och ger godis när hon gjort behov ute. I början sov hon i våran säng på nätterna och då gjorde hon inga behov inne på natten. Men jag ville inte ha henne i sängen på natten.
Tålamod är nog det allra viktigaste , en frustrerad energi kan nog bara förvärra problemet tyvär. Att lämna henne själv i ett rum kan jag förstå om hon inte gillade, de är ju flockdjur :) jag hade nog gränsat av en bit av hörnan i sovrummet med t.ex kompostgaller runt bädden under natten, sen utökat utrymmet successivt somsagt:). Det är ju en vuxen hund du har, så beteendet har ju förståss etsat sig fast, och kräver troligen en hel del engagemang och tålamod!
Medarbetare på Chihuahua
Hon levde med 4 andra hundar som även dem gjorde alla sina behov inne. Men det är bara min hund och hennes kullsyster som fortfarande gör sina behov inne. Alla fem hundar har fått nya och bättre hem. Det som är jobbigt är att jag ett tag tyckte att det va bra men nu har det blivit värre igen. Jag vill inte att mina barns leksaker ska ligga bland hundbajs eller att det ska lukta kiss i varenda rum man är i. Varför byter hon rum för att göra sina behov? Först var det i hallen, sen va det i köket, efter det i badrummet, lite i vardagsrummet och nu i matsalsrummet. Ska jag behöva gå upp mitt i natten och rasta henne?