Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettchihuahua-ifokus
Läst 3152 ggr
Caesars_matte
0

Hundar och värme

Jag är en väldigt värmekänslig person (avskyr värmen) så att prutten skulle råka vara för mycket i värmen är ingen risk. Men då detta är min första hund så undrar jag lite om tecken på att det är för varmt för honom? Han lägger sig gärna i solen och svart som han är så blir han ju brännhet, ligger med tungan som en slips och ser sen väldigt lidande ut. Han har full möjlighet till skugga, kan gå in om han vill, men icke. Är tungan ute ett tecken på att han är för varm? Kan jag lita på att han går in självmant om han känner sig för varm, eller ska jag mota in honom? Själv sitter jag ute korta stunder, dricker en kopp kaffe, går in, fixar lite, går ut igen osv. Han följer oftast efter mig som ett plåster då, men kan ibland ligga kvar ute och gnaga på nåt. Tips och tankar?

TildaDolly95
0

Jag tror inte du behöver oroa dig , han går nog undan i skugga om det blir för varmt :D min är likadann, värmedyrkare haha :p

ChristineF
1

Normalt sett så ska de ju kunna avgöra själva, men det finns ju hundar som blir överhettade och behöver kylas med handduk o vätskan upp hos veterinären. Att tungan är ute är ett tecken på att hunden reglerar värmen när det är varmt. Så länge han inte är slö eller andas väldigt snabbt/stressigt så är det normalt. Du kanske kan fixa en viloplats i halvskugga med lite lagom sol? Finns kyldynor att köpa som de kan välja att gå till och en liten pool kan man lätt fixa, alt. Duscha av. Viktigast är att tassarna blöts. Glöm inte vattenskål ute, ibland orkar de inte gå in har jag märkt :)

gottaknowsome
1

Jag är precis som du, ingen soldyrkare som sitter ute i gassande värme, men min kille lyckades ändå bli överhettad för en vecka sedan. Du har redan fått jättebra tips och råd och jag tror inte du behöver vara orolig. Min var jätteslö när vi kom in efter en vanlig liten promenad. Sov som en tok, fick i honom lite vatten med spruta och kände så han inte var supervarm. Ingen fara tänkte jag. 2 timmar senare vaknar han upp, hulkar sig (kräktes dock inte) och sedan svimmade han. Han skakade när han vaknade upp igen, slö i blicken och vägrade både dricka och äta, längesedan jag blev så skräckslagen. Exakt samma ålder som min förra hund var när hon dog, samma veckodag och hamnade i samma rum på djursjukhuset. Var dock ingen fara med honom som tur var. Lite lågt blodsocker, lite undertempad och lite uttorkad. Lite dropp och han var sig själv igen. Han är troligen extra känslig sa veterinären. De är ju individer :) Min ligger aldrig där det är varmt, undviker solen och flåsar väldigt fort. Om din hund solbadar och gillar värme är han nog inte lika känslig, de brukar ju ha koll själva :) Men märker du att han blir slö, kyl ner honom som de ovan skrev och så kan du ge lite honungsvatten :)

TildaDolly95
0

Guud vad läskigt att det var samma ålder och veckodag!! :(. Uscha stackars dig, fy :( men allt gick ju bra, himla tur och skönt att höra! :)

Caesars_matte
0

#4 Fy vilken läskig upplevelse! Jag har själv fått solsting när vi var på ekvatorn och solade. Drack mängder av vätska men blev ändå jättedålig. Förstod det inte då det hände, utan kopplade i efterhand, blev rädd, för jag insåg ju att jag kunnat dö….

Tack för alla bra tankar! Han har skuggplats på balkongen, katten lägger sig oftast under utemöblerna (smart kille), men inte Caesar inte! Han har vattenskål i skuggan, och precis innanför balkongdörren står en stor vattenautomat till både katten och hunden. Han verkar mer vara en fryslort faktiskt :)