Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: bli-med-valp
Läst 1959 ggr
survival
0

Skaffa chihuahua

Funderar på att möjligtvis skaffa en till hund nästa år. Ingenting är säkert än utan jag hoppar runt bland massa raser och försöker hitta en balans mellan vad jag vill ha och vad som nog egentligen bäst är lägligt just nu. En av raserna jag kom in på är chihuahua, men det är ett par funderingar jag haft som jag inte riktigt själv kan svara på eftersom det handlar om hundens storlek, och även om jag brukar passa syrrans chihuahua så är jag ändå inte van vid hur det är att äga en sån hund till vardagen dygnet runt. 

En tanke är att jag enda sen jag kan minnas är att mindre hundar kan utsättas för rovfåglar? Hur sant är det egentligen? Är det en total myt eller är det något som gör att man helt enkelt bara behöver hålla ett extra öga eller hur är det? 

Sen tänker jag även, hur ofta behöver man tänka på deras storlek när man släpper lös dom bland andra hundar eller i vardagen (om en hund kommer springandes lös)? Är det någonting som ni tycker har satt stopp för er i vardagen ibland? Egentligen är det ju inte världens största problem, men mest att ha i åtanke innan köp. :)

Evelina!
1

Rovfåglar är ingen myt! Syrrans cavalier blev utsatt för en rovfågelsattack och det är ju förhållandevis en bra mycket större hund än en chihuahua.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

sophiemadeleine
3

Man måste absolut hålla extra koll efter rovfåglar! Hade min lös, och var ute på promenad med min mamma en sen sommarkväll, när vi fick höra ett obeskrivligt konstigt ljud ovanför våra huvuden, det susade jättehögt, lät ungefär som man tror en tornado ska låta om den är ovanför huvudet, men det försvann blixtsnabbt. Var troligen nån större fågel som riktade in sig på Dior, men blev skrämd av oss människor. Superläskigt, så man måste hålla bra koll. Finns ett tecken man kan lyssna efter tydligen, att om småfåglar blir tyst och slutar kvittra helt plötsligt efter att ha kvittrat väldigt stressat/mycket, så är det troligen en rovfågel i närheten, dom varnar varandra för att sen bli knäpptyst. Även om ens Chihuahua gillar andra/större hundar så måste man ha väldigt bra koll, eftersom större hundar kan vara lite för burdusa och skada en liten, även om dom busar :/ Och skulle en aggressiv hund komma lös till attack är det ju väldigt illa, man måste ha bra koll verkligen. Lycka till med ditt hundköp :)!

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som du säkert redan vet är det ju tuffa små hundar, men tyvärr händer det att stora rovfåglar tar vavvor och andra småhundar/katter. :(
Jag vill inte att min hund ska leva ett liv i koppel, utan jag har henne lös på lämpliga ställen. T.ex. promenadstigar någorlunda centralt, men har henne i koppel där jag vet att det är mer djurliv (både för hennes och djurens skull). Bra inkallning och belöning av all kontakt med dig gör att hunden håller sig nära. Låt inte hunden gå ut själv på gården/tomten utan var med. Brukar också känna mig tryggare att ha henne okopplad när vi går promenad med hennes två stora hundkompisar. Och då kommer vi in på nästa ämne :) Det är så olika, jag skulle inte vilja släppa ihop henne med okända större hundar, en enkel tass i leken kan skada. Men jag har henne lös ihop med de hundar och framförallt ägare jag litar på, ägaren ska kunna tillsammans med mig hålla koll på deras språk och kunna bryta lek. :)