Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: beteende
Läst 1293 ggr
Lejonhjarta
0

Tik med hanbeteende

Upptäckte idag ett beteende hos vår tik som jag absolut inte gillar!! Hon märkte revir inne hos min mamma. :-( Normalt märker hon revir när vi är ute och går och det är väl helt ok, och det har hon hållit på med ett tag. Det gör även vår stora schäfer/benner-tik. Diezel älskar att komma hem till mamma men nu har mamma tagit över Diezels storasyster och hon ville väl märka över allt hemma hos mamma men vad skall vi göra åt det? Mamma blev inte så lycklig över att få sina fina tjocka kinamattor nerkissade! Har inte varit med om att tikar gör så tidigare, bara hanar… Vill ju inte behöva ha på henne tikskydd när vi åker hem till andra!

ChristineF
0

Tikar kan göra så runt löp, det är inte på gång?

Annars kan jag tipsa om att minska revirkissandet lite ute, låt hunden kissa av sig innan promenad och sedan går man en bra bit. Om hunden rycker för att lukta/markera så bara gå på, glada ord när den går fint och när den minst anar det: säg "gå och kissa" (eller vad man nu använder för ord) och peka på något poppis ställe! ;) Sedan går man igen och låter den kissa innan man går in. Snart lär sig hunden att kissa mer ordentligt och inte bara skvätta. Detta funkade på en kompis hanhund, han slutade inne.

Se till att göra rent ordentligt oavsett om det är din hund eller din mammas (lätt att missa med dessa små), använd "Piss off" eller "Urine off" medel som tar bort lukt som bara hundar känner. Finns i djuraffär :) Och ha koll, var i samma rum, vid misstänkt beteende så avbryt direkt och ta ut. Belöna vid kiss ute.

Saffran0Spice
1

#1 Fönsterputs fungerar också mot pisslukt 😉

Lejonhjarta
0

Ska hem till mamma igen på onsdag då hon fyller 80. Har just nu hennes hund hemma hos oss då mamma behövde i lugn och ro förbereda lite inför detta då hon varit lite dålig. Får se hur d ska gå men ska ta på henne tikskydd försäkerhetsskull och ha med specialmedel som vi använder då vi har fertil hankatt hemma. Hon har inte märkt här hemma under tiden vi haft Kajza boendes här. Är första hunden som kommit in hit förutom Diezel då våra katter inte tolererar hundar. Dom anser inte Diezel vara hund då hon är så liten. ;-)