Chihuahua iFokus

Chihuahua

Etikettbli-med-valp
Läst 1699 ggr
[SammieS]
0

Chihuahua

Hej, jag funderar på att i framtiden skaffa 1 till hund och då kanske denna ras kommer bli ett alternativ, skulle någon av er ha lust att beskriva rasen? är den skällig, aktiv? ja m.m¨

tack för svar :)

ChristineF
1

Hej! Vad roligt att du är intresserad av att skaffa vavva! :)
Ska försöka beskriva lite kort för det finns så mycket att säga!
Det är en aktiv liten ras, de ska vara modiga och alerta. Ofta lättlärda och har ett tydligt språk. De är inte skälliga, men de har vakt i sig i och med att de är larmhundar. Men med miljö och socialträning i tid med valpen och sedan aktivering av den vuxna hunden så får man troligtvis en trygg och trevlig hund som inte skäller i onödan.
Det är viktigt att lägga ner tid på att hitta den rätta hunden/valpen från den rätta kenneln beroende på vad du är ute efter. Det finns tyvärr en hel del oseriösa som avlar vilket leder till ohälsa både fysiskt och psykiskt. Håll utkik på chihuahuacirkeln, SKK köpa hund, facebooksidor och här så kommer du snart ha en rätt klar bild på några alternativa uppfödare och kan då ta en första kontakt :)

Säg till om det är något mer du undrar över :)

juliahhl
0

Håller med om det som #1 skrev.

Och vissa chihuahuor är skälliga, men lär man upp dom från början så är det inga problem. Behandla den precis som en stor hund och var inte rädd för att "ta i", så att säga.

Dom klarar av långa promenader, och har mycket energi. Och dom är inte så sköra som man kan tro. När jag först fick min lilla prins så vågade jag knappt ta i honom för jag trodde han skulle bryta någonting, haha. Men så är det inte! Han hoppar och far från möbler osv. Han kaxar gärna upp sig mot större hundar, för ingen kan ju klå honom. I hans huvud är han en rottweiler, störst, bäst och starkast.

Min chihuahua-kille ligger helst nära inpå, och gärna under en filt. På nätterna sover han i sängen med mig, och oftast tätt intill under täcket. Men det är ju olika från vavva till vavva hur man väljer att göra. Men jag tror dom flesta vill ha närhet.

[SammieS]
0

Tror ni den skulle funka bra som enbart sällskapshund? :)

nathaliejill
0

Det är en härlig ras! Dom är söta och tillgivna! Jag skulle verkligen rekomendera en sådan!

Anna-Helga
1

#3 Förklara vad du menar med enbart sällskapshund?

[SammieS]
0

Nöjer sig med en långpromenad om dagen och rastningar 

förutom det lite tricks och så kanske va med på utställningar osv

Anna-Helga
0

Ja och låter du den sen leta lite godis dess emellan eller andra små aktiviteter låter väl det toppen! 😎 Det låter absolut som att det kan vara en ras som passar!

Var bor du någonstans? Finns det någon uppfödare i närheten kanske du kan åka på besök och uppleva dem "live" så att säga och bilda dig en uppfattning? 🙂 Eller åk på utställning och prata med hundägare och uppfödare!