Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: beteende
Läst 1811 ggr
lilladylay
1

Hunden gillar inte dottern

Hej! Jag står i valet och kvalet om att omplacera min lilla prinsessa. Jag vill verkligen inte det men för hennes skull känns det aktuellt. Jag fick en liten dotter för 5 månader sen och chihuahuan älskade henne i början och for och vaktade henne, kollade vad hon gjorde i sitt gym, låg bredvid sängen när hon sov. Nu när dottern börjat bli mer rörlig och springer i sin gåstol eller ligger i gymmet och snurrar runt blir hunden illa till mods och vet inte vad hon ska göra. Hon vill vara med och hänga efter dottern men ändå inte, hon har morrat åt henne när hon suttit i sin gåstol och kollat på henne, alltså suttit helt stilla och spanat in henne. Och har även visat tänderna åt dottern när jag suttit bredvid och matat henne med puré. Hunden ger även "onda blickar". Finns det något sett att få hunden att gilla dottern? Eller åtminstone acceptera henne? Nu bor vi väldigt trång (59kvm) men flyttar i november till ett hus (240kvm) kanske mer yta får henne att acceptera dottern? Eller är det bara att omplacera hunden? *ledsen matte* :(

Katthemsmatten
3

Testa med att ge hunden massor av uppmärksamhet. Låter litet som svartsjukebeteende tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Forest]
4

Här kanske du får lite mer tips och råd 

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/508d86a988f4723f8f0012f7-mina-erfarenheter-av-smabarn-och-hund

Själv skulle jag belöna när hunden är med dig och dottern göra dottern är= belöning

Saffran0Spice
3

Barn är väldigt otäcka halvvarelser med oberäkneliga rörelser i hundens värld - försök göra mycket roligt och positivt med hunden runt er dotter. Få hunden att känna sig trygg och bekväm, ge hunden en plats som hon kommer undan om hon vill (ett eget space)

Jag hade nog väntat tills ni hamnar i huset - utrymme kan göra stor skillnad!
Men försök göra allt så bekvämt, tryggt och positivt som möjligt. Tex ge hunden egentid varje dag utan barn för att hon inte ska känna sig bortglömd - du har ju 2 barn nu =)

Sjöstjärna
3

Nej du behöver inte omplacera hunden, däremot måste du bli mycket tydligare med vad du förväntar dig av hunden, vilka regler som gäller och hur hunden ska agera. Om du sätter upp tydliga regler gällande var hunden ska befinna sig i förhållande till barnet, vad hunden får göra och inte göra i förhållande till barnet och är konsekvent med att reglerna ska följas ALLTID, så kommer hunden att bli lugnare och tryggare eftersom den då vet vad som förväntas och vad som gäller.

Det är t ex aldrig okej att hunden vaktar barnet, för det är ditt jobb inte hundens och börjar hunden vakta barnet så kan det rätt vad det är börja vakta barnet mot dig också. Några lämpliga regler kan vara att hunden aldrig får gå närmre barnet än en meter såvida inte du är där och bjuder in hunden till att hälsa på barnet, när barnet går omkring i gåstolen ska hunden ligga i sin korg, hunden får aldrig leka med barnets leksaker, kläder eller saker, när barnet äter ska hunden ligga på golvet en bit därifrån osv. Detta är inte elakt mot hunden utan underlättar för den att förstå sin roll i förhållande till nykomlingen.

Sedan är det naturligtvis också viktigt att hunden får egentid och inte upplever att den alltid får står tillbaka för barnet. Hunden fanns trots allt i familjen innan barnet gjorde det och det bör respekteras.

Efter hand som hunden hittar sin nya roll är det möjligt att en del av reglerna kan luckras upp, men låt det ta sin tid.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

VildaVittra
1

Det brukar lösa sig självt när barnen sedan börjar äta själv och blir en matmaskin till hunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katthemsmatten
2

#4 Vilka kloka råd! Just det där med att bestämda regler för en hund innebär trygghet har jag en känsla av att många nyblivna och oerfarna hundägare inte är medvetna om. Till TS säger jag bara, lyd de råd som ffa finns i #4 och omplacera inte hunden.

Medarbetare Hittekatter iFokus