Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbeteende
Läst 1949 ggr
OneSound
0

Rumsrenhet - en mardröm!

Hallå! Här kommer jag igen och förstår mig inte på min hund haha. Tog över Kyra när hon var 6 månader, nu är hon 11 månader. Då hade hon endast använt tidningar inomhus som toalett. Nu ikväll kissade hon i sängen, trots att hon kissat (inne) för ungefär 1 timma sedan. Hon brukar klara sig 3 timmar. Vad ska jag göra? Hon kissar och bajsar ute för det mesta om man hinner ut med henne innan hon gör ifrån sig inomhus. Men ibland håller hon sig ute tills hon kommer in. När hon är ensam verkar hon protestera med att kissa/bajsa. Suck.. kan inte stanna hemma med henne och inget dagis tar emot en hund som inte är rumsren. Någon som har några råd?

Aut viam inveniam aut faciam

Anna-Mira
4

Jag kan bara tipsa om att ge henne ett mycket begränsat område inne, där hon får känna sig trygg och vara rumsren i,ta ut henne direkt efter lek,mat och sov, alltid! Nonchalera beteendet då hon gör inne men beröm henne när hon är duktig att göra behoven ute(glädjen ska riktigt höras ifrån hjärtat att hon gör något bra,hoppas att jag var till hjälp och lycka till med vovven :D

OneSound
0

Tack för tipsen :) innebär det att hon jämt ska vara i det rummet? Även på natten?

Anna-Mira
1

Ja, tills hon slutat kissa och bajsa inne,sen kan man utöka med ett rum till,men det är bara bra om hon sover där då när hon är ensam och du inte har uppsikt över henne,även på natten.Hundar vill inte gärna bajsa där de äter och sover så då är ett mindre rum bra,Vi har en skiva för dörren mellan köket och hallen, så att hon inte tar sig ut men ändå inte blir instängd,i vårt fall sover vovven ensam i köket och skivan gör att hon kan höra oss men ändå vara begränsad,så känner hon sig också trygg när den är där.En fördel till är att vi avgör när hon får hälsa så hon blir inte så stressad när det kommer någon. Tips som fungerat bra för oss och hon har sovit där ifrån sin fjärde natt hos oss,dvs från början av november första tre nätterna låg hon i en korg nedanför min säng. Vi flyttade alltid korgen till köket dagtid men så satt vi för skivan och testade en natt och hon var van att sova i köket så hon var nöjd att ligga kvar där när vi stängt för skivat och gått till sovrummet. En kväll råkade vi glömma skivan och då skällde hon,så vi gick upp och upptäckte vår miss och när skivan var där igen, så la hon sig till ro och sov. :) 

lycka till

OneSound
0

Åh tack! Ska testa det :) Funderar dock på om hon kan vara med i vardagsrummet när man är hemma? Hon är väldigt gnällig så fort hon blir ensam.

[bat]
0

Viktigt är att verkligen få bort doft från stället hon gjort ifrån sig. Annars tenderar de gärna att markera så fort hon känner att doften inte är tillräckligt stark.

OneSound
0

Okej tack! Vet du något bra medel som inte förstör golven? :)

ChristineF
3

#6 Jag kan tipsa om piss off, gjorde stor skillnad för mig när Chica var valp. Rengjorde med vanligt medel och sedan Piss off citrus. Om det händer olycka på en matta eller filt t.ex. så kan man ha ca 1 dl i tvättmaskinen med (står på flaskan). Det tar bort all doft och mindre risk att valpen/hunden tycker det luktar toa inne.

OneSound
1

Toppen, tack! :)