Ta bort tandsten
Var in på hundens dag på Vettris igår, och fick konstaterat att min lilla kille har mycket tandsten. Ganska väntat, då han är näst intill omöjlig att borsta tänderna på, och ben inte är så poppis. Så vi bokade tid till fredag för att ta bort det innan det blir värre och leder till tandlossning.
Men nu är jag så sjukt orolig/nervös inför sövningen. Han har fått lugnande förut och det har gått bra, men det här är ju något annat.
Jag läste precis nyss om någon som lämnat in sin hankatt för kastrering, men den vaknade aldrig igen. Ett sånt enkelt ingrepp, ändå gick det inge bra.
Jag skulle ju hellre se att Elliot fick lugnande, tror jag.. känns inte riktigt lika läskigt.
Någon som varit med om samma sak (sövning/lätt ingrepp) och kan stilla min oro?
Fast nu läste jag precis att narkos nästan är bättre ändå. Vad jobbigt, haha. Jag måste nog ta ett extra snack med veterinären innan :P

Be ( eller påminn?) särskilt om att hålla hunden varm medan den är nedsövd. Hos smådjur var det vanligt ofta att risken att de dog under nedsövning var så stor att man inte sövde djur utan de fick avlivas eller "leva så länge det inte var problem" om de hade något som behövdes göras vid med operation. Men sedan man började hålla uppe (och koll på) kroppstemperaturen på djuren medan de var sövda så försvann problemen. MEN det finns alltid en risk med ALLA operationer, även hos människor. Men man kan bli överkörd i morgon eller dö av ett oupptäckt hjärtfel i övermorgon med. Risken att något går fel är närvarande men inte så stor.
Jag har låtit min sövas för tandstensbortagning med ultraljud, och det gick jättebra! Men var ju helt klart lite läskigt innan man visste hur det gått, så jag ser till att sköta tänderna extra noga för att slippa behöva söva honom i onödan. :) Men har dom en del tandsten är det nog nästan bäst att låta vetten ta bort det som verkligen kan komma åt alla tänder längst in och så, sen att man håller efter själv efter det med tandborstningen :)
Medarbetare på Chihuahua
Tack för svar!
Klart det alltid är risk bara man går utanför dörren, men detta skulle jag kalla större risk. Jag är alltid orolig över att något ska hända honom, varje dag, så detta kommer nog ge mig gråa hår :P
Jag hoppas då att dom lyssnar på hjärtat och så innan, och även att dom håller honom varm under proceduren.
Borsta tänderna är ju väldigt viktigt, och jag har försökt alla möjliga sätt, men Elliot är som en envis liten unge, haha. Men när dom tagit bort tandstenen ska jag försöka vara envisare, för jag vill heller inte att han ska behöva sövas i onödan igen.
Får terrorisera vet. med frågor när jag lämnar av honom på fredag, men det känns bra att höra lite erfarenheter innan.
Det kommer säkert gå jättebra :) Försök tänka som så att för hans skull så är det viktigt att man får bort tandstenen innan han får problem med tandvärk och svåra inflammationer i tandköttet osv. Det gör det värt den lilla risken med narkos, eftersom man ju inte vill att hunden ska ha ont, tandvärk är ju inte kul alls :( Många tar ju bort tandstenen själv, men är nog bra mycket lättare på större hundar att komma åt överallt. Försökte själv på min, han finner sig i det mesta så på så sätt var det inga problem, men tänderna längst in var såå små, det gick liksom inte. :p Sen fick jag så dåligt grepp om tandstenen också, var nog inte min grej helt enkelt :p Men efter tandstensbortagningen med ultraljud blev tänderna alldeles vita och fina, så det var absolut värt det. Håller man bara efter så förblir tänderna fina:) Men lycka till, det kommer nog somsagt gå jättebra :)!
Medarbetare på Chihuahua
Och ja precis, du får nog försöka vara lite envisare där med tandborstningen :p Dom vänjer sig ju ganska fort ändå, börja med korta stunder åt gången och mycket beröm när han är stilla :)!
Medarbetare på Chihuahua
Jag har fått lära mig att under narkos har de mycket bättre koll på hundens kropp, andning och hjärta än med lugnande.
Lycka till och skriv gärna hur det gick! Angående tandhygien så kan jag tipsa om spannmålsfritt färskfoder t.ex. vom og hundemat eller musch. Kör också med nyttigt godis, t.ex. torkat kött utan tillsatser. Det brukar göra en hel del för tänder att slippa allt onödigt spannmål/kolhydrater/socker/annat och torrfoder som fastnar som knäckebröd, men att tugga ben är också viktigt. Har du provat torkade djurdelar t.ex. torkade (ej rökta) lamm, gris och oxöron? Råa ben?
Innan du börjar med tandborste, vänj med bara dina fingrar. Ha lite mjukost och peta/gnugga lite för träningens skull. Sedan kan du köpa en fingertuta av microfiber hos veterinär eller djuraffär att börja med, brukar vara enklare. När det funkar kan du prova tandborste, eller fortsätta den andra. Finns hundtandkräm i goda smaker. :)
Jag har just varit på tandsten borttagning, fast på yorkar med ultraljud. En av dem tog man också bort mjölkcanintänder på och han vägde 1,9 kg och det gick jättebra för alla. Fick lugnande spruta först och sen intubering efter sövning.
Vet lyssnar alltid, vad jag vet på hjärtat o lungor först.¨
Det kommer att gå bra för din hund också.
Tack så hemskt mycket för era svar, jag kände mig lugnare efter att ha läst dom :)
Och nu var det klart! Lämnade honom vid 8, och då fick jag vara med när han fick lugnande. Hade hellre bara lämnat av honom, för nu kom tårarna, haha.
Ca halv 12 ringde dom och sa att allt gått bra och att han vaknat, så jag fick hämta honom strax efter kl 13. Veterinären sa att Elliot skulle vara trött hela dagen, men icke då. Han har ätit ovanligt mycket mat, tuggat lite på ett ben, varit på promenad osv. Och tänderna är kritvita ^^
Fingertuta har jag, var nog inge enklare än tandborste :P Men jag ska testa mig fram igen, pröva massa olika metoder. Men jag tror ändå det blir svårt att komma åt längst in.
Torkade djurdelar finns det överallt, men svårt att veta vilka som är bra. Vart köper man dom utan "tillsatser" och grejer?
När jag pratat med "experter" på mat på djuraffären säger dom att torrfoder är att rekommendera, för det hjälper också till att "skrapa" på tänderna.
Då är de inga experter utan säljare ;) Inte för att jag heller är det, men jag har sett för många hundar som haft tandsten och magprolem som bytt till färskfoder eller BARF och blivit av med problemen.
Om man tänker vad vargar äter eller vad hundar egentligen skulle ätit så är det inte torrfoder gjort på spannmål och köttmjöl upphettad tills mycket näring försvinner. Visst är det bra att tugga och ha lite motstånd, men det ger torkade delar och köttben. När min tik åt torrfoder fastnade det i och mellan tänderna som knäckebröd, det gav mer tandsten än färskfodret. Men det ska vara färskfoder och inte blötfoder. :)
Det finns en bra sida på Facebook som du kan fråga om tandsten och foder och höra om andras erfarenheter och kanske före/efter-bilder: https://www.facebook.com/groups/502224289789383/?fref=ts
Lycka till med tandborstningen, det ÄR jättesvårt att komma åt lägst in men man får göra sitt bästa och låta hunden tugga ben för då brukar de tugga långt in :) Jag gillar Naturligt hundtugg och Pommys. Ibland har granngården svensk oxsena/nötsena som är en favvo för min tik.