Stor chihuahua, över med utställning?
Theo är väldigt stor för att vara en chihuahua, vi vägde honom idag, innan frukost och han väger 3,1 nästan 3,2. Och det är inte så att han är överviktig. Han är normal, har väl precis kommit upp så att han inte ser för smal ut. Egentligen kanske han skulle behöva gå upp liite till, man känner klart och tydligt hans revben, men de syns såklart inte. Mycket utav det som väger är i och för sig muskler. Men ändå. Han väger ju för mycket för att vara chihuahua.
Men kan ju ändå inte att låta honom svälta för att få honom under 3 kg (vilket jag har för mig är maxvikten?) Är allt med utställning, avel och så över för hans del? :/
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag har samma ''problem'' med två av mina killar de väger 3,3 kg och 3,4 kg vilket då är ''för stort''. Men nu i sommar har jag planerat in att ställa ut dem båda för att se om de verkligen är alldeles för stora, på en inoff. utställning på mariestad bhk.
Jag tycker du kan prova ändå, :) Det handlar ju inte om många gram, och jag tror inte dom väger honom på plats när det handlar om just så få gram. Tycker omöjligt dom borde kunna se att han väger 100-200g för mycket :D Är han över 23cm i mankhöjd? Han ser ju jättefin ut, det kanske kompenserar lite 😁 Var med och ställde en Dobermann som var flera cm över maxad mankhöjd, och det var då ingen som mätte honom :) Dock varierade det lite på domare, vissa gillade hans "äldre" exteriör, dvs mindre kompakt, medan andra tyckte han var lite för "kalvig". Men han fick inga direkta nedslag pga storleken :) Tycker det är så dumt att man mäter chihuahuor i vikt, blir ju så lätt knepigt om de är över/ underviktig , muskulösa osv. Håller tummarna för er om ni provar! :)
Medarbetare på Chihuahua
Jag gillar inte att det är en viktgräns i rasen. Det är bättre med mankhöjd/längd, för att muskler väger och muskler är sunt på en hund! :) Man ska absolut inte behöva banta sin hund. 3kg är max och vavvor ska inte vara för stora (eller för små), men tror inte heller de är supernoga. Jag har inte ställt själv, men om jag var i din sits skulle jag prova ändå :)