Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etiketthälsa
Läst 2118 ggr
Pigges mam
2

Anfall?

Hej! Min lilla tik får ibland som nån sorts anfall. Hon låter som om hon grymtar som en gris och det verkar vara något med andningen, låter som om det kommer från nosen. Hon blir väldigt rädd när det kommer. Det håller kanske på i en halv minut sen är hon som vanligt igen. Har googlat lite o läst att de kan vara trånga i luftrören och att det är ofarligt. Frågade veterinären när vi vaccinerade om det men hon verkade inte veta. Eventuellt noskvalster. Nån här som varit med om detta? När det väl har börjat så kommer det några gånger med några dagars mellanrum, sen kan det gå månader emellan. Hon är 1 år o pigg och glad annars.

[Sneddo]
0

Hej!, min Tax, har samma problem. För min Tax blir det när han anstränger sig för mycket och när han går på en lång promenad. Men det är nog inget att oroa sig fär :)

trex
0

bakåtvända nysningar har jag hört att det kallas.

ChristineF
0

Kallas snorkningar eller kvarkningar. Blir trångt i gommen/luftvägarna vid ansträngning, upphettning eller t.ex. Om hunden druckit vatten fort. Är ofarligt så länge det inte ökar, händer utan anledning eller händer ofta. Då kan det t.ex. vara något som fastnat eller noskvalster. Kolla med veterinären isåfall. Vid snorkningar kan man kan hjälpa genom att klappa bröstet/hakan och försiktigt vinkla ner huvudet lite mot bröstet.