Bli uppfödare!
Jag vill starta en liten uppfödning på chihuahuor, är det något man bör tänka på innan? Jag vet ju att man måste kolla upp patella, ögon etc. Just nu har vi en hane men funderar på att köpa en hona också, givetvis får de ju inte vara tillsammans när hon löper. Hur ofta löper en hona? Finns det nå tecken mer än att hon blöder, tänkte så man vet när man ska separera dem från varandra?
Det heter tik och du bör veta en del om tikens kropp om du ska avla.. Jag rekommenderar att gå uppfödarutbildning, då får du reda på det mesta och kan diskutera och lära ihop med de som du går kursen med.
Du bör vara beredd på allt som kan gå fel både när det gäller din tik och ev. valpar. Var också beredd på att du kan få valpar kvar, det är många som föder upp chihuahua och det kan ibland ta tid att hitta det rätta hemmet till de små. Så tid, plats, ekonomi och kärlek :)
Angående tikens löp så är det väldigt olika, en del tikar kan ha tysta löp (dvs lätt att missa) och en del kissar inne, juckar, blöder mycket och andra blir deppiga/matvägrar. De brukar vanligtvis svullna upp och kiss lite oftare på promenaden lite innan löpet. Det är också olka hur ofta de löper, vissa en gång per år och andra fyra. Vanligast två. Du får säkert lära dig om det på uppfödarutbildningen med.
På chihuahuacirkelns hemsida finns rasstandard och raskompendium som man bör försöka följa. På utställning så får man betyg på hundens utseende och psyke. För att rikta in sig ännu mer på psyket så kan man göra BPH eller MH. :)
Självklart menar jag tik. Jo alltså våran gamla pudel började matvägra när hon löpte, så det kände jag till. Men det andra visste jag inte, tack för tipsen. Har dom uppfödarutbildningar i norra sverige, jag bor ju i norrbotten. Hade varit kul att gå en sådan kurs och få lära mig mer om avel. Jo vet ju att det kan gå snett när man tar valpar, och vet ju även att det kostar en hel del att föda upp. Men än en gång tackar jag för tipsen.
Hur gör ni som både tikar och hanar när tikarna löper? Måste ju vara krångligt att både ha tikar och hanar samtidigt då.
Så lite så, hoppas du hittar kurs :) Jag vet inte riktigt, avlar inte själv men vet de som gått den. Här finns info, kanske kan du ringa SKK och höra: http://www.skk.se/uppfodning/utbildning-for-uppfodare/
Om man har tik och hane får man se till att ha dörr/grind mellan dem. Se till att grinden är säker bara, finns hundar som fått till det genom gallret. Många lämnar bort den ena till någon vän/familjemedlem/uppfödare vid löpveckorna, oftast hanen.
Jag vet en uppfödare som satt löptiken i en hage i ett rum med stängd dörr och hanen i en hage i ett annat rum med stängd dörr. När hon kom hem en halvtimme senare så låg båda hundarna i soffan. Det kom en kull 9 veckor senare. Chihuahuor är ena hejare på att klättra och hoppa. Uppfödarutbildningen är ett måste, erfarenhet av rasen bör man också ha. Det är ju lite mer än att köpa två hundar och para dom. Man bör veta vad som finns på linjerna bakom, temperament, utseende, svagheter, hälsa….
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Jag ska själv inte hålla på med uppfödning så undrar bara av nyfikenhet. Vinner man alls ekonomiskt på uppfödning av chihuahuaor i slutändan? Det är ju så mycket mat och vaccinering osv som kostar med massa pengar så därför undrar jag.
Vi hade pepogojor som vi födde upp några kullar av ett antal år sedan och de vann man verkligen inte ekonomiskt av. (vi gjorde det för att det var roligt)
Om man har tur så kan man gå med vinst på själva kullen men till uppfödningen hör ju mat och utrustning till alla hundar hela året, veterinärbesök, utställningar, resor till och från parning/utställning/veterinär, slitage på hem och bil och det blir man inte rik på.
Anna-Karin

Föder inte upp hundar men dock raskatter och vet ens som räknade på det och slutade när hon gått 100000 back… Nej, man blir inte rik på att avla! Men kul är det. ;-)
#7 Instämmer. Jag har fött upp katter i många år och törs inte ens tänka på vad det kostat och ändå är det mer pengar det rör sig om när det gäller hundar. Tur att jag har mina tikar på foder, uppfödaren betalar och jag har det roliga.
