Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua
Läst 1482 ggr
eme.jon
0

hur vet man....

Har sett många Chihuahuor som har täcke/jacka på sig när det är kallt, iaf 8 av 10 Chihuahuor jag stöter på på vintern. Men hur vet man att ens chihuahua (eller hund överhuvudtaget) fryser? Skakar dom eller så? Man vill ju inte slänga på sin hund ett täcke eller jacka om den inte ens fryser

nlinds
1

Min vägrade röra på sig, stretade emot i kopplet, lyfte på tassarna, hoppade på tre ben, ja.. lite allt möjligt. Samt att han skakade. Dom skakar ju för att hålla uppe värmen då dom inte kan hålla värmen ordentligt. Sen skakar han ju också vid förväntan / exalterad, men man märker skillnad, det gör jag iallafall 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

gottaknowsome
0

Ja, jag skulle säga att man bara märker det. Hundarna brukar ju ofta lyfta på tassarna (dvs. hoppa på tre ben som ovanstående skrev) och så brukar de skaka extra mycket. En del klarar kylan bättre än andra, men jag skulle gissa på att om man har riktigt kallt vinterväder så fryser nog de flesta hundar. Hade en rottis som frös som tusan när det var mer än -10, men har haft en dvärgpinscher som var oberörd av -20, så det är ju individuellt såklart. Jag kommer att köpa täcke till min chi när vintern kommer, då jag hellre har en hemma även om han skulle klara kylan än  tvärtom :)

Kommer bara använda den om han fryser såklart, men förväntar mig nästan att han kommer att göra det då det är fuktigt (kuststad) och väldigt kallt här på vintrarna (norrland) :D

Saffran0Spice
3

Jag har ingen vavva, men en hund som kräver kläder på vintern =)
Jag ser att han fryser på flera sätt.

• Skakar mycket utan annan tydlig anledning (ex rädd, glad, energisk, trött osv).
  • Känns kall att ta på ända ut i tassarna.
  • Sätter sig under promenaden eller drar tillbaka mot dörren.
  • Stannar i ytterdörren och vill inte gå.
  • Skakar, gnyr och piper - gör allt för att få min uppmärksamhet.

Sedan har jag även lärt honom att när han fryser så ska han antingen hämta en tröja (som ligger framme för ändamålet) eller sätta sig vid byrån där kläderna finns =)

ChristineF
0

Man märker, alls hundar är olika så man får lära känna sin egen :-) Chica är rätt tålig och gillar snö, jag märker om hon fryser om hon lyfter tassarna mycket och liksom tappar promenadglädjen. Skakar ibland vid kyla, men oftast pga annat t.ex. Exalterad, nödig eller osäker.

ChristineF
0

Man får inte glömma att tempo, bus och roliga övningar håller värmen och självförtroendet uppe hos hunden, ibland klarar de mer än de tror, det är alltid kallt och trist precis när man kommer ut. :-)