Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikett: beteende
Läst 1883 ggr
Bysteedt
0

Morrar åt okänt folk

Hej, Har en chihuahua tik på snart 3 år och på senare tid har hon börjat morra och göra "utfall" mot folk hon inte känner. Hon har inte bitit någon men beteendet är inte okej och jag är rädd att de kommer en dag då hon biter någon.. Jag brukar säga till folk att inte gå fram och klappa henne att hon ska få komma fram själv och med vissa funkar det och med vissa så kommer hon fram och luktar men utan anledning börjar hon morra. Jag vet inte hur jag ska träna bort de beteendet , har ni några tips??

Vattnadal
2

Se till att alltid, i alla lägen, hälsa på alla innan de får hälsa på henne. Prata med dem, ta i hand och förklara hur de ska hälsa på henne. Om de inte lyssnar, kliv mellan och säg ifrån.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ChristineF
1

Om det kommit plötsligt så kan det tyda på smärta eller sjukdom. Men det kan ju vara osäkerhet pga något som hänt, stress, underaktiverad eller bara ändå. Om du är osäker så låt en veterinär undersöka.
Försök ha henne vid din vänstra sida på promenad, där får ingen komma fram till er utan hon ska få vara trygg. Låt henne inte gå framför och ta ansvar för alla möten. Belöna med godis när hon är tyst och lugn runt folk, sitt på en bänk och bara titta tillsammans, gå inte hem förrän hon är lugn. Våga säg nej till okänt folk, men om det är någon ni vill hälsa på som du litar på så hälsa själv först, hål undan hunden, be personen sätta sig ner på huk. Vill hon komma fram och nosa så får hon, vill hon inte så kan var slippa och vara kvar vid din sida. Vid besök hemma så säg åt gäster att totalt ignorera henne tills hon lugnat sig, då kan de kasta en godis till henne från en skål som står i hallen. Skratta aldrig bort hennes beteende, det är belönande och det skulle man inte gjort med en stor hund. Men var för den delen inte lika skällig som hunden, du ska vara en lugn och säker förebild :)

Bysteedt
0

Var för inte så länge sedan till veterinären och kollade henne då jag har tänkt avla på henne och hon var frisk :) Kan vara pga att hon är osäker på människor efter en grej som hände henne strax före hon började med beteendet…
Har ni nått bra tips på hur ni visar hunden att de den gjort inte är okej??

Tack för era tips ska prova allt tills hon blir bättre på just den biten för i övrigt är hon en underbar och otroligt smart hund med stor personlighet :)

ChristineF
0

#3 Prova det några veckor/månader och se om det blir bättre :)
Eftersom min hund är osäker och tar åt sig lätt så brukar jag inte visa så ofta att hon gör fel, utan belönar det hon gör bra vilket ger henne självförtroende :) Har några undantag, t.ex. om hon försöker sno kattmat eller tänker smita ut eller från mig, då kan jag bestämt säga "Nej!" precis när hon gör det eller gärna sekunden innan. Om hon då avbryter och sköter sig får hon beröm.

Lejonhjarta
0

Kan vara nått så enkelt som halsfluss. Har haft några daghundar som visat såna här beteenden och fått op bort mandlarna då dom varit så infekterade… Sättet att morra och visa såna beteenden är för att dom mår dåligt och vill säga till andra att hålla sig borta. Just halsfluss är mkt vanligt!