Anna-Karin
Att köpa in hundar som eventuellt kan användas i avel, alla tester och allt som kan gå fel. Nä, vill man tjäna pengar ska man nog satsa på något annat.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Detta med tik och hane, jag fick lämna bort tiken eller hanen till mina föräldrar under löpet för hanen blev så stressad att jag blev rädd att bli vräkt pga stök. Han juckade på en kudde och kom i sängen så var verkligen inte trevliga tider. Ingen av hundarna var chihuahua men saken kvarstår. Det kan bli fruktansvärt jobbigt med både tik och hane och har man dessutom uppfödning och eventuella osålda valpar till könsmogen ålder så är det inte bara en tik som löper och eventuellt inte bara en kåt hane utan flera. Tikar synkroniserar sina löp och löper ofta "i takt" med några veckor till nån månads skillnad. Min vän hade tre tikar som hade en månad emellan vardera så hon hade tre månaders löp i streck. (Löpet är ca 3-4 v men lättast att räkna ungefär en månad).
När jag tog tiken och flyttade hit och hanen fick stanna med mina föräldrar så blev tiken plötsligt jättekåt på en kastrerad hane under första löpet här. De har lite intressant smak ibland. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#10 Ja saken är ju att det kan ju bli rätt jobbigt att ha både en tik och en hane. Men är så himla suger på ett gäng valpar. En dyr hobby men jag brinner för mitt djurintresse så det spelar ingen roll. Dock vill jag ju att ingen ska bli stressade pga löp.. Åh hur ska jag göra?!!
Läs gärna den här artikeln! 😊
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#11 Jag har planerat att bli uppfödare sen jag var 6 år gammal. Är 27 nu. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag att jag inte vet, desto mer riskerar jag att sätta tiken och valparna i fara av oerfarenhet.
Läs på allt du kan, plugga och studera genetik, sjukdomar m.m. och hur du ska göra när situationer uppstår. Om du verkligen brinner för det så är det värt att vänta tills du känner dig utbildad och har svar på alla frågor möjliga. Allt från födselkomplikationer, missbildningar, till normal valputveckling, avmaskning, vanliga sjukdomar, fast föda, m.m.
Jag har nu tre hanar och en tik och två av dom är seniorer, en är valp och en är unghund som jag ska tävla med. Vill tävla innan jag sätter mig fast med ansvaret av många hundar och uppfödning, meritering, hälsokoller, osv.
Båda seniorerna kommer vara borta innan jag föder upp, har även planerat en annan ras efter tiken är borta för att lära känna den och bestämma om det är den rasen eller valpens ras som jag vill ha. Skaffa erfarenheter om raserna innan jag sätter mig in i att avla för att förbättra och bibehålla en ras. Vara säker på att jag väljer rätt så jag inte ångrar mig sen. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det finns mycket att tänka på när det gäller uppfödning.
En av det viktigaste faktorerna som jag anser är att att fundera ut vad DU vill BIDRA MED till rasen, alltså vad du strävar för att föra vidare ex: friska rasstypsika chihuahuaor osv. Sen är det även bra om dina hundar blivit bedömda på en officiell utställning och gärna med bra resultat (tror det är ett måste om dom ska skk-reg.), tid, ekonomi osv. Men läs gärna mer på SKK- hemsida under fliken uppfödning. Jag har själv samma dröm men får vänta några år. Lycka till! 🙂
Att skaffa någon typ av mentor i form av en erfaren uppfödare (helst av samma ras) är något jag själv skulle göra.
Det blir nog så att vi skaffar oss en tik iaf, sen om det blir valpar sen i framtiden får vi se om, känner att jag vill vara lite mer påläst om det först, och det är ju inte ens säkert tiken passar för just avel.
Låter som ett klokt beslut! :)
Låter bra. Lycka till! :)
Tror du kommer känna att det var värt tiden om det nu blir en kull i framtiden, då kan du stå där som en trygg uppfödare och ha koll på läget för bästa förutsättningar för att allt ska gå bra för tik och valpar! :)
#16 👍
Anna-Karin