Kallt
Hej! Hur gör ni med era chihuahuor nu när det är kallt ute? Har ni täcke/kläder på? Min lilla tjej verkar mest frysa om tassarna. Hon vill inte gå å står på tre ben o håller upp en tass. Det sitter ingen snö i trampdynorna. Vill inte gå ut o gå alls. Busa i trädgården går bra o snön tycker hon är jättekul. Tuttarna är alldeles illröda o det kan ju inte vara skönt att dra dem i snön. Kläder tycker jag ser larvigt ut o täckena täcker inte tuttarna så nu i em tänkte jag sy något eget. Men hur gör ni andra? Är det tassarna som är värst. Gillar de att vara ute? Här är minus 6 o ca 1 dm snö.
Chica älskar att busa i snö och promenader behövs ju i alla väder så ja vi har täcke, tröja och tass-skydd när det behövs. När det behövs är lite olika, men är det minus tio och varmare brukar hon klara sig utan så länge det är torrt. När det är kallare har hon ibland täcke eller tröja. Beror ju lite på övrigt väder, är det sol o vindstilla kanske det inte behövs. Finns de som syr efter mått man kan beställa av om man inte kan själv förstås. De flesta täcken man köper är anpassade så hanar ska kunna kissa så det är synd att de inte täcker tikmagarna.
Jag provade faktiskt igår att endast ha tass-skydd och hon behövde inte ens täcke, var varm i hela kroppen. Än är hon lite ovan att gå med dessa, men blir bättre och bättre.
Jag anser att det är bättre att vara aktiv med sin hund i alla väder MED funktionella kläder än att vara inne halva året. Men sen behöver ju inte alla kläder, många håller värmen uppe med lagom tempo, det märker man på hunden. Tassalva tycker jag man ska prova innan tasskydd/sockor, finns på apoteket t.ex.
Vi har -22 och går bara ut och kissar lite snabbt. Två av våra fyra får köldkramp väldigt lätt och skriker så grannarna tittar ut och undrar vad som händer.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”