Rasen
Sitter här och funderar.. Har ett yrke där jag träffar nya människor varje dag och har ofta fått frågan om jag har något djur och när dem då får reda på att jag har en chihuahua så är det 50% som ogillar rasen och många gånger klankar ner på dem :( Jag förstår de inte, de finns raser som ja inte tycker om men inte klankar jag ner på dem för det…så varför är det så? Är det mer än jag som varit med om detta? Tycker att man hör de aldrig om andra raser!
Medarbetare på Chihuahua
Usch vad tråkigt!:( Men jo ja känner igen det, på något vis så verkar folk tycka att när det gäller Chihuahua så får man säga vad f*n man vill.
Jag har också några raser jag inte har så bra erfarenhet av, men inte skulle ja komma på tanken att börja berätta vad jag tycker är fult och otrevligt med deras hundras. Ja nickar och ler, kanske frågar vad de tränar och så vidare.. för ett normalt samtal liksom!
Alla hundar är individer och jag är säker på att jag någon gång kommer träffa en trevlig hund av de raserna även om jag inte gjort det än, fördomar är bara korkat.
Jag tycker det är elakt att både kommentera hunden som är ens familjemedlem och att kommentera t.ex. om den har eller ej har regntäcke t.ex. för det är som att säga att man ej kan sköta om hunden…
Jag tror mycket beror på när det 8-10 år sedan var poppis med dessa små på röda mattan, bland annat Paris H och på något is hänger accessoar-stämpeln kvar…
Vi får helt enkelt fortsätta visa att vi hr härliga små hundar som vi kan de ett bra hundliv! :)
Stå på dig och fråga lugnt vad de får ut av att säga som de gör.
Fast jag tror också att det beror lite på att det sprutar ut Chi till höger och vänster och att psyke och mentalitet inte alltid är prio 1, att det blir billiga hundar man kan köpa nästan utan eftertanke och som en del tror man kan stoppa i en väska och ha som ett smycke nästan. Tyvärr ger alla dessa buskavlade chihuahua i kombination med dåliga ägare rasen dåligt rykte. Och det är synd. Fler borde uppleva Chi som de ska vara.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#2 Ja precis, detta blev ju resultatet när alla ville ha samma ras som kändisarna, det börjades avla på alla vavvor och allt med gnutta vavva i och många totalt okunniga skröt om rasen på fel sätt… :/
Men jag tycker det sakta börjar gå åt rätt håll ändå :)
Lite som Lassie och 101 dalmatiner… :/ Inte bra. Jag hoppas det är som du säger #3! Och att köpare lär sig ställa högre krav än bara en liten och billig hund…
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#4 Ja precis, de raserna har också fått lida lite!
Ja vi får hoppas på det :)