Transport i bilen?
Jag har läst om sleepypod, och ska införskaffa en sån nån gång MEN känner att det är för mycket engångskostnader nu vid köp av hunden m.m. att det får vänta lite. Den verkar grym! Men näst bästa alternativ då? Vi har två bilar, i dagsläget ingen kombi (blir förmodligen i höst) utan en saab 9-3 halvkombi och en VW Up som är en liten bil med litet utrymme i bakluckan bara. All safe selarna kommer inte funka på en chihuahua vad jag fattat och spec inte nu som valp. Vad bör man satsa på? En liten, liten stålbur (om den ens går in), en vanlig sele i bältet eller en canvasbur alt plastbur?? Som inte är allt för svindyrt men ändå säkert. Hit me!
Ska hämta valpen imorgon och osäker om jag vill sätta den bak när hon för först gången åker från sin mamma, känns lite hemskt men samtidigt är det ju det mest säkra. Hur hade ni gjort?
Här är en tråd om säkerhet med en video :) http://chihuahua.ifokus.se/discussions/5191391dce12c47e2f00055d-video-om-sakerhet-i-bilen
Jag har min tik i en likadan plastbur som i filmen i bak på golvet, om man hämtar hem en valp kan man kanske sitta på den platsen så har man koll och lite närhet. Jag hade faktiskt valpen sovandes i knät, många gör så för att det är värt att få en trygg start ihop, men jag är tveksam på om jag skulle göra så nu när jag lärt mig mer om säkerhet!
Jag har denna :
Tycker den är jättesmidig att ha i bilen. Finns öppningar på ena långsidan, ena kortsidan samt uppifrån. Bra förvaringsväska. En mysig liten fårfäll inne i buren som gör det extra gosigt. Spänner sedan fast buren med säkerhetsbälte.
När jag hämtade valpen hade jag honom i knät, så fick han bekanta sig med min doft, känna närhet och trygghet :)

Hade satt buren i knät. Lite tufft å sitta ensam bak tycker jag… Har haft mina fastspända på passagerarsätet fram dom gånger ja hämtat, har oftast varit ensam…
Angående att ha hundar i knät så har det ju kommit en ny lag om att hundar måste färdas i säker bur under bilfärd, tror den lagen trädde i kraft för nåt år sen .. Men hade nog själv velat haft valpen i knät just för att den ska känna sig trygg! Klurigt, det är på två sätt det där, säkerhet - eller närhet och trygghet för valpen! Visserligen skulle nog en polis förstå situationen, men för säkerhetens skull.. riktigt klurigt det där! Fast samtidigt kan man kanske tänka att folk hämtat sina små valpar på det sättet i alla år innan den nya lagen, så ja.. man får kanske gå på känsla där! Känns valpen trygg kanske det går hur bra somhelst att ha den i buren, medan en lite ängslig valp kanske bör få vara i knät just i början. :)
Medarbetare på Chihuahua
#2 Ja vi har bestämt oss för den buren också, om den finns i butik! :D Vi får se hur valpen känns helt enkelt och besluta oss därefter
Lite nyfiken, ni som spänner fast buren i bältet: har ni sett krocktester hur bältet krossar buren? Sleepypod skulle tydligen vara bättre isåfall om jag förstått rätt, men bäst är nog på golvet eller i inbyggd bur i bak som i filmen jag länkade till. Sen är ju inget till hundra procent tyvärr och många krocktester är bara 50km/h..
Ja, det är ju just det med lagen och säkerheten. Man kanske kan ha buren mellan sina ben om man sitter i fram eller i bak, då är man rätt nära ändå och kan ha koll, har man galler i taket ser man och kan stoppa ner händerna. :)
Det blev en hurtta canvasbur :)

Ja kör med mjuk väska till våran men sätter bältet genom hantagen och inte över väskan. Skulle bältet dras åt så är det bara över hantagen och möjligen välter väskan men mosar inte.