Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettallmänt
Läst 7617 ggr
[SarahOhrn]
0

Hane eller tik?

Behöver höra för- och nackdelar! Jag och min sambo är inne på att skaffa en chihuahua efter mycket funderande över ras men då är ju frågan - hane eller tik. Det som får mig att luta åt en tik är att jag tidigare haft en golden/bordercollie-hane och han kissar så fort han blir glad, hjälper inte heller att han kastrerats han är likadan fortfarande. Skvätter, skitjobbigt inne på hallgolvet… VARJE gång någon kommer! Men behöver höra lite mer =) Vt ju att tikar löper också men då är det iaf inte hela tiden…

SuperLimm
0

Tikar kan också kissa ner sig när dom blir väldigt glada, som tex när någon kommer så det har inte så mycket att göra med vad det är för kön på hunden. Man får istället så till att ignorera hunden tills den lugnat ner sig, då kan man hälsa. Istället för att göra hunden ännu mer exalterad och hälsa på den jätteglatt det första man gör, så som väldigt många människor gör. Hälsar man på hunden när den är lugn lär den sig att den ska vara lugn innan den får hälsa och hinner då aldrig bli så exalterade att de kissar ner sig. :) Själv föredrar jag tikar för jag då slipper det där kissandet hanar ofta håller på med, på varenda stolte, träd eller vad det nu kan vara som dyker upp. Tikar löper ungefär två ggr per år och det står jag gärna ut med :)

Mvh Linn

Calibe
0

Jag valde en hane för att jag alltid har kommit väldigt bra överens med hanar tidigare, även gällande hästar och katter. Jag är intresserad av avel,  men vill helst slippa löpandet, så då får jag stå ut med lite skvättande och just nu i skrivande stund håller min valp på att försöka jucka på en leksak så jag ska gå och ta bort den nu haha ;)

Toxics
0

tik skulle jag ha valt, mestadels för att det är lättare när de ska gå kissrundan, de bhöver oftast bara kissa en eller två gånger. Sen är det klart. Så då i åskoväder behöver man inte gå så himla långt för att tillgodose hundens behov. Om man jämför med en hane som vill kissa lite överallt. 

Jag själv har en hanhund och har inga som helst problem med att gå längre rundor vid åskoväder, men vissa dagar vore det skönt om han kunde kissa ur sig allt på en gång. =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[SarahOhrn]
0

#1 Vår hane blev sån även om man inte hälsade, han kissade så fort man typ kom innaför dörren innan man ens sa hej! T o m folk som va rädda för honom och liksom höll sig undan… Men är nog extremfall förhoppningsvis då! Trodde det berodde på att hanar har lättare att bli såna…

Det är just det, sambon vill ha en tik för han är sååå less på hanar som kissar överallt när ma när ute. Och jag med… Alltså stanna vid varenda grej man kommer förbi. Överväger ocks åatt hellre ha en löptik 2 ggr per år. 

#2 Haha, det är ju lite det som är drygt också att hanar mer är såna och juckar på allt! ;P 

Tack för era inputs! :)

SuperLimm
1

#4 Sen behöver ju inte hanar bli såna som måste kissa på allt, det handlar ju lite om vad man tillåter själv också. Skulle jag ha en hane skulle jag tex aldrig tillåta att den drog mot varenda grej som gick att kissa på och jag skulle heller aldrig tillåta att den kissade på vad som helst. Men har man otur så kan det bli så ändå och jag vill inte riskera det så jag håller mig till tikar än så länge. Blir valp i sommar/höst och eftersom jag redan har en tik är det också enklare att ha en av samma kön känner jag :)

Mvh Linn

Swadika
2

Valde hane, för att mina föräldrar hade en hane och det blev bara enklare. Och så får det fortsätta, ska vi ha en tik så måste hon vara kastrerad men vi kommer nog bara ha hanar. Vi har nu två chihuahua hanar och ingen skvätter. Båda är duktiga på att kissa ut det mesta första gången på promenaden så det är inte jobbigt med att de ska skvätta runt hela promenaden. Min hane juckar aldrig mot något om han blir understimulerad eller överstimulerad. Men det händer nu extremt sällan för har lärt mig balansen. 

