Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbeteende
Läst 1584 ggr
TildaDolly95
2

Rädd hund:(

Min tik Dolly har aldrig gillat kloklippning, men det har ändå funkat okej., Men gjorde ett misstag för några månader sen, då jag inte kunde hitta klotången, och tog klorna med en såndär tång som biter rakt av, ist för runt, som en klotång gör.. Det gick bra, men hon "gläfste till" lite en gång, som hon inte brukar göra vid kloklippning annars.. men fattade inte att det nog var för att en sån tång som inte ät avsedd för klor och klipper på ett sätt som klämmer, säkert klämdes nerverna åt på ett otäckt sätt, även om hon knappt visade det… Min okunskap :( Nu har jag ett stoooooort problem, och det är inte att klippa klorna (med riktigt klotång) det går bra, men hon har däremot börjat skaka som ett asplöv när man gör det, iaf halva tiden. :( MEN, hon vill sen dess inte komma när jag kallar på henne inomhus! :'( Så fort man ropar, så typ fryser hon fast i golvet, kollar storögt på mig, sen sänker hon svans, öron och hållning och springer iväg med svansen mellan benen, som en strykrädd hund….. :'( och gömmer sig, allra helst hos andra familjemedlemmar. . :(:( Utomhus är hon heelt som vanligt, inte det minsta "rädd", då kommer hon direkt. Men, hon kommer till mig av sig själv inomhus dock, sitter i knät, och sånt. Det är när jag vill att hon ska komma det händer, samma i andras hus om vi är borta…. Känns juh som hon verkar koppla det till den felaktiga kloklippningen och jag har provat allt, ropa glatt ge godis när hon kommer (ja, det händer ju, men väldigt tveksamt när hon gör det isåfall) ger godis när hon frivilligt är runt mig inomhus, men ändå händer samma sak om jag ropar på henne, för det mesta.. Och hon ÄLSKAR godis :'( Känns som inget funkar, eller nånsin kommer göra det. :( :( :( Mår så dåligt av detta, hon var aldrig såhär förut .. Kan tillägga att hon är en väldiiiigt känslig hund. Nån som vet nåt jag kan prova ? Ha tålamod? Ignorera henne inomhus kanske så hon blir mer "nyfiken"? Eller är det bara att hålla ut och hoppas hon inser att den "elaka" klotången aldrig kmr tillbax och att hon slutar koppla den och det obehaget med mig? Tacksam för svar.. :'(

ChristineF
2

Försök att vara som vanligt, ignorera om hon är rädd. Var lugn med lugna rörelser, böj dig aldrig över eller gå rakt emot. Men viktigast är att leva som att allt är som vanligt, vilket det faktiskt är. Hunden är vad jag förstår frisk och det var bara klon som blev lite klämd. Det värsta man kan göra är att förstärka genom att trösta eller bli rädd själv. Prova kalla in och när hon kommer ge nåt gott och ge sedan frikommando, det brukar lätta upp stämningen och hunden fattar att du inte ska hålla fast. Låt klotång ligga framme så den alltid syn, då blir det inte lika laddat. Klipp bara och ignorera skakningar m.m.. Var bestämd och lugn, inte arg. Min Chica klämde klon förut och blev rädd, men vi fortsatte som vanligt men med vassare tång. Kliar magen lite mellan och sitter i solen på våren/sommaren, då brukar hon somna. Inne kan hon skaka lite, men går över fort. Belöna henne när hon tar kontakt själv. Tar hon skydd hos andra ska de ignorera henne så inte rädsla bekräftas. Träna och busa ute och rör er sakta mot dörren, inomhus. Godissök inne brukar gå hem, låt henne söka själv om hon tycker det är jobbigt med publik. Ha inställningen att det inte är någon fara, det löser sig :-)