Tycker du ska gå mer på personlighet än kön, det finns fördelar och nackdelar med båda och man anpassar sig till det. De som har hanar tycker det är enklare och de som har tikar tycker det är enklare. Så tycker du ska åka till uppfödaren och ta den hunden som du förälskar dig i. Hade vi inte haft hane så hade jag gjort på detta sätt. Nu blev det hanen jag förälskade mig i istället ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

: )) kram
0

TS. Jag är nyfiken på hur du kom fram till att välja chihuahua som nästa hundras att ha : )) dom är ju så otroligt söta!!!!!! Men det är kul att få höra andras tankegångar : )))

Hjärta

[SarahOhrn]
0

#7 Först och främst är vi ute efter en liten ras då jag föredrar små hundar framför stora egenligen! :) Vi va inne på chihuahua, dvärgpinscher eller fransk bulldogg. Det som gjorde att vi kom fram till chihuahua är dels att fransk bulldogg ofta har en hel del andningsproblem och för att dvärgpinschern överlag verkar vara snäppet mer aktiv. Vi behöver något "mellanaktivt". Och ja sen är dom ju extremt söta också och har alltid gillat chihuahua och hur dom är en stor hund i liten förpackning och dom jag träffat har vart väldigt trevliga förutom när man förmänskligar dom och behandlar dom som barn och inte sätter några gränser, då blir det genast fel men så är det ju med alla raser.

0

Okej : )) ja alla raser du nämnde är ju härliga men det var kul att få höra hur du tänkte : ))  lycka till med den lilla / lille!! Det blir en hona nästa hund jag skaffar. Just för att dom inte kissar runt så mycket.

Hjärta

ChristineF
0

Jag valde tik eftersom jag gillar deras listiga/smarta tänk, hanar jag träffat är lite mer dumglada (vilket jag iofs ibland kan sakna när hon analyserar för mycket haha) och det kändes lättare att få slippa pinkeriet överallt. Tränar ju mycket och jag känner ett annat fokus från tiken än med hane för det är mycket hundar runt och säkert alltid någon löptik.
Nu valde ju jag att kastrera efter två väldigt jobbiga löp, hon mådde så mycket bättre utan det men annars var inte löp något jobbigt för mig som ägare. Hade löptrosa när hon var i möblerna på dagen och slapp det ute (såklart!) och på natten. :)
Men det är ju min erfarenhet, är ju lika många hanar som tävlar i hundsporter så det går ju självklart att träna! :)
Om man är osäker/inte bryr sig så är det bättre att gå på personlighet/individ!

sophiemadeleine
1

Jag valde att skaffa en hane eftersom jag alltid kommit bäst överens med hanar, dom är så charmiga :)! samt för att slippa löp. Tack och lov har jag aldrig haft problem med kisserier, varken skvättning el att det görs behov inomhus :) Vid sällsynta fall på promenader där han går lös utan krav på att gå fot så kan han markera nån enstaka gång på nån gren, men i vanliga fall kissar han en gång rejält, sen är det klart :) Väldigt smidigt eftersom han rastar sig själv mellan promenaderna, öppnar bara dörren så springer han direkt ut och kissar rejält en 5 sekunder, sen springer han tillbaks in, lika lycklig varje gång ;) Han har en härligt charmig personlighet, är både superlugn och jättetrevlig, men pigg och aktiv när man "sätter på knappen" :) Mycket smart och lättlärd, ibland har han sina "blonde moments" dock, som när han nosar runt hemma och nåt skräp fastnar på nosen, då går han runt så och bara ser glad ut tills det tillslut trillar bort:'p att nosen är som en magnet verkar inte bekymra honom :p haha :) Han har känsel i den, så det måste bara vara att han inte tycker det gör nåt ;) Under promenader nosar mest bara omkring om han får, annars går han lös fint vid vänstra sidan, och skulle aldrig komma på tanken att vika av för att markera:):) Så han verkar inte ha knappt nåt markeringsbehov! Hade han dock haft det, så hade jag nog inte tillåtit konstant skvättning på stolpar - ser ingen anledning till att man ska tillåta det :) Vaktade en tibbe-tik förut, och hon var då hundra ggr mer som en hanhund än min hane :p .. Det skulle markeras lite överallt om hon fick chansen ;)

Medarbetare på Chihuahua

0

Av någon underlig anledning så har jag bara haft handjur : ) det har liksom bara fallit sig så. Hamstern jag har nu, och tidigare både hund, katter, fågel. Hanar är nog lite enklare till humöret. Men det blir en hona för mig nästa gång som sagt. Måste ju bara testa girlpower också : D

Hjärta

[[Boris Sager]]
0

Jag har alltid haft hanhundar, eftersom jag inte har någon tanke på kennel, som min mamma har.

Har och har haft yorkar, malteser, chihuahua och har inte haft några markeringsproblem. Om jag inte stannar vid varenda stolpe, så gör inte hunden det heller. Dessutom gillar jag hanhundars temperament överlag bättre än tikars.(Testosteroneffekt?) Hanar är INTE dumglada, enligt min uppfattning, åtminstone inte mina.

0

Ja hanar är underbara!!!! Hanar av de slags djur jag haft har varit tiptop!!!! Det går inte att förneka 🙂

Hjärta